• Ain

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Madde: nejmen oj vilken hög feber! Stackars lillen Men vad bra att läkaren reagerade pa att han har munnen öppen och sa. Bra med läkare som ser hela barnet och inte bara just det man kommer för.

Zandra: vad mysigt det kommer att bli med dopet. Later ju jättegott det ni ska göra!

Xgirl: den där fleecejackan köpte jag at Miriam med! Fast i rosa. Det var ju jättebilligt!

Vad jobbigt med fobin! Men det later ju bra att fa en sadan där student. Det är ju bra med nagon som verkligen engagerar sig! men du far det inte billigare da?

barbamma: ojda vad saker gar sönder hos er! Men det är väl sa, ofta kommer allt pa en gang Jobbigt att vara utan ugn just runt jul da man vill fixa med julfikat...

pilea: vi ger inte benjamin nagot vatten alls. men han ammar fortfarande mycket, sa jag tror det räcker.

Idag är ju Miriams födelsedag! Tänk, redan 3 ar. Och som hon har längtat. I morse steg jag upp jättetidigt för det hade snöat sa jag fick aka tidigt till jobbet. Men som tur var vaknade Miriam ocksa tidigt, sa vi hann sjunga lite och hon fick en present med en Hello Kitty klänning som present. Sedan pa dagis hade de satt upp en lapp där det stod Miriam 3 ar och sa fick hon en krona av papp Och sa hade jag bakat en tarta och tagit med. Sa hon var jättenöjd. Nu i kväll fick hon öppna resten av presenterna  och imorgon är det kalas!

• Ain

Glittrax: vad konstigt. Jag fick ocksa ackupunktur för min foglossning, men för mig hände inget alls, sa jag slutade med det. Började istället med vanlig sjukgymnastik.

• Ain

madde: oj vad fina kameleontkläderna är. jag blev ju jättesugen pa att köpa en massa kläder...

barbamamma: oj vilken historia med abbes polyper. Stackars liten som maste sta ut med allt sadär...

pilea: vad bra att det gick ok med spiralinsättningen! jag tycker det var ganska otrevligt, men eftersom man bara gör det var 5 ar sa är det ju överkommligt tycker jag.

zandra: vad bra att Linn har vuxit pa sig lite da! Hoppas att medecinen för Dan funkar nu da. Jobbigt om man inte skulle hitta nagon medicin som funkar pa honom. Trakigt med fotona. sadant skulle jag ocksa bli jättebesviken över.

Xgirl:  konstigt med prickarna. Jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara.
    Vi har Lassie vantar till Miriam. Jag tycker de är varma och sitter pa bra. Men vi har ju inte direkt provat dem under extrem kyla..

Pa tal om utekläder sa verkar vi ha tappat bort Miriams täckbyxor! Undrar om nagon fatt med sig dem pa skolan. Surt da det var Didriksons byxor som jag importerat fran Sverige. Nu har hon istället Columbiabvxor, men de är inte vattentäta och har ingen resar under foten sa snö kommer in i skon.

Idag är det verkligen snökaos här. Läser pa facebook att vissa jag känner sitter fast i snö-köer... Far aka riktigt tidigt imorgon, typ halv sju. Usch. Sa nu ska jag ga och sova. Först ska jag duscha, men vi har bara kallvatten just nu, sa det är inte heller sa kul. Hoppas det inte är nagot som gatt sönder.

Far skriva mer senare...

• Ain
    7 michelingodingar skrev 2010-12-03 09:28:44 följande:
    xgirl:stackars selma som blir såkall om händerna,hoppas ullvantarna ska hjälpa nu!!
    herregud jag måste bara fråga anser ni att det är ok att folkgår och river ut kläder o sånt från UFFs containrar och plockar med sig kläderna???? jag tycker det är åt helvete fel här skänker folk kläder o även grejjer för att organisationer ska kunna sälja eller skicka till välgörnade ändamål men igår blev jag påhoppad o kallad rasist och att jag var en idiot för dom stjäl ju inte från mig men det kvittar väl det är liksom bara saken o göra så!!!  jag skrev att det var väl inte så konstigt att invandrare fick dåligt rykte när dom gör såna saker o det blev jag  kallad rasist och idiot  för men jag står för min åsikt och är absolut ingen rasist alls ja herregud ni skulle läsa det som skrevs!!!!!
    Nej, men det är väl klart att det inte är ok. Det är ju bara konstigt att tycka det är ok. Det är att stjäla, för man skulle ju inte bara fa plocka at sig en cykel som star utanför nagons hus tex. Och det är väl klart att man "ska" reagera även om det inte är fran en själv de stjäl. annars kan man ju resonera som att det är helt ok att sta och kolla pa om nagon gör andra saker som är fel, typ mobbar, eller slar nagon osv (sedan kan man ju diskutera i vilka fall man ska ingripa, men knappast nagon skulle säga att du är idiot om du säger at ett barn som krossar rutor...).

Sedan maste jag väl säga att jag personligen inte skulle skrivit "att det inte är konstigt att invandrare far daligt rykte". Jag brukar försöka att inte dra in ursprung i en fraga där det egentligen inte är relevant eftersom det ju kan uppfattas som rasistiskt. Men jag antar att de som kommenterade pa detta i detta fall, troligast bara skrev det för att irritera dig
    Xgirl83 skrev 2010-12-02 22:49:11 följande:
    Förresten har jag just köpt plastad frotté på Tradera. Selma säger då och då att hon inte vill ha blöja på sig när vi ska ta på nattblöjan och nu ikväll fick jag nästan ta på henne den med våld. Blöjan är ju alltid jättetung när vi tar av den på morgonen så jag vet inte om hon är redo än. Skulle vi sätta på henne blöja på dagen så skulle hon ju kissa i den med, så att hon kissar i den behöver kanske inte betyda något. Vi vet ju inte heller när hon kissar i den, kan ju vara när hon är vaken.. Så vi får se. Känns så dumt att tvinga på henne blöja när hon inte vill.
    Miriam kissade ju ocksa i nattblöjan innan vi tog bort den, men när vi slutade med den sa var hon torr pa direkten. Sa pröva ni. Vi väckte dock henne innan vi gick och lade oss och tog med henne pa toaletten.

I helgen var vi i österrike. Det var roligt. Miriam fick rida pa en ponny och tyckte det var sa roligt. Jag och Markus var ute bada kvällarna och en gang at vi middag själva pa en restaurang och en gang med hans bror och tjej. Skönt att komma ut lite.

Men Benjamin är sa förkyld och far dessutom tva tänder uppe, sa han har varit jättegnällig pa nätterna. Och inte vill han lata sig sövas igen av nagon annan da han vaknar som han gjorde tidigare. Sa nu är det lite svart att ha barnvakt. Och ganska jobbigt för han vill ligga och suga pa bröstet mest hela natten, sa jag blir inte direkt utsövd pa natten. Hoppas han snart börjar sova bra igen.

Välkommen hit (igen) CA! Sorry, borde han kopierat in lite mer i andra traden, men jag har inte varit speciellt aktiv pa senare tid, sedan jag började jobba.

Nej, nu ska jag snart lägga mig, sa far kommentera mer senare!
  • Ain

puh, förlat att jag är sa ickenärvarande just nu. Jag skummar igenom för att se vad ni har för er men hinner inte skriva. Nu senast sa har vi dock varit pa luciafirandet hos ambassadören här (min chef), min man har gjort illa fingret sa han ska operera det imorgon (dock inget direkt allvarligt), Miriam har scharlakansfeber och Benjamin bronkit sa han far inhalera, jag är supertrött eftersom Benjamin äter hela tiden pa natten, och vi fick ritningarna fran var arkitekt och betyget fran vara arkitektkompisar var typ 0, sa där fick vi papeka hur manga saker som helst för honom -badar ju gott...
    Men a andra sidan sa är vi ganska glada och nöjda med livet annars, och jag har hittat ett tag som gar in till stan, sa resan till jobbet tar nu bara drygt 40 minuter istället för 70 minuter! Tjohoo!

Nej, nu dusch och isäng...

förresten fick jag ocksa ett litet sms av Sandra. Hoppas hon snart mar bättre.

• Ain

Hejsan

Nu är det snart slut för dagen och sedan julsemester! I vanliga fall hinner jag inte sitta pa internet, men nu är det inte mycket jobb inför julavslut så jag kan ju skriva ett litet kort meddelande iaf. Imorgon bär det av till Sverige!

Xgirl: oj är selmas tå inte bättre ännu? är det på tån eller nageln? För Markus hade en inflammation vid sin tumnagel som han försökte få bukt med hemma, och sedan när han gick till läkaren hade det växt till en liten tumör under nageln (tydligen kan celler reagera så ibland, speciellt tex under naglar) så nu i veckan fick han operera bort nageln. Fast den växer ju ut. Så pressa på er läkare om det verkar bli konstigt med hennes tå.

Zandra: vad skönt att du är tillbaka iaf! Och att Dan fått sig en liten tankeställare. Jag har också tänkt på det som Xgirl också skrev, att han ju tog jättemycket ansvar då Noah var liten. Men det kanske är så att han kämpar så mycket med sin diagnos och strävar efter balans, att han glömmer bort att han inte kan förvänta sig ett helt lugnt och ostressigt liv då han har barn.

Jag har inte bytt jobb, bara färdmedel Istället för buss och spårvagn tar jag nu tåget!

Pilea: vad fint det ser ut hos dig!

Glittrax: jo, jag såg också den där tråden.

barbamamma: vad gott med saffransmuffins! Det kanske man skulle pröva sig på. Det blir kanske lite som lussekatter, men utan allt jobb med bakningen? Jag tycker det är så jobbigt med degar som ska jäsa osv

Jag håller nu på att försöka få Benjamin att sluta amma. Han ligger ju såå gärna och småsnuttar, men nu har han 6 tänder och jag har sår på bröstvårtorna... Oftast biter han inte, men tänderna är ju ändå där, och speciellt om han äter och blir störd och vrider huvudet medan han suger - aj! Men han tar vare sig flaska eller napp, så det är lite svårt att få hans sugbehov stillat. Dricka kan man få honom att göra med pipmugg, så han kan få i sig mjölk, men just då han ska sova osv är det lurigt.
    Och sover gör han inte speciellt bra heller. Suck...

• Ain

God jul till alla!

Vi kom fram bara bra till Umea, sa det ar roligt att vara har

• Ain

Gott Nytt ar till er alla! Har inte direkt hunit lasa igenom eftersom jag fortfarande inte ar hemma, far gora det senare.

Vi hade en fin jul och nyar iaf. Pa Nyar gifte min pappa om sig sa da var det stor fest (min mamma var tom bjuden for de ar fortfarande vanner, sa det var inte sa dramatiskt som det kanske kan lata...) och Miriam var vaken till tio minuter i tolv, da slocknade hon! Sa lange har hon aldrig varit vaken tidigare. Men idag var hon rejalt trott. Sedan fick jag laang sovmorgon av min kare man - jag sov till halv tolv! Men sa hade jag varit vaken ganska mycket pa natten eftersom Benjamin hade feber. I dag har han haft 39.6

Och sa har jag nacksparr. Aj. (fast det ar ju inte att jamfora med foglossning och sadar. Det hade jag ocksa och det ar inte kul...)

Vi hors lite senare!

• Ain

CA: oj, är det sa langt ganget nu? Spännande!
    Skönt med knölen. Benjamin har ocksa en knöl i nacken. Men det är tydligen bara en körtel eller nat.

Zandra: oj, vad Linn kan! Där ser man vad olika barn är. Benjamin är iof ganska duktig pa att sta men att säga ord är han inte ens i närheten av! (medan Miriam ju sa ord redan i hans alder). Kanske det verkligen är sa att pojkar är lite senare där.
    Benjamin vägrar ocksa burkmat sa han far ocksa av var mat och vill bara äta själv. Utom om det är fruktburkar det älskar han och da far man mata honom.

pilea: spännande att kunna utveckla sig inom yrket!

Xgirl: oj, stackars Selma med sin ta   Hoppas det snart blir bättre.
    Jag tycker nog allt att man kan blanda blommigt och randigt om man tycker om mönstren. Färgerna gar ju igen, sa varför inte.

• Ain

Glitttrax: oj, vad jobbigt du har det med FK. Och att de skriver pa fel nummer och allt. Det är ju verkligen slarvigt. Vad frustrerande att det liksom inte spelar nagon roll hur ont man har för de har redan bestämt sig att man inte far nagot, för man är gravid...

barbamamma: vad kul att Agathon börjar röra pa sig och rulla nu. Fast mindre kul med att han gjorde illa sig saklart...

madde: hur har det gatt med jobbet?

Själv trivs jag bara bra pa mitt jobb, men jag känner faktiskt att jag har lite lite tid med Benjamin. Sa kände jag inte da jag började jobba med Miriam, men da hade jag ju bara henne sa da kändes det som att hon fick mycket tid med mig ända. Men med B. sa tar ju Miriam tid ocksa, och da känns det som att jag inte hinner göra utvecklande saker  med honom. Och även om Lena tar jättebra hand om honom vet jag inte riktigt hur mycket pedagogiska saker hon gör. SKulle gärna vilja att hon läser pekböcker med honom, sjunger, gör olika ramsor, klappar händerna osv. Men jag ska inte klaga, de lekar och gosar och han verkar ma bra, sa det är ju viktigast.

Hoppa pa stjärten: Miriam kröp aldrig, utan tog sig fram hoppande pa rumpan. Det sag sa lustigt ut. Och det kändes jättekontstigt när Benjamin började krypa

Nej, är jätteslut. Ska nog ga i sängs nu.

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)