• Sophiebysophie

Jag funderar på att börja sälja Mary Kay, någon konsult som kan svara på frågor?

Hej

Jag är en 28 årig tjej som funderar på att börja sälja Mary Kay, har en kollega på jobbet som säljer MK, och hon vill ha nya säljare till sig (vet att dom får provision osv när dom värvar). Dom är en unit här där jag bor, hon berättade att dom va på en stor mässa i skandinavium nyligen och dom va bara 40 000:- ifrån nån säljbelöning eller var det nu va. Så det går i alla fall ganska bra för dom. Hon säger att hon har tjänat in det hon har lagt ut och mer därtill, att det är lätt sålda produkter, och hon har bara haft det som en hobby, men ska nu börja satsa mer och starta eget företag osv.

Jag är lite sugen på att testa, jag har ju alltid varit intresserad av make up, hudvården verkar också väldigt intressant, och man får tydligen utbildning, vilket jag tycker är viktigt, för man måste ju kunna sina saker om man ska sälja dom här produkterna.

Jag tänkte i början i alla fall, ha det som en "hobby" alltså börja i mindre skala, försöka bygga upp en kundkrets så får man se hur lättsålt det är.. Men jag är orolig att jag inte får igen det jag lägger ut på produkterna i början. Man måste ju köpa ett starter kit och även produkter, så ca 4000-5000:- behöver man lägga ut i början. (ca 1500 starter kit+2500:- i produkter igentligen 5000:- men man får 50% rabatt om man handlar för 5000
    Inte så kul att gå back 5000:- spänn.
    Men min kollega säger att det är så lätt.. men är det verkligen det?
    Jag fick mitt första barn för 17 månader sedan, så jag går en del på öppna förskolan osv så man har lärt känna en del mammor, och jag har en syster och en svägerska och svärmor som skulle kunna va intresserade. På mitt jobb är det redan 1 som säljer, så där skulle jag inte få några kunder. En del vänner också som skulle kunna rekommendera vänner osv.

Man får ju inte marknadsföra sig via internet eller så heller vad jag förstått.. synd annars hade man ju lätt kunna gjort en hemsida eller blogg och marknadsföra sig på det sättet.

Ni som säljer Mary Kay, kan ni inte berätta lite mer? Hur stor skala säljer ni? Hur mkt har ni tjänat ungefär? hur många kunder? Vad kostar möten och utbildningar?

I början så tänkte jag mig en extra inkomst på 2000:- i månaden hade varit helt okej! Eller att jag vill i alla fall lägga en 5000:- order vartredje månad, så man håller sig aktiv.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Jag funderar på att börja sälja Mary Kay, någon konsult som kan svara på frågor?
  • Sophiebysophie
    Jezamine skrev 2010-09-14 09:44:23 följande:
    www.marykay.se/sub.php?&menu=8
    Det va inte svaret på min fråga, har som sagt kontakt med en konsult på min arbetsplats.

Talade med min syster och hon hade ingen bra erfarenhet av Mary Kay försäljare, hon hade träffat en, och hon håller tydligen på och ringer och vill pracka på dom saker hela tiden. Är liksom jobbig. Hon kände att man var tvungen att handla också.
    Sen sa hon att priserna va lika dyra som Lancome, och att hon då likaväl kunde köpa deras produkter.
  • lillie

Jag har provat på att sälja Mary Kay som fristående hudvårdskonsult. Jag gjorde den en kortare period, slutade sedan då jag kände att det inte var något för mig. 

Jag tyckte det var jobbigt att hela tiden "jaga" klasser och kunder. Jag vill inte behöva se varenda människa jag känner som en potentiell kund. Mina vänner och bekanta kan få vara just mina vänner och bekanta, inga jag känner att jag vill jaga för att få som kunder. Dessutom kryllar det av Mary Kay-konsulter i den mellanstora stad jag bor i så konkurrensen var jättestor. Och då man heller inte får "ta" varandras kunder så blir det svårt att hitta kunder. Jag vill heller inte ringa och tjata på mina kunder då jag själv absolut inte gillar att nån gör så mot mig.  

Har du fler frågor så bara fråga. Jag är säker på att många andra har olika, både positiva och negativa, erfarenheter från M.K, detta var ett axplock av mina erfarenheter.

Lycka till hur du än väljer att göra! 

• MammaNenne

Hej hej =)
    Ser att det är ett tag sen du skrev denn, men tänkte svara ändå =)

Jag vill själv ha mary kay som ett heltids jobb då jag är uppväxt med det.. det har funnits i mitt liv i 12 år, jag vet vad det kan ge, jag har åkt med mamma i rosa bilar vart med på seminarium, mamma har kunnat vara hemma med oss när hon velat och jobbat när hon velat det.. Det är så fritt.. och nu när jag fått min son känner jag att jag verkligen vill planera min egen tid så jag har tid med honom osv.. Sen känner jag att jag inte har lust att bygga upp "nån annans" försteag när jag kan bygga upp mitt eget..

Jag håller ca 3-4 klasser i veckan och drar in ca 3000-4000 per klass..

Möten brukar ligga på 60 kr.. Iallafall här där jag bor =)

Det är verkligen någonting att satsa på och även kanon om du vill ha det som du säger som extra..

Är du nu redan konsult så! GRATTIS och välkommen in i gänget! =) Kram

• tildalou

Jag funderar också på att börja sälja.
    Precis som MammaTillLiam så känns det possitivt att kunna vara sin egen chef.

Hur gör du men föräldrarpenning ???
    Står MK som arbetsgivare då el???
    Dekleration och skatt hur funkar det???

Åh jag är lite förvirrad  Skäms

• misplacedname

Man måste starta eget företag, så skatt och allt sånt betalas via sitt företag, om jag fattat saken rätt. Inte hållt på tillräckligt mycket/länge för att det ska ha varit aktuellt att ta reda på i mer detalj.

• nannamupp
    tildalou skrev 2011-01-15 17:45:07 följande:
    Jag funderar också på att börja sälja.
    Precis som MammaTillLiam så känns det possitivt att kunna vara sin egen chef.

Hur gör du men föräldrarpenning ???
    Står MK som arbetsgivare då el???
    Dekleration och skatt hur funkar det???

Åh jag är lite förvirrad  Skäms
    antingen jobbar man med mk som hobbyverksamhet eller så registrerar man ett eget företag. endast de som jobbar på mary kays huvudkontor är anställda av mary kay. konsulterna är fristående och driver sin egen verksamhet.

sgi, som föräldrapenningen grundas på, de 24 första månaderna efter du registrerat företag baseras på genomsnittet av vad andra i samma bransch tjänar. därefter är sgi uppbyggt utifrån den vinst du gör på företaget, dvs mellanskillnaden mellan inkomster och utgifter.

i sverige är det lag på att du ska betala skatt när du jobbar, så även med en hobbyverksamhet. för hobbyverksamhet finns en särskild blankett att ladda ner och fylla i i samband med deklarationen. har du företag så deklarerar du för företaget alternativt lämnar bort årsbokslutet till en revisor som hjälper dig med avdrag osv.

på sådant du säljer betalas även moms. har du företag får du dessutom dra av momsen på det som köps in till företaget.

mitt bästa råd är att testa på. alla frågor om skatt och sådant är bättre att ta med skatteverket direkt, när du väl testat ett tag och vet om det är något du vill fortsätta med och om du då vill ha det som en hobbyverksamhet eller om du tänker dig att du ska starta företag. skatteverket har jättebra informationsträffar för blivande nyföretagare och du kan även boka en egen tid och få ställa alla de frågor som just du behöver få svar på.

testa - gillar du inte jobbet kan du ju sluta. =)

• Chicachula
    lillie skrev 2010-09-15 07:56:28 följande:
    Jag har provat på att sälja Mary Kay som fristående hudvårdskonsult. Jag gjorde den en kortare period, slutade sedan då jag kände att det inte var något för mig. 

Jag tyckte det var jobbigt att hela tiden "jaga" klasser och kunder. Jag vill inte behöva se varenda människa jag känner som en potentiell kund. Mina vänner och bekanta kan få vara just mina vänner och bekanta, inga jag känner att jag vill jaga för att få som kunder. Dessutom kryllar det av Mary Kay-konsulter i den mellanstora stad jag bor i så konkurrensen var jättestor. Och då man heller inte får "ta" varandras kunder så blir det svårt att hitta kunder. Jag vill heller inte ringa och tjata på mina kunder då jag själv absolut inte gillar att nån gör så mot mig.  

Har du fler frågor så bara fråga. Jag är säker på att många andra har olika, både positiva och negativa, erfarenheter från M.K, detta var ett axplock av mina erfarenheter.

Lycka till hur du än väljer att göra! 
    Hej! jag har för ett tag sen blivit fristående huvdvådskonsult:) Varit på EN utbildning. Jag vet inte men jag känner väl lite det här som du skriver om att jag också tycker det är jobbigt att man ska se varenda människa som man känner som potentiell kuind. Känns lite som det hela tiden är en enda tävling mellan konsulterna:/ självklart ska man tänka possitivt och så men känns som tanken om att man kanske faktiskt inte kan få något sålt på klasserna ska man inte ens tänka. Alla är vi faktiskt olika .Jag vet själv inte hur mycket jag vill jobba eller OM jag ens vill jobba jag vill använda produkerna för dom är heelt underbara men det kanske är just det enda jag vill! men ibland kan  i alla fall jag känna lite press . Vill gärna prata med någon konsult är det vanligt att känna såhär?
  • frozenkina5

Det värsta som kan hända är att du har produkter till dej själv och de är bland de bästa i världen.

Produkterna Är lättsålda och du måste inte se alla som kunder men såklart ska det finnas i tanken.

Bättre dina vänner handlar av dej än på salong.

Har arbetat med Mary Kay hudvård i snart 1,5 år och jag älskar det men gå på utbildningar och eventuellt som ger er allt fokus så händer det grejer.

Man blir inte framgångsrik om man lägger väskan i garderoben tjejer.

Har ni ingen att registrera er hos sök konsult eller kontakta mig.

Lycka till

• Nerfherder
    frozenkina5 skrev 2015-07-29 16:00:52 följande:

Det värsta som kan hända är att du har produkter till dej själv och de är bland de bästa i världen.

Produkterna Är lättsålda och du måste inte se alla som kunder men såklart ska det finnas i tanken.

Bättre dina vänner handlar av dej än på salong.

Har arbetat med Mary Kay hudvård i snart 1,5 år och jag älskar det men gå på utbildningar och eventuellt som ger er allt fokus så händer det grejer.

Man blir inte framgångsrik om man lägger väskan i garderoben tjejer.

Har ni ingen att registrera er hos sök konsult eller kontakta mig.

Lycka till

FEM år gammal tråd
Svar på tråden Jag funderar på att börja sälja Mary Kay, någon konsult som kan svara på frågor?