Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

okej med incest??

KlasKristian skrev 2010-09-14 21:48:46 följande:
    Mig personligen spelar det mindre roll. Tror inte brorsan vill ligga med mig oavsett.

Däremot kan jag inte se ett borttagande av incestlagstiftningen som den ser ut i dag som något annat än att man faktiskt är rätt okej med att syskon ligger med varandra med allt vad det innebär av risk för inavel etc. Jag delar inte den synen, så enkelt är det. 
    Är det samhällets sak att lägga sig i vilka som ligger med varandra?
  • Selfish Geene
    Stinky skrev 2010-09-14 21:48:58 följande:
    Det är lugnt. Man är alltid känslokall och oempatisk om man inte accepterar allt och alla i FL:s värld.
    Det har inget med känsloyttringar att göra.
    Personligen skulle jag tycka att mina syskon var hur äckliga som helst om de började ligga med varandra och jag skulle tycka att de var rubbade om de skaffade barn tillsammans.

Däremot tycker jag inte att mina (eller någon annans) äckelkänslor inför saken ska vara grundande för Sveriges lagstiftning och jag tycker att folk ska få göra hur äckliga och rubbade saker de vill (i samförstånd med andra vuxna) utan att de ska kunna straffas av samhället för det.
  • Selfish Geene
    Stinky skrev 2010-09-14 22:20:40 följande:
    Jag förstår vad du försöker säga. Men jag håller inte med dig. Det finns skäl till att det finns en incest-lag, och den är inte bara moralisk. Den finns för att minimera risken för genetiska defekter som kan uppstå p.g.a. inavel. Ett homosexuellt par för inga genetiska defekter vidare, då de inte kan få avkommor på så sätt som heterosexuella.
    Inavel skulle inte vara någon vanlig orsak till genetiska defekter om det var lagligt (de flesta skulle fortfarande inte ligga med sina syskon)
    Om du verkligen vill göra en insats i genpoolen borde du istället propsa på att de som har ärftliga defekter (fetma, dpsoriasis, reumatism, hjärt-kärlsjukdomar, cancer etc..) inte skaffar barn!
  • Selfish Geene
    Stinky skrev 2010-09-14 22:50:00 följande:
    Det spelar ingen roll om det inte vore en vanlig orsak. Det förstår ju jag med att alla syskon inte skulle börja sätta på varannan helt plötsligt. Men lagen är till för att minimera risken för att någon stackars själ blir till p.g.a. två syskon till föräldrar med eventuella inavelsskador som påföljd.
    När jag bodde i Norrland under en period av mitt liv, kom jag i kontakt med något som kallades för "Anundsjösjukan" i området och som varit relativt vanligt förekommande hos inavlade i området (därav kallad för "Anundsjösjukan"). Människor som lider av detta har det inte så lätt, då de lätt tas för missbrukare p.g.a. deras ryckiga rörelser och annorlunda beteendemönster. Jag tycker jättesynd om dem.

Alla är inte medvetna om sina genetiska defekter, så det blir ju svårt att förbjuda dem att skaffa barn.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-09-14 22:28:21 följande:
    Så samkönat syskonsex ska alltså inte vara olagligt?
    Jag tycker att det ska vara olagligt.
    Om det verkligen handlar om att minimera risken för ärftliga efekter tycker du väl iaf att de som vet att de har en ärftlig sjukdom borde förbjudas att skaffa barn!? (ärftlig fetma, reumatiker etc..)

Eller tycker du att dessa människors rätt att bestämma över sina egna liv står över samhällets rätt att diktera vilka som ska få skaffa barn?
  • Selfish Geene
    dessan59 skrev 2010-09-15 07:59:41 följande:
    ja, vad ska jag säga..... mer än att det är åt helsike fel!! jag tycker att ni som påstår att det är okej att ha sex med syskon etc etc är inte riktiga i huvudet. Dessutom är det ett hån mot oss barn/ vuxna som har varit utsatta för incest som barn!! Men om ni tycker att det är okej att sätta på varandra (fine) men det är inte normalt. och jag vill inte ha en följdfråga om vad som är normalt heller i denna fråga.Men ni kommer att alltid finnas, för mig som blev utsatt var det på 60-talet, men det är ingen större skiljnad nu, utan ni kommer alltid att finnas.... tyvärr
    Har man inte ensmoral att tycka att incest är fel, får man söka för det.
    Är det ett hån mot de som blivit våldtagna att tycka att sex är ok?
  • Selfish Geene
    Mela75 skrev 2010-09-15 08:05:43 följande:
    Moraliskt är det inte försvarbart i Mitt tycke. 
    Vad är moral? I mitt tycke handlar det om hur vi behandlar våra medmänniskor, inte om vem folk ligger med.

vad är det som är omoraliskt med att två vuxna personer (som är nära släkt), har frivillig sex med varandra?
  • Selfish Geene
    Mela75 skrev 2010-09-15 08:10:44 följande:
    Finns lättare sätt än att inte se till att de förökar sig..sluta ge dem vård så dör de ut själva om vi ska ta det till sådana ytterligheter.
    Men jo chansen att att gömda genetiska defekter kan slå ut om det finns i en familj stämmer.
    Men förhoppningsvis så skulle väl inte de flesta ligga med sina syskon oavsett, hoppas jag.
    Om argumentet "Incest ska vara förbjudet för att minimera risken för att avkomman ska få genetiska defekter" är det väl rimligt att även andra som löper hög risk att föra genetiska defekter vidare till sin avkomma också förbjuds att ha sex?
    Det är ingen ytterlighet, bara "rättvisa" inför lagen (i den mån det kan anses "rättvist" att behandla alla lika illa)
  • Selfish Geene
    Mela75 skrev 2010-09-15 08:14:29 följande:
    Som jag sa så är det i MITT tycke, vad andra gör får de stå för. Personligen tycker jag det är vidrigt, skulle aldrig göra så själv. Men som sagt det är jag, om någon annan vill det så för all del.
    Så då tycker du att det ska vara lagligt att idka incest så länge du slipper!? (och det gör du ju)
Svar på tråden okej med incest??