Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

okej med incest??

ViceGuy skrev 2010-09-13 20:18:14 följande:
    Okej bra, kunde gissa på att du skulle säga nåt liknande :)
    Selfish Geene skrev 2010-09-13 19:53:51 följande:
    Tycker du det fast du inte vet vilka kromosomavvikelser (eller dess effekter på barnets livskvalite`) det rör sig om?
    Nej, givetvis inte.

Men jag måste ställa motfrågan, är det av rent gen-driftiga skäl du absolut vill ha egen avkomma? Om du själv känner t.ex att du inte under några omständigheter kan ha ett lika starkt band med ett barn som inte bär dina gener så har jag större förståelse.
    Mitt förstahandsval är att få biologiska barn, mitt andrahandsval är donerade ägg från min hel-syster.

Att adoptera känns i dagsläget inte som ett alternativ öht, jag tror att jag hellre avstår från (fler) barn än att adoptera. Men det är svårt att svara på hur jag skulle känna om ett par år till. (är gravid nu, så det är inte aktuellt längre, men kanske skulle jag vänja mig vid tanken på att adoptera om jag lät det mogna lite. barnet har samma kromosomavvikelse som jag)
  • Selfish Geene
    Stinky skrev 2010-09-13 20:28:29 följande:
    Jag är helt emot incest och jag tycket man även bör förbjuda kusingifte i det här landet, så som det är förbjudet i bl.a. grannlandet Finland.
    Många påstår att incest-lagen är en "morallag", vilket det är delvis. Den andra hälften är för att undvika inavel, vilket jag ser som ett mycket starkt skäl till att ha lagen.
    Tror du att inavel skulle bli ett problem om syskon tilläts skaffa barn tillsammans?
  • Selfish Geene
    ViceGuy skrev 2010-09-13 20:39:55 följande:
    Av nån anledning har jag alltid trott att du var Man. :S

Vad är det för kromosomavvikelse om man får fråga? Ta det gärna på svenska :)
    jag vet, många tror det (förmodligen för att mitt nick har en maskulin klang)

Det är en "Robertsonsk translokation",
    När jag blev till fastnade en av mina kromosomer 13 ihop med en av kromosom 14, det skedde tidigt under celldelningen, en slumpmässig mutation.
    Det är en sk. balanserad translokation" (dvs jag har rätt mängd kromosom massa i varje cell, men de sitter ihop)

Eftersom det inte finns ett överskott eller underskott av kromosomer orsakar den mig inga besvär.
    Utom när jag ska skaffa barn!

I varje äggcell finns hälften av min kromosomuppsättning. Eftersom att hälften av kromosomerna 13 och 14 sitter ihop, kommer de flesta äggen antingen att ha för många eller för få kromosomer.

När ägget befruktas är risken stor för antingen monosomi (en kromosom för lite) eller trisomi (en kromosom för mycket)
    Embryona är i de fallen inte livsdugliga

Om ägget innehåller en av de "fria" kromosomerna men inte den ihopkrokade, blir barnet helt friskt
    Om ägget bara får den ihopkrokade kromosomen, får barnet samma balanserade translokation som jag. I stort sett frisk men han kommer att få samma svårigheter som jag när han ska få egna barn.
  • Selfish Geene
    Stinky skrev 2010-09-13 20:44:05 följande:
    Ja, absolut.
    Tror du att så många skulle skaffa barn med sina nära släktingar att det skulle ge betydande avtryck i genpoolen?
  • Selfish Geene
    Stinky skrev 2010-09-13 21:07:08 följande:
    Nej, men det är nog att det skulle ge avtryck i en endaste individ. Varför utsätta sin avkomma för det? P.g.a. "kärlek"?
    Tycker du att alla som löper risk att få genetiskt deffekta barn ska förbjudas att vara tillsammans eller föröka sig (tex om två personer bär anlag för tex psoriasis)
  • Selfish Geene
    Stinky skrev 2010-09-13 22:00:35 följande:
    Jag tycker inte psoriasis är lika allvarligt som att knulla brorsan. Det finns en anledning till att man inte låter syskonhundar att para sig, och likväl borde det vara så med människor.
    Barnen kommer inte att ärva den sexuella dragningen till syskon, däremot kommer barnet att ärva tex psoriasis om arvsanlaget finns hos båda föräldraindividerna (det gör det om de är syskon)

Vill du svara på frågan!?
    Tycker du att andra par som löper samma risk att få missbildade barn som det teoretiska syskonparet, också ska förbjudas att ha sex eller att skaffa barn?
  • Selfish Geene
    Stinky skrev 2010-09-13 22:00:35 följande:
      Det finns en anledning till att man inte låter syskonhundar att para sig, och likväl borde det vara så med människor.
    Avel mellan helsyskon är kanske inte så vanligt, men det är inte ovanligt att man parar mor-och-son eller far-och-dotter
  • Selfish Geene
    Stinky skrev 2010-09-13 22:09:57 följande:
    Det beror på hur allvarligt det är. Kommer ungen att lida av fotsvamp så ser jag inte det som nåt allvarligt.
    om ingen av syskonen har några allvarligare genetiska deffekter kommer inte heller deras avkomma att få några (ärftliga) skador, tycker du att syskon som inte löper någon större risk för missbildade barn ska få vara tillsammans och skaffa barn ihop?
  • Selfish Geene
    Stinky skrev 2010-09-13 22:22:39 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Syskonparet kanske inte har genetiska defekter som så, men det kanske finns nån längre bak i ledet som har det. Varför ens riskera att ens barn ska få genetiska defekter om man är väl medveten om riskerna man tar vid sexuella förbindelser med ett syskon?
    Överhuvudtaget så är det ju inte naturligt att idga samlag med sina syskon, så jag kan inte ens förstå att det finns folk som tycker att det är fult ok att sätta på sina egna syskon. Skulle DU kunna göra det? Och om inte, varför?
    Alla som skaffar barn tar risken att barnet får missbildningar pga genetiska deffekter, du också!
    Har du tagit reda på vilka deffekter du själv bär på (och kommer att föra vidare till dina barn)?
    Du kan vara bärare av deffekter som ger mycket allvarligare skador än de flesta syskonpar riskerar.

Det är klart att det är "naturligt" inavel förkommer överallt i naturen (utan inavel, skulle förmodligen varken du eller jag existera)

För att svara på din fråga: Nej, jag har inte sex med mina syskon. För att tanken äcklar mig
  • Selfish Geene
    Stinky skrev 2010-09-14 10:57:11 följande:
    Nejdå. Vi människor har även sex för njutningens skull. Men jag tror naturen "kodat" de flesta av oss att inte ha sex med för nära släktingar, eller djur, barn, lik eller vad det nu må vara som inte är "naturligt". Dock finns det avarter som sysslar med just sånt. Pekka, 55 år som blir upphetsad av bilar och sätter på dem i avgasröret är en av dem.
    Du FÅR tycka att det är helt ok med incest, men de allra flesta tycker inte som du och dessutom så finns det skäl till att det finns lag om incest. Incest KAN skada någon, och därför finns lagen. Hur du än försöker vrida och vända på det, så är det så. De flesta demokratiska stater grundar inte lagar för nöjes skull, förstår du väl?
    Jag tycker det är helt rätt att staten lägger sig i sådana här frågor, för jag skulle inte vilja leva i ett anarkistiskt samhälle bara för att folk och fä fått för sig att lagar och regler inte är något att bry sig om, för "huvudsaken är att man inte skadar nån".  DET om något skulle vara fullständigt ohållbart!
    Jag antar att du håller med om att det är mer "onaturligt" att ha sex med en bil än med ett syskon? (om inte måste jag be dig om din definition av ordet "naturlig") Så argumentet "det är onaturligt" är inte användbart (om du inte vill förbjuda "onaturlig" sex överlag, eller åtminstånde allt som är "onaturligare" än incest)

Sex är ofta skadligt!
    Människor utnyttjas, våldtas, köps och säljs för sexuella syften, ändå är all sex inte olagligt.
    Varför? Jo för att det måste styrkas i varje enskilt fall att någon kommit till skada, annars är det inte en brottslig handling!

Men i incest-fall gäller inte den principen av någon anledning.

Att det handlar om risken för skador på eventuella avkommor håller inte eftersom människor som vet att de kommer att få missbildade barn inte hindras av lagen att föröka sig (så länge de inte är nära släkt med den andre föräldern).

Om lagen finns för att skydda barnen skulle alla som löper ökad risk att föda missbildade barn, förbjudas att skaffa några. Men så är inte fallet.

Som jag ser det är lagen grundad på sexualmoral, inget som hör hemma i ett modernt demokratiskt samhälle.

Jag anser absolut att lagen är något att bry sig om, den behöver omedelbart ändras för att vuxna, förälskade människor som har sex i samförstånd inte ska göras till brottslingar!
Svar på tråden okej med incest??