Inlägg från: telgebo |Visa alla inlägg
  • telgebo

*~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*

ceke skrev 2011-02-28 10:43:28 följande:
    Det är lugnt Telgebo, inte ska du be om ursäkt heller! Det är så lätt med missförstånd via text.

När det gällde veckoindikatorn tänkte jag faktiskt inte på nåt du skrivit om dem, utan mer bara allmänt att jag hoppas att jag lyckas hålla mig ifrån dem om jag skulle bli gravid... 3+ är ju det bästa man kan få på dem, som jag förstått det.

Håller tummarna för att tempen hoppar upp för dig imorrn igen! I vecka sex brukar man väl kunna se hjärtljud, är det inte så? Eller det kanske är vecka 7? Annars.. om du är superorolig.. går det inte att åka in akut och be att få bli kollad? Det är ju ett sätt att förhoppnignsvis stilla sin oro en aning på om inte annat..
    Jag går med gråten i kroppen nu och nu kommer tårarna. Jag har faktiskt tänkt tanken på att åka in på akuten men så läser man vad alla morlakärringar på FL tycker att varför i helvete ska du ta upp plats på akuten? Gedet till dom verkligen har behov av det som blöder och har smärtor mm inte bara för att stilla din oro och kika på bebis. Och tänk då om det är för tidigt att se hjärtaktivitet då? Då kommer jag ju leva i en skitjobbig sits kanske helt i onödan i över 1 vecka.
    Gravid v.6+1 BF 24/10
  • telgebo
    Tallkotte12 skrev 2011-02-28 11:10:48 följande:
    Telgebo: Att den uppmätta temperaturen varierar lite upp och ned kan också ha att göra med hur noggrann termometern är på att mäta din temperatur! Det måste inte betyda att din kroppstemperatur har gått ned. Nu vet jag inte vilken typ av termometer du använder men enligt ett test jag hittade på Smartson brukar vanliga febertermometrar ofta ha en differens på 0,1-0,2 grader, alltså kan de visa någon decimal för mycket eller för lite än vad din temperatur egentligen är.

www.smartson.se/test/barn/test-14-febertermom...

Hoppas att din temperatur håller sig hög och fin och att dagarna går fort tills den 9 mars!
    Jag har en vit terp från apoteket med röd topp i ett genomskinligt fodral, den ligger under kudden nära till hands.

Jag lägger inte på nån grad eller så utan tar den som står på displayen och den har ju lett mig till flera ÄL osv så jag litar på den.
    Gravid v.6+1 BF 24/10
  • telgebo
    ceke skrev 2011-02-28 11:17:17 följande:
    Inte ska du bry dig om moraltanterna här på FL heller. Lyssna på dig själv istället. Däremot har jag ingen susning om det där med när man kan se hjärtljud och är det för tidigt så kan det ju som du säger bara bli ännu jobbigare. Usch. Lider med dig. Hoppas att det är termometerstul som Kramlo läst om och att allt kommer gå bra.
    Fan vill bara spola fram tiden orkar inte leva just nu.
    Gravid v.6+1 BF 24/10
  • telgebo
    ceke skrev 2011-02-28 11:25:24 följande:
    Känner igen den känslan från när jag gick och väntade på provsvaren förra veckan.. Men försök hitta på nåt. Ta en promenad, gör nåt med nån vän, försök fördriva tiden så gott det går. I a f för mig brukar tiden gå fortare när jag umgås med nära och kära och gör nåt som jag gillar, även när allt känns piss.

Hmm.. jag har en vän som är läkare.. han sa till mig för ett tag sen att "Cissi, sluta oroa dig för att du inte kan få barn, försök njut av att bara vara ni två så länge istället. När du väl blir gravid kommer du va ständigt orolig, sen när barnet väl föds kommer en livslång oro för att det ska hända barnet nåt..., så försök skippa oron dessförinnan i a f".. Hehe.. det kanske ligger nåt i det han försökte säga... Men.. min oro för att inte kunna bli gravid pga mitt blödningstrassel kommer finnas tills jag väl blir gravid, och tja.. då kommer väl nästa oro att ta vid, nåt annat kan jag inte tänka mig
    ja jag trodde inte jag skulle bli jag var nära på att ge upp faktiskt och inte försöka så jädra mycket och jag hade faktiskt 2 månader börjat hitta annat som jag fastnat för istället och tänkte inte på att det var så viktigt längre att få barn och det var då det tog sig, innan tänkte jag på graviditet varje dag och levde bara för att få ÄL och testa med grav test typ.

Jag har inga vänner, dom få jag har är upptagna med annat jobb skola eller barn och jag har inget jobb eller skola själv och kan inte företa mig nåt utan att hjärnan går på högvarv och så går jag ändå och känner efter på symtomfronten osv. I fredags fick jag ju panik när jag inte kolla om jag blödde på stan för jag kände ju hur det rann mellan benen och det är jobbigt att vara ute och vilja springa på toa och kolla om det är blod och då ta sig hem helt jädra förstörd.
    Gravid v.6+1 BF 24/10
  • telgebo
    Tallkotte12 skrev 2011-02-28 11:34:18 följande:
    Jo, men temperaturökningen vid ÄL brukar väl vara större än 0,1-0,2 grader? Vad jag menar bara är att en termometer är inte superduperexakt... Säg att du har en temp på 37,15 i kroppen, då kan termometern mäta upp den som lite över 37,15 ena dagen - och därför visa 37,2 på displayen och nästa dag mäta upp det som lite under 37,15 och därmed visa 37,1 på displayen... Utan att din egen kroppstemperatur har förändrats (vilket den såklart också gör pga sömn och alla de där andra sakerna).

Min kurva svajar mellan 36,2 till 36,4 och då har jag inte haft ägglossning, har en termometer med 2 decimaler och kan inte knyta svajningarna till varken sömn, träning eller nåt annat (än så länge iaf, är ju nybörjare på det här!)... Jag ser svajningarna i min kurva mer som naturliga variationer som beror både på termometern och min kropp...

Vet inte vad mer jag kan göra för att få dig att må bättre, men skickar med en bunt med kramar och håller tummarna för att allt kommer gå bra! Solig
    Jo så kan det vara, jag har ju bara en decimal på min temp. Men då den var på 37,0 idag så måste ju en 2 decimalre då varit på 36,90 max då och då gett 37,1

Jag har märkt att jag dagen efter träningen på tisdagar så har jag 0,1 grad lägre morgontemp på onsdagar. Sedan tränar jag på torsdagar och mogontempen går upp på fredagen.

Om jag sover dålig som natt mot söndagen då jag inte sov alls eller sover pissdålig då har jag hög kroppstemp.
    Sover jag bra så är det som det blir.

Inatt drömde jag mycket om graviditet, jag drömde att barnet sprkade ut sin fot så jag kunde greppa den med handen och hålla i den, riktigt scary faktiskt och jag var inte alls långt gången men i drömmen var jag i v.14 tror jag.

I nästa sekvens i drömmen så mådde jag helt underbart och var stårlande vacker i en sommarklänning med goda vänner och hade världens vackraste gravidmage och så vaknar jag och känner mig glad och så tempar jag och får lögsta tempen under hela min graviditet just den veckan jag fick MA i min förra graviditet, mardröm.

Under ÄL innan jag blev gravid så hade jag ca 36.3 har jag för mig.
    Gravid v.6+1 BF 24/10
  • telgebo

Fan också, tappade min väckerklocka i golvet i morse och nu funkar den inte och jag har ingen anna klocka som kan väcka mig.

Gravid v.6+1 BF 24/10
  • telgebo
    ceke skrev 2011-02-28 11:50:57 följande:
    Ok. Då blir det ju svårare. Men de här andra sakerna du var på väg att fastna för, är det nåt du kan sysselsätta dig med? Det måste ju va jättejobbigt att bara sitta inne själv och grubbla...

I o m att jag har samma mönster med att vilja springa på toa för att se om det är spottings som kommer så kan jag sätta mig in i den rädslan lite grann och kravet på närhet till toalett.. Men.. du kan ju inte sluta leva för det. Tyvärr finns det ju inget du kan göra för att förbättra/försämra dina chancer som det är nu, så försök satsa på att må bra själv under tiden, så gott det går i alla fall. Sen vad vi människor mår bra av är ju olika saker, om det är att va aktiv hemifrån, att titta på film, måla, promenera, rensa ut nåt gammalt förråd eller vad det kan va. Försök hitta nån sysselsättning som lurar bort dina tankar lite!
    Dem andra sakerna var ju att banta och gå ner i vikt och träna extremt hårt, det jan jag ju inte nu. Det andra har jag tappat lusten för, att få ett vitt hem, vågar inte flytta möbler och måla med oljebaserad färg så det har jag också lagt på hyllan och känner ingen lust för längre.

Jag har bara lust att sova bort dagarna men vill också vara vaken för det kanske är sista dagarna i min graviditet nu och då vill jag ju inte sova bort dom.
    Gravid v.6+1 BF 24/10
  • telgebo
    chiqita skrev 2011-02-28 11:57:30 följande:
    Telgebo: Beklagar att du inte har någon omkring dig som kan stötta och jag förstår din oro. Tog och sökte lite i chart och fann några kurvor där kvinnor precis som du fortsatt att tempa. Det verkar inte så ovanligt att tempen hoppar lite upp och ner. Jag vet inte vad jag kan säga för att lugna dig men om det skulle få dig att må bättre så åk in till akuten. Säg att du är orolig för utomkveds eller vad som helst, för att få dem att kolla.
    Här i Oslo har de flera privata kliniker där man kan få en timme på kort varsel, men det kostar ju.. Vet inte hur du har det där du bor.
    Risken finns ju att de inte skulle se något ändå, eftersom det ändå är tidigt. När jag var gravid fick jag änd se ett ¨pickande hjärta på dag 6+3 om jag inte minns fel. Risken är dock att om de inte ser något så blir du ännu mer orolig.. Det är något du bör ta i åtanke.. 
    Här är i a fall några kurvor jag fann.. tänk på att i Fahrenheit är 0,2 grad ca 01 grad i celsius. Alltså t.ex. 98,5f är 36,9c och 98,3f är ca 36,8c

www.fertilityfriend.com/ChartGallery/130697.h...
    www.fertilityfriend.com/ChartGallery/130613.h...
    www.fertilityfriend.com/ChartGallery/130914.h...
    www.fertilityfriend.com/ChartGallery/131020.h...
    www.fertilityfriend.com/ChartGallery/130982.h...
    www.fertilityfriend.com/ChartGallery/130880.h...
    www.fertilityfriend.com/ChartGallery/130821.h... 

En riktigt stor kram till dig! 
    Kurvorna sa mig inte så mycket då aallt är individuellt hur hög kroppstemp man har som icke gravid men tack ändå.

Du har ingen kurva när du plussade med din dotter eller slutade du tempa i samband med plusset?

Fan att jag inte har min kurva kvar från april maj 2010 den är bara sårlöst borta.
    Gravid v.6+1 BF 24/10
  • telgebo
    Vi 4 skrev 2011-02-28 12:09:27 följande:
    Kram till Telgebo som har det kämpigt med oron! Jag har googlat runt för att se vad man vet om temperaturen under själva graviditeten och det verkar inte alls vara lika mycket som man vet om temperaturen vid äl och fram till befruktning. Har läst på några ställen att tempen kan variera en del hos gravida även om den oftast ligger högre då än före äl. Om tempen sjunker under coverline i mer än 3 dagar i rad kan man behöva oroa sig för ma, men en enda dipp är ingen anledning till oro för ma/mf. Den kan variera lika mycket som efter äl, och det vet vi ju från våra kurvor att det ändå är en hel de. Jag kollade också på Isas gravidkurva, hon har fortsatt tempa och hennes temp sjunker gradvis under graviditeten.
    Jag håller annars med Ceke, det bästa sättet att fördriva tiden när man är orolig är att försöka hitta på något som upptar ens tankar. Bistår med fler förslag, som jag själv tycker kan funka som tidsfördriv; planera någon liten utflykt med ditt barn efter dagis, göra någon ny avancerad maträtt eller lyssna på något radioprogram du inte brukar medan jag pysslar med något (tex plantera om blommorna). Tiden kan ju gå så oändligt långsamt när man är orolig över något. *kram*

Jag har glömt att skicka en kram till Bengalen, som visst ändå var rätt glad över en fin kurva

Undrar verkligen hur det gått för MiaPia?

Och hoppas att AnnJans temp vill gå upp lite mer i morgon igen.

Undrar också över Minnie, hon är med i en runt-40-som vill ha barn tråd och pausar där med. Annars har jag ingen koll.

Undrar också om Trassel kommer att ha högre temp och kommer att få äl utritat av FF

Är jättenyfiken på om inte Hormonstinn faktiskt är gravid denna gång! Men jag förstår om du vill vänta med att kolla med tanke på din osäkerhet över äl. Jag skulle nog har svårt att låta bli att testa länge till om jag vore du  

Själv tror jag att äl är på ingång, ska försöka få med mig maken nu dag 12 och sedan dag 14 och hoppas att det ska räcka till.
    Jag måste bara säga att ni är otroligt omtänksamma här inne som googlar och verkligen finns här för mig, det betyder så oerhört mycket för mig, vill ge er alla en stor kram alltså.

Så dipp under coverline i 3 dagar alltså ska man se upp med. Tror inte ´jag hade det vid mitt MA om jag minns rätt men den låg runt coverline, och samma dag som MA.T så sköt den i höjden på 37,5 så den var ju lagom kul med fallande temp från plus till undergång fy fan vilken skräckresa och jag har ju inte lika katastrofalt nu, men fy sjutton, denna gravidresa gör jag inte om. Jag pallar inte denna oro ytterligare en gång.

Mitt barn skulle jag gärna umgås med men pappan vill ju inte det så jag träffar bara mitt barn 1 dag/vecka i 2 timmar och då leker vi järnet i 2 timmar och jag insåg senast i torsdags vilket jädra mirakel hon är, vad min kropp har fixat ett barn ett levande barn vilken jädra tur jag hade den gången, ett levande barn, vad myckret som måste funka perfekt för att det ska gå vägen, det andra jaa varför inte men kontot är inte fett och tankarna finns i huvudet hela tiden oavsett vad jag gör.
    Gravid v.6+1 BF 24/10
  • telgebo
    Vi 4 skrev 2011-02-28 12:09:27 följande:
    Kram till Telgebo som har det kämpigt med oron! Jag har googlat runt för att se vad man vet om temperaturen under själva graviditeten och det verkar inte alls vara lika mycket som man vet om temperaturen vid äl och fram till befruktning. Har läst på några ställen att tempen kan variera en del hos gravida även om den oftast ligger högre då än före äl. Om tempen sjunker under coverline i mer än 3 dagar i rad kan man behöva oroa sig för ma, men en enda dipp är ingen anledning till oro för ma/mf. Den kan variera lika mycket som efter äl, och det vet vi ju från våra kurvor att det ändå är en hel de. Jag kollade också på Isas gravidkurva, hon har fortsatt tempa och hennes temp sjunker gradvis under graviditeten.
    Jag håller annars med Ceke, det bästa sättet att fördriva tiden när man är orolig är att försöka hitta på något som upptar ens tankar. Bistår med fler förslag, som jag själv tycker kan funka som tidsfördriv; planera någon liten utflykt med ditt barn efter dagis, göra någon ny avancerad maträtt eller lyssna på något radioprogram du inte brukar medan jag pysslar med något (tex plantera om blommorna). Tiden kan ju gå så oändligt långsamt när man är orolig över något. *kram*

Jag har glömt att skicka en kram till Bengalen, som visst ändå var rätt glad över en fin kurva

Undrar verkligen hur det gått för MiaPia?

Och hoppas att AnnJans temp vill gå upp lite mer i morgon igen.

Undrar också över Minnie, hon är med i en runt-40-som vill ha barn tråd och pausar där med. Annars har jag ingen koll.

Undrar också om Trassel kommer att ha högre temp och kommer att få äl utritat av FF

Är jättenyfiken på om inte Hormonstinn faktiskt är gravid denna gång! Men jag förstår om du vill vänta med att kolla med tanke på din osäkerhet över äl. Jag skulle nog har svårt att låta bli att testa länge till om jag vore du  

Själv tror jag att äl är på ingång, ska försöka få med mig maken nu dag 12 och sedan dag 14 och hoppas att det ska räcka till.
    Isas gravidkurva? var finns den?
    Gravid v.6+1 BF 24/10
Svar på tråden *~* Fertility Friend-Tempare Hösten/Vintern 2010 *~*