• NinnaBus

Hur vanligt är det med läxa i förskoleklass?

Bara en liten undran hur vanligt det är att barnen börjar få läxor redan i förskoleklassen.
    Min äldsta son började förskoleklassen nu i höst och fick läxa med sig hem förra veckan och den här, så jag antar att det är något som kommer att komma varje vecka.
    Hur gör de i era barns förskoleklasser?

• Svar på tråden Hur vanligt är det med läxa i förskoleklass?
  • Punkster

På skolan där jag jobbar får barnen i F-klass med sig en läxa hem några gånger per termin. En gång i månaden, ungefär. Dock så är det väldigt enkla och oftast praktiska saker som är tänkta att vara roliga. Har nog aldrig varit med om att barnen har fått hem en "pappersläxa".

• carbe

I mina barns skola var det i 1an första gången....

• Tuffen

Min son går i ettan, och han har ännu aldrig haft en läxa. Jag tycker att det är tråkigt, ser gärna läxor.

• Steffi

Min son fick läxa i f-klass. Dock behövdes dom inte göra den men det var viktigt att lämna in den i tid. Gjord eller ej. Min son gjorde dom med stor iver o det bar oftast ngt relaterat till något dom gjort i veckan. Nu går han i ettan och måste göra sina läxor varje vecka o det tycker han är kul!

• NinnaBus

Det är ju enkla saker de får i läxa och min son verkar tycka att de är jätteskoj.
    Dock så krävs det att barnet sitter med en vuxen när de gör den eftersom det är saker som måste läsas för att barnet ska kunna förstå vad det ska göra.

Förra veckan var det att måla prickar, tex 3 st gröna, 4 röda osv.. 6 olika färger och olika antal prickar.
    Jättelätt, men det krävs ju att barnet kan läsa ordet för färgen om de inte har någon med sig som kan hjälpa det.

Denna veckan var det rimord och matteläxa.
    3 ord med bild på varje rad, 4 rader, hitta de som rimmar.
    Matten var det bilde på saker som skulle plussas ihop. ex 4st nallar + 2st nallar=
    Och så skulle barnet skriva vad det blev.
    Minns inte om det var ca 8 uträkningar de skulle göra eller nåt sådant.

Jättelätta saker egentligen, men så tänker jag på de barn som kanske inte har någon som har tid att hjälpa dem. För dem blir kanske läxan inte fullt lika positiv...

• Mirjamell

Båda mina barn hade mycket läxor i förskoleklass (samma pedagog men 2 år mellan), alldeles för mycket tyckte jag och poängterade det för läraren som bara slog ifrån sig mina önskemål om enklare och färre läxor. Oftast hade de en läxa i veckan som skulle redovisas veckan därpå, glömde barnet att göra läxan fick hon/han så kallad "bakläxa", min dotter berättade om killar i hennes klass som hade 3 bakläxor att göra och alltid kallades fram framför klassen och fick frågan om de gjort läxan denna gång.

Läxorna kunde tex vara: Skriv och illustrera hur en regel ser ut i din familj och nästa uppslag skriv och illustrera hur en regel kan se ut i flera familjer.

Alltså supertråkiga läxor och svåra! Tycker i alla fall jag, mina barn då de var 6 år visste inte vad illustrera betydde. De skulle även skriva om hur de skulle hantera sin ilska, hur man löser konflikter. OK bra att prata med barnen om, men alldeles för svårt för en 6 åring som inte kan skriva att skriva ner känslor/förslag om. När jag tog upp det med pedagogen menade hon att jag skulle skriva ner meningarna så kunde sonen skriva av dem sedan, kul eller hur!?

• Milkina cerka

Mina barn hade en liten vers att lära sig utantill/ v, inte så mycket, men iaf något.
    Numera går mina barn i ettan o. tvåan, förstaklassaren har fortfarande en vers/ v o. så småningom kommer de även få läsläxa.
    Andraklassaren har det likadant, men också matte om man inte hunnit med det som ska vara gjort, idag var det tex att rätta två tal som han räknat fel.

Jer Bogu tako omilje svijet da je i sina svojega jedinorodnoga dao, da ni jedan koji vjeruje ne pogine, nego da ima zivot vjecni
  • LeoNo4AleXo6

Sonen som just börjat förskoleklass har hitills fått en läxa.
    Då skulle de ta med sig något man kunde mäta tid med.
    Han tog med sig ett timglas och så pratade de om allas olika föremål och hade en liten utställning med dem...

Jätteroligt tyckte han att det var. Hoppas på fler Skrattande

• sebbeman

Våran son började förskoleklass nu och dom får hem en läxa varje fredag, ingen stor läxa men som denna veckan tex så ska dom ta med sig en sak hemifrån som börjar på R och så ska dom skriva sitt namn och ta reda på hur vi föräldrar kom på att han skulle heta just så Jag tycker det är jättekul att dom läxor redan nu och min som ser fram emot fredagen när han får sin läxa.

• Näckrosen

Min son får läsläxa varje onsdag till onsdagen därpå.

Kan man läsa själv så gör man det, annars får en förälder läsa. 15 minuter varje dag.
    Sen ska barnet måla en bild i en skrivbok och skriva något till den.

Den här veckan valde han att ta hem en Alfons Åberg bok, så den läste vi ju ut första kvällen redan.
    I morgon ska jag läsa den igen på dagtid, så han får måla direkt efter att han hört boken.

Kanske lite väl avancerat, men vi gillar att läsa i våran familj. Så det är kul också.

• norgesessan

2 ggr fick sonen hemlexa....Nu när han har börjat första klass är det en läsläxa i veckan, samt att han ska ha en matteläxa med tiden...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • neelliee
    NinnaBus skrev 2010-09-08 18:49:41 följande:
    Det är ju enkla saker de får i läxa och min son verkar tycka att de är jätteskoj.
    Dock så krävs det att barnet sitter med en vuxen när de gör den eftersom det är saker som måste läsas för att barnet ska kunna förstå vad det ska göra.

Förra veckan var det att måla prickar, tex 3 st gröna, 4 röda osv.. 6 olika färger och olika antal prickar.
    Jättelätt, men det krävs ju att barnet kan läsa ordet för färgen om de inte har någon med sig som kan hjälpa det.

Denna veckan var det rimord och matteläxa.
    3 ord med bild på varje rad, 4 rader, hitta de som rimmar.
    Matten var det bilde på saker som skulle plussas ihop. ex 4st nallar + 2st nallar=
    Och så skulle barnet skriva vad det blev.
    Minns inte om det var ca 8 uträkningar de skulle göra eller nåt sådant.

Jättelätta saker egentligen, men så tänker jag på de barn som kanske inte har någon som har tid att hjälpa dem. För dem blir kanske läxan inte fullt lika positiv...
    Fast har man inte tid med en sån sak ska man nog prioritera om. Eller adoptera bort sina barn. En sexårings läxa tar ju kanske max en kvart att göra och den tiden SKA man bara ha som förälder. Hinner man inte spendera en kvart extra med sitt barn under en hel vecka är ju någonting allvarligt fel.

Jag är fullt med på att det kan vara svårt att hinna med läxor om man har för många (fast det är ju oftast mycket senare i årskurserna) eller för svåra så att föräldern inte KAN hjälpa. Men läxor som tar en halvtimme eller så i veckan bara kan man inte säga att man inte hinner med tycker jag.
  • två lingon och ett blåbär

I förskoleklassen fick mina barn 1 läxa i veckan, mer eller mindre frivilg.
    1:a klass 1-2 läxor,
    2:a klass 2 läxor
    3:e klass 4 läxor (vilket jag tycker är aldeles för mycket!)

• NinnaBus
    neelliee skrev 2010-09-11 08:53:56 följande:
    Fast har man inte tid med en sån sak ska man nog prioritera om. Eller adoptera bort sina barn. En sexårings läxa tar ju kanske max en kvart att göra och den tiden SKA man bara ha som förälder. Hinner man inte spendera en kvart extra med sitt barn under en hel vecka är ju någonting allvarligt fel.

Jag är fullt med på att det kan vara svårt att hinna med läxor om man har för många (fast det är ju oftast mycket senare i årskurserna) eller för svåra så att föräldern inte KAN hjälpa. Men läxor som tar en halvtimme eller så i veckan bara kan man inte säga att man inte hinner med tycker jag.
    Nej, men tyvärr finns det föräldrar som inte prioriterar sina barn... 
    Det finns barn som lider, som har föräldrar som inte bryr sig.
    För dessa barn kan läxor skapa ännu mer problem.
    Alla lärare bryr sig inte heller om att ta reda på barnens hemförhållande.
    Och alla barn visar inte öppet hur de har det hemma.
    Barn är bra på att hitta på saker att säga när de inte vill tala om hur det egentligen står till.
    Det kan vara skamfullt för barnet att berätta hur de har det hemma.
    Soc reagerar inte alltid tillräckligt mycket heller.
    Det finns barn som ramlar igenom pinnarna så att säga.
    Det är dessa barn jag tänker på.
    De barn som ständigt måste hitta på en ursäkt för varför läxan inte är gjord när de inte vågar säga den verkliga orsaken, att de inte fått någon hjälp.

Min son älskar sina läxor och jag har all tid i världen att hjälpa honom. Så för oss är läxan bara positiv.
  • Tuffen

Så inga barn ska ha läxor för att några föräldrar missköter sig? Så kan man inte tänka.

• neelliee
    NinnaBus skrev 2010-09-11 20:35:55 följande:
    Nej, men tyvärr finns det föräldrar som inte prioriterar sina barn... 
    Det finns barn som lider, som har föräldrar som inte bryr sig.
    För dessa barn kan läxor skapa ännu mer problem.
    Alla lärare bryr sig inte heller om att ta reda på barnens hemförhållande.
    Och alla barn visar inte öppet hur de har det hemma.
    Barn är bra på att hitta på saker att säga när de inte vill tala om hur det egentligen står till.
    Det kan vara skamfullt för barnet att berätta hur de har det hemma.
    Soc reagerar inte alltid tillräckligt mycket heller.
    Det finns barn som ramlar igenom pinnarna så att säga.
    Det är dessa barn jag tänker på.
    De barn som ständigt måste hitta på en ursäkt för varför läxan inte är gjord när de inte vågar säga den verkliga orsaken, att de inte fått någon hjälp.

Min son älskar sina läxor och jag har all tid i världen att hjälpa honom. Så för oss är läxan bara positiv.
    Jo, jag vet och det är riktigt synd om de barnen :(
    Men om man ska sätta ribban efter de sämsta hela tiden, då kan vi också skippa idrotten (alla har inte vettiga idrottskläder), skridskoåkning och pulkaåkning (alla har inte hjälm), utelek öht (alla har inte vettiga kläder) osv. i all oändlighet.

Tycker snarare att man MÅSTE kunna ställa krav på föräldrar att ta ansvar. Tar man inte ansvar kan man ju inte ha vårdnaden om barnen! Kanske borde det finnas mer utbyggt stöd till föräldrar med funktionshinder och tillfälliga svackor, men det är inte rimligt någonstans att "samhället" (dvs i praktiken lärarna) ska ha huvudansvar för barnen och föräldrarna kunna lämna över allt jobb på andra och bara göra roliga saker. Helt sjukt att många föräldrar klagar på att barnen är stressade i skolan, när DE SJÄLVA planerar upp all fritid - fotboll, kör, ridning, lekland, bio, konserter, äventyrsland - och tävlar med varandra om mest spektakulära barnkalaset. Att slappna av och ta det lugnt är bara ett av tusen exempel på något som barn måste läsa sig HEMMA i första hand och som skolan sedan kan utveckla/stötta.

Precis samma med läxor. Hinner man med tre fritidsaktiviteter per barn så hinner man läxor. Men man kanske måste ta föräldraANSVAR och bara tillåta två fritidsaktiviteter..?
  • NinnaBus
    neelliee skrev 2010-09-12 16:19:49 följande:
    Jo, jag vet och det är riktigt synd om de barnen :(
    Men om man ska sätta ribban efter de sämsta hela tiden, då kan vi också skippa idrotten (alla har inte vettiga idrottskläder), skridskoåkning och pulkaåkning (alla har inte hjälm), utelek öht (alla har inte vettiga kläder) osv. i all oändlighet.

Tycker snarare att man MÅSTE kunna ställa krav på föräldrar att ta ansvar. Tar man inte ansvar kan man ju inte ha vårdnaden om barnen! Kanske borde det finnas mer utbyggt stöd till föräldrar med funktionshinder och tillfälliga svackor, men det är inte rimligt någonstans att "samhället" (dvs i praktiken lärarna) ska ha huvudansvar för barnen och föräldrarna kunna lämna över allt jobb på andra och bara göra roliga saker. Helt sjukt att många föräldrar klagar på att barnen är stressade i skolan, när DE SJÄLVA planerar upp all fritid - fotboll, kör, ridning, lekland, bio, konserter, äventyrsland - och tävlar med varandra om mest spektakulära barnkalaset. Att slappna av och ta det lugnt är bara ett av tusen exempel på något som barn måste läsa sig HEMMA i första hand och som skolan sedan kan utveckla/stötta.

Precis samma med läxor. Hinner man med tre fritidsaktiviteter per barn så hinner man läxor. Men man kanske måste ta föräldraANSVAR och bara tillåta två fritidsaktiviteter..?
    Ja, samhället borde ha ett bättre stöd för de barn och föräldrar som har det tufft, helt klart...
    Många föräldrar skulle också behöva ta ett större ansvar för sina barn...
    Skolan har också ett stort ansvar eftersom det är där barnen tillbringar mycket av sin tid, förutom hemma...
    Kanske att lärare borde utbildas mer för att se tecken på att barn far illa hemma och hur man kan stötta dem som gör det...
    Och ja, föräldrar borde sluta tävla med varandra om barnkalas, aktiviteter osv.
    Det skapar så mycket onödig stress hos barnen... 
    Tror också på att det är viktigt att barnen bara får ta det lugnt ibland.
    Viktigt att barn får vara just barn och bara leka, på sina egna villkor.

Läxor för mig är något som barnet ska klara själv eller med lite stöd från förälder.
    Att det ska handla om något som är aktuellt för barnet, något som de håller på med och har gått igenom i skolan.
    Inte något som är helt nytt för barnet och som föräldern måste förklara helt från skratch...

Och nej, man kan inte sätta ribban efter de "sämsta" hela tiden, men man får för den delen inte lägga den efter de "bästa " hela tiden heller. 
    Jag vill inte att läxor ska försvinna.
    Att ha läxor lär ju barnen bl.a. att ta ansvar...
    Men det är då viktigt att läraren är kompetent nog att se vilken nivå barnen befinner sig på och lägga ribban för läxan utefter det...
    Bara för att Kalle kan 5-ans gångertabell flytande så kan man ju inte räkna med att alla barn kan det...
    Hälften kanske inte ens vet vad ett plusstecken eller ett likamedtecken är för något...
    Och då får man ju börja där...
    Gå igenom det i skolan innan man ger läxa på det...
Svar på tråden Hur vanligt är det med läxa i förskoleklass?