Inlägg från: andraadvent |Visa alla inlägg
  • andraadvent

Är det fler än mig som saknar ett riktigt konservativt högerpartie

Jag är i grunden med på stor del av det du skriver. Själv anser jag att det daltas för mycket med folk och jag tycker många är riktigt oansvariga individer. Ex bostadsbidrag och viss forskning. Det är för mig orimligt att jag får en massa snyftreklamer framför mig i var och varannan reklampaus ex stöd cancerforskningen. Detta kan väl våran höga skatt gå till istället för ex genusfoskning exempelvis.

LAS tror jag ligger bakom många ofungerande arbetsplatser ute i landet. Ex när jag var på en skolpraktik på ett äldreboende en gång så fanns det en massa som arbetat där för länge och kändes som att deras ideér inskränkte på de boendes sfär. Ex stod det i verksamhetsbeskrivningen att de var daglig utevistelse men i praktiken var de boende inlåsta där. Lite off topic men jag tror många organisationers problem ex med ex låg standar på äldreboenden beror på LAS och inte på underbemanning. Man kan inte göra sig av med folk som inte gör ett bra arbete.

Avgift på skolorna tror jag vore bra men i mindre mängd. Något som är överkomligt så studenterna inte bara flummar runt på lösa kurser men som ändå är resonabelt att betala tillbaka. Ex 10 000 kr - 20 000/ termin/ läsår. Det ska vara kännbart att läsa en kurs "bara för skojs skull" utan att ha en yrkestanke bakom det. (tycker jag) och då planerar man ju bättre.

Ja som vanligt skriver jag så mkt att ingen väl orkar läsa... :P Men jag skulle gärna ha lite mer uppstyrt med vad våra skattepengar går och inte som idag. Ex konstnärslön gör mig lätt illamående.

• andraadvent
    pluvdo skrev 2010-09-13 03:32:08 följande:
    Lustigt. Du vill att invandrare skall tala flytande svenska, men du som jag förmodar är svensk kan inte ens skriva ordentligt. Och så kallar du dig "väl utbildad". Fint.
    Varför dessa typer av inlägg på så många diskussioner på FL?! Inte sitter man väl och korrekturläser allt man skriver.
  • andraadvent
    lennartsdotter skrev 2010-09-14 11:23:49 följande:
    Varför då? Varför ska man straffas för att man inte har hela livet framför sig planerat? För många är enstaka kurser på högskola/universitet en utmärkt väg till att komma fram till vad man vill göra med sitt liv. Vi lånar ju pengar för att kunna försörja oss under studierna, varför vill du öka på de lånen (för jo, det kommer lånas till terminsavgifter)?

Vad rör det dig att folk läser kurser bara för skojs skull? Är det fel att vidga sin kompetens? Eller är du sur över att det finns de med bättre betyg än du som tar platser du skulle vilja ha?
    Det handlar del om att vi får inflation av högskoleutbildningar. Som det är idag har vi skapat en arbetsmarknad där studier rankas förbluffande lågt hos arbetsgivarna just för att kraven sjunker. Jag skulle kunna ha superlåga betyg - som det är idag har förkunskapskraven minskat rejält. För att inte tala om studenters förhållande till den plats de fått på en kurs. På många enstaka kurser hoppar över hälften av - snacka om pengaförlust för samhället. Därav tror jag en avgift skulle sitta på sin plats.
    Ett eget ex: Jag fick underkänt i ett betyg från gymansiet och ville således läsa upp det på komvux senare. Där jag läste upp kostade detta 500 kr. Närvaron var 100% under hela kursen. När jag läste till en annan behörighetsgivande kurs på komvux var det ingen avgift. Hälften som anmält sig kom inte ens till första lektionen och närvaron var sisådär under kursens gång. Denna 500-ring jag betalat tidigare var ju en blygsam summa men som gynnar samhället mycket då eleverna tar studierna på allvar. Vuxna människor bör ta ansvar för sina val- man bör belönas för att vara eftertänksam tidigare.

I övrigt ang högskolekurser kan jag hålla med det laban1 skrev om detta.
  • andraadvent
    lennartsdotter skrev 2010-09-15 18:54:49 följande:
    Fast det säger ju mer om högskolan/universitet än om någonting annat. Om man tar in "alla" är det klart att kvalitén kommer sjunka och det gynnar ingen. Om man däremot sätter de förkunskapskrav som krävs plus har en intagningspoäng värt namnet (ibland skulle det nog vara bra med ett intagningsprov också) får man studenter därefter.

Jag har läst på en skola med terminsavgift och kan rakt ut säga att studenterna där inte var mer motiverade än de jag läste med senare på universitetet. Min universitetsutbildning är inte unik på något sätt men jag läste den vid ett universitet som har (iaf hade) högre intagningskrav än de flesta andra, därav skillnaden skulle jag tro.
    Visst kan man bibehålla krav ändå. Men det känns som om många utbildningar idag, är så abstrakta och många lösa kurser är rentav en kvinnofälla. Sociologi, psykologi osv när man läser dem som enstaka kurser. Det leder inte till arbete men till studieskulder. Sedan tycker jag vi ska sätta krav på de som flummar runt även om det kanske blir något produktivt av dem i slutändan. Men de kostar trots allt samhället pengar och därav borde man bekosta det mer själv. Det beror såklart på plånboken vad det skulle kunna kosta men min poäng mestadels är att det ska vara såpass mkt att det är kännbart för svensson när man läser ex geografi för sitt höga nöjes skull och inte för att man skall arbeta som civilekonom.
  • andraadvent

Hmm ett litet tillägg. Om en person läser ex japanska 30 hp för att det verkar intressant utöver sin yrkesutbildning till säg förskolelärare är det en totalt meningslös kostnad för samhället. Personen ifråga tänker nog inte själv på att den drar på sig csn under denna termin och således ökar sin studieskuld med ca 25000. Detta är ju helt lungt om personen är förskolelärare som ju är ett bristyrke för denne kommer ju få arbete. Men läser man en kurs här och en av det och således blir en som vet allt om ingenting så är det inte så attraktivt för alla arbetsgivare. Villket leder ev till arbete som inte kräver högre utbildning. Kvar sitter personen med höga studieskulder och ett arbete denne skulle kunna fått utan dessa studier. Samt ett samhälle som får lida för att denne inte kunde hejda sig själv. Säkert ett aningens cyniskt synsätt.. men jag känner några sitta med studier på 1-2 år och skulder därefter och ändå inget arbete för det.

Svar på tråden Är det fler än mig som saknar ett riktigt konservativt högerpartie