Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

okej med incest??

Stinky skrev 2010-09-13 22:45:28 följande:
    Nej, jag har inte tagit reda på alla defekter jag bär på. Däremot vet jag att jag har anlag till hjärt- och kärlsjukdomar. Jag hoppas givetvis att varken jag eller sonen ska drabbas av dessa sjukdomar. Jag har däremot valt en partner som jag inte är släkt med, och det gör att jag valt att inte chansa alldeles för mycket med genetiska risker.

"Naturlig inavel" kan jag tänka mig förekommer i små, isolerade samhällen både bland människor och djur. Sexdriften är stark, men jag ser fortfarande det som något onaturligt att idga samlag med sina syskon. Det gör de allra flesta människor. Det måste ju bero på nåt? Jag tror det beror på att naturen "kodat" oss att inte idga samlag med alldeles för nära släktingar. Eller djur. Eller lik. Eller med barn. Många anser även att homosexualitet är en "avart" bland oss människor, men det är en helt annan diskussion.
    Om du skaffat barn trots att du vet att du bär på ärftliga anlag för hjärt-kärlsjukdomar, har du i allra högsta grad "valt att chansa"!
  • Selfish Geene
    KlasKristian skrev 2010-09-14 16:47:40 följande:
    Jag vidhåller att även om man kan få incest att verka acceptabelt, t.ex. genom snajdiga formuleringar och argumentationsövningar som personen med det outläsliga nicket ovan, känns det ändå som om någon central del i hjärnan fattas hos folk som kan gå igång sexuellt på sina egna syskon.
    Har det någon betydelse?  Även om "något saknas i hjärnan" på de som har sex med nära släktingar är det i sig inte ett argument för att hindra dom att göra det ändå (det är "fel i hjärnan" på människor med tvångstankar också, men du kanske inte vill förbjuda tvångstankar/tvångshandlingar ändå?)
  • Selfish Geene
    KlasKristian skrev 2010-09-14 17:02:51 följande:
    Egentligen inte. Jag ogillar mig själv för det här eftersom jag normalt brukar argumentera på precis samma sätt som HRGCX%T/(&!UHJ när det gäller sånt här, typ "det skadar ju ingen så vad spelar det för roll?", men just sex mellan syskon känns för mig så oerhört sjukt och verklighetsfrämmande att jag, enbart av den anledningen, tycker det är helt rätt att incest är otillåtet enligt lag.
    Om du inte kan formulera sakliga argument för din stånd punkt skulle det kunna betyda att du förespråkar lagar som är baserade på känslor istället för på förnuft (det kan förstås också betyda att du inte har lätt för att formulera dig i ord, men den saken kan vi kanske utesluta med tanke på att du normalt är lika vältalig och förnuftig som CDG... ;))
  • Selfish Geene
    KlasKristian skrev 2010-09-14 17:11:28 följande:
    Nej, varför skulle jag det? Det är ju inte hans fel att läget blev som det blev.
    Inte ditt heller, du visste ju inte att din partner var ditt syskon!?
    Varför skulle du skjuta dig?
  • Selfish Geene
    KlasKristian skrev 2010-09-14 21:05:40 följande:
    Too bad. En person som har ett sexuellt förhållande med sitt eget syskon kommer jag att döma ut som pervers.
    Så du tycker att vissa lagar ska grundas på känslan av att något är omoraliskt?
  • Selfish Geene
    KlasKristian skrev 2010-09-14 21:10:53 följande:
    Nej, men jag  tycker att någon som ligger med sitt eget kött och blod är gravt störd och att sådant beteende inte ska uppmuntras i lagstiftningen överhuvudtaget.

Fortsätt gärna fråga om lagar kontra känslor. Jag kommer dock inte att ändra mig. Vi pratar om incest här, inte lagstiftningen i stort. 
    För att lagen skulle kunna anses "uppmuntra" incest måste det väl finnas ett påbud? (Inte bara en avsaknad av förbud)
    Tycker du att den nuvarande lagstiftningen uppmuntrar tvångsmässiga beteenden? (efetersom det inte finns någon lag som förbjuder tvångshandlingar)

Om det är ok att grunda en lag på känslan av omoral, måste även andra lagar kunna grundas på samma sak. Varför inte förbjuda homosexualitet tex? (jag utgår ifrån att du inte tycker att homosex ska vara olaglig, du får rätta mig om jag har fel ;))
  • Selfish Geene
    KlasKristian skrev 2010-09-14 21:21:52 följande:
    Det där i Tyskland? Jodå, det har jag hört talas om en och annan gång.

Trist för dem att det blev som det blev, men avlar man fram en familj med sin egen syster så tycker jag nog att någon form av omhändertagande, typ fängelse, är helt i sin ordning ja (men varför åkte bara killen in?). Och att omhänderta barnen... ja, att växa upp med både sin mamma och sin faster som dessutom är samma person känns inte som det allra sundaste. Har alltså inget att anmärka på det heller.

Jag vet att du/ni kommer att måla ut mig som ett känslokallt monster eller liknande nu och då får det väl vara så. Jag vet också att det finns gott om brister i min argumentation rent logiskt, men jag kan inte göra något åt det. Det är så här jag känner och tänker kring detta.
    Du missförstår oss min vän!
    Dina känslor (oavsett temperatur) är av underordnad betydelse, det är dina argument som intresserar oss!
  • Selfish Geene
    KlasKristian skrev 2010-09-14 21:24:46 följande:
    Nu är väl lagen snarare grundad på risken för psykiska men hos de inblandade i och med att incest ofta sker med inslag av ofrivillighet, samt på den redan så vackert isärplockade inavelsproblematiken, alltså inte någon ren "omoral". Det tycker jag räcker. 
    "Risk för psykiska men" är inget som lagen bör ta ställning till när det kommer till att avgöra vad vuxna människor, i samförstånd, får eller inte får göra med varandra (och i de flesta gör den inte heller det).

Incest-lagen är snarast ett undantag från hur lagar normalt stiftas, en kvarleva från ett samhälle vars medborgare fick finna sig i att dömas för "omoraliska" aktiviteter i sängkammaren.
  • Selfish Geene
    KlasKristian skrev 2010-09-14 21:34:16 följande:
    Möjligt att du har rätt.

Jag vet dock inte hur mycket längre vi kommer. Ni vill kunna ligga med era syskon, jag vill inte kunna ligga med mina. Vi kan väl lämna det där. 
    varför vill du inte kunna ligga med dina syskon? Skulle något förändras för din del om det blev en lagändring?
  • Selfish Geene
    KlasKristian skrev 2010-09-14 21:41:12 följande:
    Absolut ingenting, nej. Snygg insinuation dock :)
    varför är det viktigt för dig att inte ha laglig rätt att ligga med dina syskon?
Svar på tråden okej med incest??