Inlägg från: Applebaum |Visa alla inlägg
  • Applebaum

Är det fler än mig som saknar ett riktigt konservativt högerpartie

TheReLe skrev 2010-09-12 20:44:41 följande:
    Vilket synnerligen torrt samhälle du förespråkar. Nej, tack till det. Vad händer med känslor, kulturyttringar? Allt det basala som gör oss till människor? Det organiska, biologiska oförnekbara i en människa, ska det gasas, pressas undan, förtryckas till förmån för att en del ska bli vad; ännu rikare? Skrattretande nästan? Vilken liten människa du är och så obetydlig i historien och så stor du tror du är?
    Känslor och kultur har väl för tusan inget med skattesatser och politik att göra? Det är ju precis sådant som staten ska hålla sig utanför och ge fan i vad folk väljer att göra med.
  • Applebaum
    snillis skrev 2010-09-14 10:52:21 följande:
    Jo, för det är ju allmänt känt att storföretagen är beredda att hosta upp en massa cash för miljöarbete om det inte vore för tvingande lagstiftning.
    *eller inte*
    Det är vi som konsumenter som har makten där. Vill vi inte att ett företag ska ägna sig åt miljöförstöring så slutar vi köpa dess produkter. Företaget blir tvunget att tänka om och bli grönare eller lägga ner. Tvång ska i största möjliga mån undvikas.
  • Applebaum
    snillis skrev 2010-09-15 08:24:06 följande:
    Så fan att jag har med det att göra eftersom jag tvingas dela miljö med dig.
    Det är bara en utopi att den fria marknaden kan funka. Människan är egoist till sin natur och ser bara om sitt eget hus. Därför måste staten gå in och reglera vissa saker om det inte skall gå åt helvete.
    Nyliberalismen är så otroligt naiv på den punkten.
    Att människan är egoist är sant, utan egoismen hade vi inte överlevt. Men människan är också ett flockdjur och i de flesta lägen vinner vi på att samarbeta. Samarbetat har vi gjort sedan urminnes tider, utan att någon stat har tvingat oss till det (och vi gör det fortfarande utan något som helst statligt tvång!). Vi skulle med all säkerhet fortsätta med det även om staten blev betydligt mindre. Visst måste det finnas lagar och regler i ett samhälle, men så långt det är möjligt ska staten ge fan i vad jag väljer att göra med mitt liv och mina pengar. Jag tycker du har en tråkig syn på människor om du anser att vi måste tvingas till att samarbeta.
Svar på tråden Är det fler än mig som saknar ett riktigt konservativt högerpartie