Inlägg från: Mirjamell |Visa alla inlägg
  • Mirjamell

Hur vanligt är det med läxa i förskoleklass?

Båda mina barn hade mycket läxor i förskoleklass (samma pedagog men 2 år mellan), alldeles för mycket tyckte jag och poängterade det för läraren som bara slog ifrån sig mina önskemål om enklare och färre läxor. Oftast hade de en läxa i veckan som skulle redovisas veckan därpå, glömde barnet att göra läxan fick hon/han så kallad "bakläxa", min dotter berättade om killar i hennes klass som hade 3 bakläxor att göra och alltid kallades fram framför klassen och fick frågan om de gjort läxan denna gång.

Läxorna kunde tex vara: Skriv och illustrera hur en regel ser ut i din familj och nästa uppslag skriv och illustrera hur en regel kan se ut i flera familjer.

Alltså supertråkiga läxor och svåra! Tycker i alla fall jag, mina barn då de var 6 år visste inte vad illustrera betydde. De skulle även skriva om hur de skulle hantera sin ilska, hur man löser konflikter. OK bra att prata med barnen om, men alldeles för svårt för en 6 åring som inte kan skriva att skriva ner känslor/förslag om. När jag tog upp det med pedagogen menade hon att jag skulle skriva ner meningarna så kunde sonen skriva av dem sedan, kul eller hur!?

Svar på tråden Hur vanligt är det med läxa i förskoleklass?