Stinky skrev 2010-09-14 22:50:00 följande:
Det spelar ingen roll om det inte vore en vanlig orsak. Det förstår ju jag med att alla syskon inte skulle börja sätta på varannan helt plötsligt. Men lagen är till för att minimera risken för att någon stackars själ blir till p.g.a. två syskon till föräldrar med eventuella inavelsskador som påföljd.
När jag bodde i Norrland under en period av mitt liv, kom jag i kontakt med något som kallades för "Anundsjösjukan" i området och som varit relativt vanligt förekommande hos inavlade i området (därav kallad för "Anundsjösjukan"). Människor som lider av detta har det inte så lätt, då de lätt tas för missbrukare p.g.a. deras ryckiga rörelser och annorlunda beteendemönster. Jag tycker jättesynd om dem.
Alla är inte medvetna om sina genetiska defekter, så det blir ju svårt att förbjuda dem att skaffa barn.
CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-09-14 22:28:21 följande:
Så samkönat syskonsex ska alltså inte vara olagligt?
Jag tycker att det ska vara olagligt.
Om det verkligen handlar om att
minimera risken för ärftliga efekter tycker du väl iaf att de som
vet att de har en ärftlig sjukdom borde förbjudas att skaffa barn!? (ärftlig fetma, reumatiker etc..)
Eller tycker du att dessa människors rätt att bestämma över sina egna liv står över samhällets rätt att diktera vilka som ska få skaffa barn?