Inlägg från: snillis |Visa alla inlägg
  • snillis

Är det fler än mig som saknar ett riktigt konservativt högerpartie

laban1 skrev 2010-09-12 20:21:08 följande:
    Tycker inte att vi har ett klassamhälle idag, jag vill ha mer klasskillnad så att det lönarsig att studera, driva företag och arbeta. Jobbade i byggbransh i sommras och tjänade ca 22000kr/månad medans en ingengör går in på ca 25 000kr med 5 års utbildning, knappas rättvist
    Men medan en byggarbetare harvar år ut och år in på samma lönenivå så sticker ingengörens iväg ganska raskt.
    Så vad är det som inte är rättvist? 
  • snillis

Annars ligger väl SD ganska nära dina krav?

• snillis

Med den elitism som du efterlyser skulle du inte klara dig långt - du skriver ju som en kratta!

• snillis
    laban1 skrev 2010-09-12 20:44:10 följande:
    Jag är ekonom inte svensklärare, och jag tycker att det är ganska omoget med personliga påhopp. Låt oss istället diskutera, jag är för demokrati och det innebär att alla får framföra sina åsikter så länge de inte strider mot lagen. Du är välkomen att komma med egna argument så ska jag bemöta dem, men den där dagisnivån som du håller på med påhopp får du gärna slopa.
    Fast jag tycker att det är en relevant invändning jag kommer med.
    I det samhälle du beskriver eller önskar skapa finns det ingen plats för de svaga och hur skall man då klara sig om man stavar fel eller har andra brister?
    I ett survival of the fittest finns det inget utrymme för den typen av brist.

Eller skall man bara vara perfekt utifrån måttstockar som du sätter upp? 
  • snillis
    laban1 skrev 2010-09-13 21:08:53 följande:
    Menar inte att man ska skita iallt men man måste få bestämma över sitt eget liv. Man ska ta hand om miljön för att man själv vill det och inte för att MP vill det.
    pluvdo skrev 2010-09-13 03:32:08 följande:
    Lustigt. Du vill att invandrare skall tala flytande svenska, men du som jag förmodar är svensk kan inte ens skriva ordentligt. Och så kallar du dig "väl utbildad". Fint.
    Jo, för det är ju allmänt känt att storföretagen är beredda att hosta upp en massa cash för miljöarbete om det inte vore för tvingande lagstiftning.
    *eller inte*
  • snillis
    Applebaum skrev 2010-09-14 11:07:24 följande:
    Det är vi som konsumenter som har makten där. Vill vi inte att ett företag ska ägna sig åt miljöförstöring så slutar vi köpa dess produkter. Företaget blir tvunget att tänka om och bli grönare eller lägga ner. Tvång ska i största möjliga mån undvikas.
    Fast det där är ju vrålnaivt att tro att det skulle funka.
    Majoriteten av konsumenterna köper det som är billigast, inte det som är mest miljövänligt.
  • snillis
    laban1 skrev 2010-09-14 22:47:16 följande:
    Om jag väljer att köpa det billigast är det upp till mig, det har varken du eller staten med att göra. Jag har ett fritt val. Tipps se Milton Friedman programserie "free to choose" så får du en enkel inblick i hur den fria marknaden ska fungera.
    Så fan att jag har med det att göra eftersom jag tvingas dela miljö med dig.
    Det är bara en utopi att den fria marknaden kan funka. Människan är egoist till sin natur och ser bara om sitt eget hus. Därför måste staten gå in och reglera vissa saker om det inte skall gå åt helvete.
    Nyliberalismen är så otroligt naiv på den punkten.
  • snillis
    Applebaum skrev 2010-09-15 13:12:57 följande:
    Att människan är egoist är sant, utan egoismen hade vi inte överlevt. Men människan är också ett flockdjur och i de flesta lägen vinner vi på att samarbeta. Samarbetat har vi gjort sedan urminnes tider, utan att någon stat har tvingat oss till det (och vi gör det fortfarande utan något som helst statligt tvång!). Vi skulle med all säkerhet fortsätta med det även om staten blev betydligt mindre. Visst måste det finnas lagar och regler i ett samhälle, men så långt det är möjligt ska staten ge fan i vad jag väljer att göra med mitt liv och mina pengar. Jag tycker du har en tråkig syn på människor om du anser att vi måste tvingas till att samarbeta.
    Jag är bara realist eftersom jag vet vad pengar gör med människor!
  • snillis
    sverker11 skrev 2010-09-15 18:32:54 följande:
    Jag skulle också vilja byta ut vänsterpartiet mot Kommunisterna (fd kpmlr). Inte för att de är bättre men de förnekar iallafall inte att de är kommunister.
    Kanske för att V inte är kommunister :-0
Svar på tråden Är det fler än mig som saknar ett riktigt konservativt högerpartie