Downs syndrom - Vi gjorde abort
Hej,
Har nyligen gått igenom ett avbrytande eftersom vårt barn hade trisomi 21. Allt var helt underbart fram till kub, vi var överlyckliga eftersom vi varit ofrivilligt barnlösa i 3 år och gjort 5 IVF/hormonstimuleringar innan. Har dessutom haft två tidiga missfall senaste året. Det skulle ha blivit första barnet.
Efter ett jättebra ultraljud, där jag var så lättad över att barnet fortfarande levde, kom chocken att vi hade förhöjd risk för trisomi 13 och 18, 1:163. Det var blodprovet som drog ner resultatet. För trisomi 21 fick vi 1:247, så jag var inte speciellt orolig för just det. Fick göra nipt direkt pga de andra två trisomierna och när resultatet kom visade det sig vara förhöjd risk för trisomi 21 istället. Blev inbokad för mkp men gick inte att utföra provet, fick vänta nästan två veckor på fvp som bekräftade trisomi 21. Exakt 3 veckor tog det mellan kub och svar på fvp. Började avbryta när jag var i vecka 15+6.
Aborten gick bra till en början men slutade med att moderkakan inte kom ut och jag förlorade mycket blod så blev inlagd över natten. Fick skrapas dagen efter och är nu livrädd att det ska ha bildats ärrvävnad i livmodern. Jag valde att se bebisen efteråt, min sambo klarade inte det, men jag är väldigt glad att jag gjorde det. Det var helt otroligt att se mitt barn för första gången. Kanske låter konstigt men kände ro och glädje över att få se mitt älskade barn. Hade ordentligt ont innan barnet kom ut men smärtan försvann snabbt och minnet av den fysiska smärtan var kortvarig. Nu har det gått snart en vecka sedan vi avbröt och jag känner så mycket sorg över att inte få se min bebis igen.