• supertrouper

Lägre dos östrogen vid FET??

Har precis satt igång försök nr 2 med donerade ägg, första frysförsöket, via FVI kliniken i Madrid.

Första försöket så började jag med 2x1 mg Femanest men vid UL på dag 19 så var livmoderslemhinnan för tunn så dosen höjdes till 3x2 mg under en vecka innan slemhinnan var tjock nog.

Nu har samma doktor ordinerat 2x1 mg till att börja med igen och sen 2x2 mg fr.o.m. en vecka innan återföring, och inget UL alls under denna period. Jag känner mig väldigt nojjig över detta, är rädd att allting kommer skita sig fullständigt för att slemhinnan inte kommer vara tjock nog och ingen kommer ens veta om det eftersom inget UL görs. Men doktorn påstår att man vid FET inte behöver ha lika hög dos för att man inte behöver synka sin cykel med donatorns cykel.

Är det någon som hört detta argument förut?

Jag har svårt att förstå varför det för mig som ska ta emot ett ägg skulle vara någon skillnad om det är ett färskt eller tinat embryo som ska införas, för min del borde det väl inte vara någon skillnad alls iom att jag i bägge fallen är mottagare - eller?

• Svar på tråden Lägre dos östrogen vid FET??
  • ungkvinna81

hej!

Jag fick göra samma steg som jag gjorde på första försöket som det andra. Skillnaden var att de ökade på några av mina doser!

lycka till

• supertrouper
    ungkvinna81 skrev 2010-09-14 20:07:18 följande:
    hej!

Jag fick göra samma steg som jag gjorde på första försöket som det andra. Skillnaden var att de ökade på några av mina doser!

lycka till
    Alltså högre dos vid FET än vid färskförsöket?
  • villsågärna38

Låter jättekonstigt. Klart man måste ha ett vul innan FET och första omgången blir ju alltid en test då de kan hitta rätt nivå för dig. Låter ju def som att du borde äta 3x2 mg från dag ett. Och visserligen ska du inte synka med en donator men du ska ju synka med en resa utomlands!!! Jag hade bett om högre dos och sen även fixat ett vul här i Sverige innan FET för att vara på säkra sidan. På Huddinge kollar man slemhinnan på dag 9-10 och sen bestämmer man datum för FET beroende på hur den växt osv. Där vill de att slemhinnan är 8 mm och treskiktad vid insättning (men det kan även funka med 6-7 mm om den är treskiktad) Kram och lycka till!!

Ruvar på ett guldägg!
  • ungkvinna81

hej supertrouper,

Ja! de ökade på mina doser vid FET på båda östrogen och progersteron från 2ggr på dag resp. varje till 3doser per dag. Detta för att minska chansen på missfall, men behandlingen kan skilja sig från person till person !

• ungkvinna81

jag gick i samma process som villsågärna38

• supertrouper

Nu blir jag ännu mer orolig. Och läkaren är på konferens till på fredag *suck*

Frågan är vad som kan hända om jag själv väljer att öka dosen nu till 3x2 mg - kan slemhinnan bli för tjock?

• ungkvinna81

Hej igen!

vi kan inte ge medicinska råd ... jag däremot rekommenderar att du mejlar din sjuksköterska i Spanien eller om du inte har en boka in dig hos en gynekolog. om du bor i Stockholm prova gynspecalisterna i kista de har inga vänte tider, ivf klunken på St: Göran sjukhus kan oxå ta emot dig för då kan en läkare berömma hur ska det se ut med dina doser.

• Thi 08

VUL måste du ju göra. Konstigt att du inte ska göra det. 

• villsågärna38
    supertrouper skrev 2010-09-15 00:01:58 följande:

Frågan är vad som kan hända om jag själv väljer att öka dosen nu till 3x2 mg - kan slemhinnan bli för tjock?
    Håller med Ungkvinna, doser osv måste du ta med läkare. Om slemhinnan blir för tjock så kan den ju lossa och du få mens, är ju därför man börjar ta Progesteron ett par dagar innan FET och när den är lagom tjock. Däremot så tycker jag def att du ska boka in ett vul några dagar innan planerad FET. Då kan du ju sen maila eller ringa kliniken och berätta hur slemhinnan såg ut och de kan avgöra om du ska höja dosen osv. kram
    Ruvar på ett guldägg!
  • loisan31
    villsågärna38 skrev 2010-09-14 20:54:32 följande:
    Låter jättekonstigt. Klart man måste ha ett vul innan FET och första omgången blir ju alltid en test då de kan hitta rätt nivå för dig. Låter ju def som att du borde äta 3x2 mg från dag ett. Och visserligen ska du inte synka med en donator men du ska ju synka med en resa utomlands!!! Jag hade bett om högre dos och sen även fixat ett vul här i Sverige innan FET för att vara på säkra sidan. På Huddinge kollar man slemhinnan på dag 9-10 och sen bestämmer man datum för FET beroende på hur den växt osv. Där vill de att slemhinnan är 8 mm och treskiktad vid insättning (men det kan även funka med 6-7 mm om den är treskiktad) Kram och lycka till!!
    Jo det funkar med 6-7 mm, jag hade som tjockast 7 mm vid insättning och krabaten sover i spjälsängen. Doktorn jag har berättade för mig att det inte handlar så mycket om slemhinnan utan om kvaliteten på embryona, embryona ska t ex ha tunt skal och det ska inte vara skrovligt etc för att det ska fästa.

Loisan31
  • loisan31
    supertrouper skrev 2010-09-15 00:01:58 följande:

Hur tjock var slemhinnan sist? Kolla Slemhinnan med VUL hos gyn på dag 9-10 som Villsågärna också skriver om.

Hoppas det går bra för er

Loisan31
  • supertrouper

Tack för alla tips - jag har försökt ringa min svenska gyn för inbokning av VUL men typiskt var det upptaget under hela telefontiden idag. Ska försöka igen imorgon.

• Caspianne

Jag har ställt precis samma fråga till min Tjeckiska klinik,
    som ordinerat 1 x 2g Femanest (Estradiol) i x antal dagar,
    därefter 2x 2 g i x antal dagar och sedan
    3x 2g.

När jag jämför med ÄD gjord i Sverige fick jag exakt samma preparat och ordinerdes då 3 x 2g från dag 1.
    Efter 10 dagar hade jag 7,5mm 3-skiktad slemhinna.
    Min Tjeckiska kordinator svarade att de ibland ger högre doser om man har problem att bygga slemhinna så att det är helt ok
    att jag tar 3x 2g från dag 1.
    Och eftersom jag gjort det en gång tidigare och det funkat, så gör jag nog så igen, dvs väljer den högre dosen, som trots allt verkar vara 'normal'.
    Ska ta UL på efter 10 dygn och anländer till klinik på dygn 15-16 & då antar jag att de gör nytt UL.
    '

• The75

Hej
    Jag ska göra mitt andra försök denna gång FET och jag har fått precis samma ordination som förra gången
    3ggr 2 mg. jag var hos gyn och kollade att allt var bra med slemhinnorna och att det inte fanns några cystor innan jag börja med  progyron tabl och nu på mån har det gått 10 dagar och då ska jag tillbaka och kolla att slenhinnorna växt till sig som dom ska inför FET 10 nov,konstigt att din läkare inte tycker att du ska kolla upp slemhinnorna osv

FET 10 nov Ava Riga
Svar på tråden Lägre dos östrogen vid FET??