Inlägg från: neelliee |Visa alla inlägg
  • neelliee

Hur vanligt är det med läxa i förskoleklass?

NinnaBus skrev 2010-09-08 18:49:41 följande:
    Det är ju enkla saker de får i läxa och min son verkar tycka att de är jätteskoj.
    Dock så krävs det att barnet sitter med en vuxen när de gör den eftersom det är saker som måste läsas för att barnet ska kunna förstå vad det ska göra.

Förra veckan var det att måla prickar, tex 3 st gröna, 4 röda osv.. 6 olika färger och olika antal prickar.
    Jättelätt, men det krävs ju att barnet kan läsa ordet för färgen om de inte har någon med sig som kan hjälpa det.

Denna veckan var det rimord och matteläxa.
    3 ord med bild på varje rad, 4 rader, hitta de som rimmar.
    Matten var det bilde på saker som skulle plussas ihop. ex 4st nallar + 2st nallar=
    Och så skulle barnet skriva vad det blev.
    Minns inte om det var ca 8 uträkningar de skulle göra eller nåt sådant.

Jättelätta saker egentligen, men så tänker jag på de barn som kanske inte har någon som har tid att hjälpa dem. För dem blir kanske läxan inte fullt lika positiv...
    Fast har man inte tid med en sån sak ska man nog prioritera om. Eller adoptera bort sina barn. En sexårings läxa tar ju kanske max en kvart att göra och den tiden SKA man bara ha som förälder. Hinner man inte spendera en kvart extra med sitt barn under en hel vecka är ju någonting allvarligt fel.

Jag är fullt med på att det kan vara svårt att hinna med läxor om man har för många (fast det är ju oftast mycket senare i årskurserna) eller för svåra så att föräldern inte KAN hjälpa. Men läxor som tar en halvtimme eller så i veckan bara kan man inte säga att man inte hinner med tycker jag.
  • neelliee
    NinnaBus skrev 2010-09-11 20:35:55 följande:
    Nej, men tyvärr finns det föräldrar som inte prioriterar sina barn... 
    Det finns barn som lider, som har föräldrar som inte bryr sig.
    För dessa barn kan läxor skapa ännu mer problem.
    Alla lärare bryr sig inte heller om att ta reda på barnens hemförhållande.
    Och alla barn visar inte öppet hur de har det hemma.
    Barn är bra på att hitta på saker att säga när de inte vill tala om hur det egentligen står till.
    Det kan vara skamfullt för barnet att berätta hur de har det hemma.
    Soc reagerar inte alltid tillräckligt mycket heller.
    Det finns barn som ramlar igenom pinnarna så att säga.
    Det är dessa barn jag tänker på.
    De barn som ständigt måste hitta på en ursäkt för varför läxan inte är gjord när de inte vågar säga den verkliga orsaken, att de inte fått någon hjälp.

Min son älskar sina läxor och jag har all tid i världen att hjälpa honom. Så för oss är läxan bara positiv.
    Jo, jag vet och det är riktigt synd om de barnen :(
    Men om man ska sätta ribban efter de sämsta hela tiden, då kan vi också skippa idrotten (alla har inte vettiga idrottskläder), skridskoåkning och pulkaåkning (alla har inte hjälm), utelek öht (alla har inte vettiga kläder) osv. i all oändlighet.

Tycker snarare att man MÅSTE kunna ställa krav på föräldrar att ta ansvar. Tar man inte ansvar kan man ju inte ha vårdnaden om barnen! Kanske borde det finnas mer utbyggt stöd till föräldrar med funktionshinder och tillfälliga svackor, men det är inte rimligt någonstans att "samhället" (dvs i praktiken lärarna) ska ha huvudansvar för barnen och föräldrarna kunna lämna över allt jobb på andra och bara göra roliga saker. Helt sjukt att många föräldrar klagar på att barnen är stressade i skolan, när DE SJÄLVA planerar upp all fritid - fotboll, kör, ridning, lekland, bio, konserter, äventyrsland - och tävlar med varandra om mest spektakulära barnkalaset. Att slappna av och ta det lugnt är bara ett av tusen exempel på något som barn måste läsa sig HEMMA i första hand och som skolan sedan kan utveckla/stötta.

Precis samma med läxor. Hinner man med tre fritidsaktiviteter per barn så hinner man läxor. Men man kanske måste ta föräldraANSVAR och bara tillåta två fritidsaktiviteter..?
Svar på tråden Hur vanligt är det med läxa i förskoleklass?