• supertrouper

Lägre dos östrogen vid FET??

Har precis satt igång försök nr 2 med donerade ägg, första frysförsöket, via FVI kliniken i Madrid.

Första försöket så började jag med 2x1 mg Femanest men vid UL på dag 19 så var livmoderslemhinnan för tunn så dosen höjdes till 3x2 mg under en vecka innan slemhinnan var tjock nog.

Nu har samma doktor ordinerat 2x1 mg till att börja med igen och sen 2x2 mg fr.o.m. en vecka innan återföring, och inget UL alls under denna period. Jag känner mig väldigt nojjig över detta, är rädd att allting kommer skita sig fullständigt för att slemhinnan inte kommer vara tjock nog och ingen kommer ens veta om det eftersom inget UL görs. Men doktorn påstår att man vid FET inte behöver ha lika hög dos för att man inte behöver synka sin cykel med donatorns cykel.

Är det någon som hört detta argument förut?

Jag har svårt att förstå varför det för mig som ska ta emot ett ägg skulle vara någon skillnad om det är ett färskt eller tinat embryo som ska införas, för min del borde det väl inte vara någon skillnad alls iom att jag i bägge fallen är mottagare - eller?

• Svar på tråden Lägre dos östrogen vid FET??
  • supertrouper
    ungkvinna81 skrev 2010-09-14 20:07:18 följande:
    hej!

Jag fick göra samma steg som jag gjorde på första försöket som det andra. Skillnaden var att de ökade på några av mina doser!

lycka till
    Alltså högre dos vid FET än vid färskförsöket?
  • supertrouper

Nu blir jag ännu mer orolig. Och läkaren är på konferens till på fredag *suck*

Frågan är vad som kan hända om jag själv väljer att öka dosen nu till 3x2 mg - kan slemhinnan bli för tjock?

• supertrouper

Tack för alla tips - jag har försökt ringa min svenska gyn för inbokning av VUL men typiskt var det upptaget under hela telefontiden idag. Ska försöka igen imorgon.

Svar på tråden Lägre dos östrogen vid FET??