• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Ain: Men oj, tar Benjamin redan sig fram lite! Vilken duktig kille! Benjamin trodde kanske det var hans blomma förresten, med tanke på namnet. Så du har inte ont av Benjamins tänder alls då?

Barbamammans: Fortsätter svara dig. Usch för migrän! Det är ju bara SÅ hemskt, speciellt när man måste passa barn också och inte bara kan vila. Tur att den försvann igen. Haha, jag har FULL förståelse för att du gav upp att köra Abbe till dagis! Lät ju jättemeckigt.

Zandra: Jaha, så det är svårt just efter graviditet då, att ställa dosen rätt? Usch då, att du känner dig deppig nu igen! Men det är väl typiskt då att när Linn väl sover länge så vaknar Noah istället?? Stackare, 5.15 är bara så alldeles för tidigt! Gick det bra med att få iväg Noah till dagis? Har ni långt att gå till dagis förresten? (jag förstår att promenaden är jobbig för dig även om det så bara tar 2 min, jag är bara nyfiken på hur långt ifrån dagis ni bor).

Tack för era kloka tankar ang. amningen. Jag tänker lite så här att Selma var ju relativt tidig med tänder och Arvid verkar ju nu vara ännu lite tidigare så det dröjer säkert inte länge förrän han även får tänder där uppe. Och då tror jag att jag kommer vilja sluta fort eller åtminstone dra ner rätt mycket. Och därför vill jag ligga ett steg före och redan ha kommit en bit på vägen med smakisar och ha dragit ner lite på amningen redan, så att man inte står där med en amning man inte alls trivs med plötsligt.

Men suck, det har gått jättebra med potträningen med Selma länge nu och vi har aldrig blöja på henne på dagen längre och det har bara hänt nån enstaka olycka sådär. Det har gått 4-5 timmar mellan "kissningarna" flera gånger. Men nu har hon redan kissat på sig TVÅ gånger idag och TVÅ gånger på eftermiddagen igår?? Inget på dagis. Känns lite som att det kan vara trots eller nåt snarare än att inte potträningen fungerar. Nån som har någon teori?
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Ain: Det är inte lätt när de är sådär trotsiga och besämda! Jag försöker också resonera men till slut om det inte går så tar jag faktiskt och bär henne därifrån/sätter henne i vagnen eller vad som är möjligt, efter varning då förstås. Fast jag vill inte heller säga "annars går mamma ifrån dig", för jag vill inte att hon ska tro att jag faktiskt skulle kunna få för mig att göra det. Skönt att halsflussen är bättre och spännande med arkitekten! Så Miriam kan gå ifrån dagis och äta mat i personalmatsalen? Är det vanligt att barnen gör så?

Barbamammans: Stackare att du blev så förkyld!! Men guuud så rörigt med allt angående Alwin och hans huvud! Sjukt att ingen vet vem som ska göra vad. Hopppas hoppas nu att Agathon inte följer sitt mönster i natt!

Pilea: Stackare!! Så jobbigt med feber, man blir verkligen dålig då. Det kan inte vara så att Max har kort tungband så att han helt enkelt inte klarar äta särskilt effektivt? Och att det är därför han småäter så ofta? Bara en tanke.. Vilken tur att din mamma kunde ställa upp!

Zandra: Men stackare, vad kämpigt du har det! Stackars Dan som fått så ont i armen. Så typiskt att han ska behöva göra skitgörat bara för att han har praktik! Hur kan de bara säga att han ska kämpa på?? Vad bra att han får en paus från arbetet imorgon då. Hoppas nu verkligen att han kan fortsätta på denna praktikplatsen.

Jag har varit på stan med min storebror större delen av dagen. Han har ju en son född i mars så vi har känt oss som värsta lattemammorna på stan med våra vagnar. Vi köpte presenter till våra föräldrar för pappa fyllde år nyligen som vi firade hemma hos brorsan nu ikväll, och på lördag är det kalas för mamma. Så det har varit fullt upp.

Nej jag fattar inte varför Selma kissade sådär, men det var väl kanske nåt återfall som ni sa. Men nu har det inte hänt nåt mer och dagis skickade med blöjpaketet hem idag för de tycker det går så bra. Men de behöll några blöjor för säkerhet skull.

Arvid vaknade 3-4 gånger i natt för att äta så jag tror verkligen han växer mycket nu. Testade morot idag men det spottades ut så vi får väl fortsätta försöka. Köpte gröt idag också som vi väl ska prova.

Nej nu ska jag nog gå och lägga mig, trött trött.
  • Xgirl83
    Madde: Men stackars Julius att han har sådan hosta!! Mår han bättre nu? Hoppas ni får en bra natt. Inte roligt när de dessutom bara vill vara med den ena föräldern då de blir dåliga.
  • Xgirl83
    Madde: Vad mysigt det lät med mässan och sedan tacokvällen! Perfekt timing när din sambo inte är hemma ju. Hoppas det blev en skön promenad idag! Här har vi HELT underbart soligt höstväder idag!

Barbamamman: Jag kan inte heller se bilden.  Typiskt att du inte fick sova ändå!! Förstår att du verkligen hade behövt det. Men tur då att din make tog barnen så du och Agathon fick sova. Haha, vilken rolig människa, den där invandraren! Jag blir alltid så imponerad av folk som kan lära sig ett språk så fort.

Zandra: Men vad knepigt att Noah skriker sådär på morgnarna! Har tyvärr ingen teori alls om varför... Men såna där fix ideer har Selma också massor av, som t ex igår när vi skulle gå in på dagis så öppnade jag ytterdörren istället för hon, och då blev hon sur och ville plötsligt inte gå till dagis. Efter 10 min försök till övertalning (jag visste ju att hon jättegärna ville vara där!) så fick vi säga hej då och gå igen. Ute vid vagnen försökte jag prata med henne igen och jo, då ville hon ju vara där iaf! Så vi gick in igen och då var allt frid och fröjd då vi gick upp för trappan så som vi brukar och hon fick öppna dörren... Jag tror bara det hör trotsen till. Hon är också så som Alve att hon ska bara ha viss mat på tallriken, om man t ex lägger upp sås till henne utan att fråga, och så ville hon inte det, då kan hon vända hela tallriken upp och ner på bordet för att hälla ut såsen! Så det gäller att fråga henne om allt... *suck* Så de där fix idéerna tror jag inte du behöver oroa dig för. Det där med skrikandet vet jag som sagt inte. Lågt blodsocker? Skumt i alla fall! Men menar du att Noah var vaken mellan 23 och 2.30?? Då kanske han var väldigt trött när han skulle upp i morse? Jättekonsigt att han är vaken sådär!!

Pilea: Ja det måste ju varit jättejobbigt att vara tvungen att gå och lämna barnen i morse! Stackare! Hoppas du mår bättre nu... Hoppas du kan få till amningen/maten så att du kan få sova men samtidigt slipper mjölkstockning.

Härligt, sambon ringde här nyss och sa att de hade lite att göra på jobbet så han har tagit ledigt imorgon! Så blev det plötsligt "fredag" och långhelg nu då. Vi funderar lite på att åka till Nordens Ark (djurpark) imorgon men de har höjt priset nåt väldigt (190:- för vuxen) så vi vet inte riktigt...

Ja det är kul att ha nån att umgås med lite på dagarna. Brorsan jobbar ju men inom hemtjänsten (är väl fler här som jobbar med det?) så han är ju ledig vissa vardagar så man kan träffas ibland. Sen är ju hans sambo mammaledig så henne träffar jag också ibland. Det är superkul att det bara blev 2½ månad mellan kusinerna! De bor ju dessutom numera här i samma stad.

Suck, jag blir så stressad över att jag inte hinner något de timmarna Selma är på dagis. Skulle vilja få en del gjort så man inte behöver göra så mycket när hon är hemma eller på kvällarna. Men tiden går åt till hundpromenad, amningar, blöjbyten, att försöka få Arvid att somna, äta lunch... sen är det nästan tid att hämta Selma igen.

Nej nu måste jag passa på att få nåt gjort när Arvid sover. Snart dags att hämta Selma igen.
  • Xgirl83

Bara svarar Sandra lite snabbt nu (sitter och ammar och ska snart duscha med Selma innan nattning). Om de vaknar och skriker sådär hysteriskt och inte är kontaktbara så kan det ju vara nattskräck. Fast det är väl vanligast att det kommer efter första djupsömnspasset för natten, typ när de sovit 1-2 timmar. Kan ju vara nåt att googla lite på? Fast det är ju ungefär så där Selma är också nu, hon har ofta vaknat sådär och skrikit på sistone, vi fattar inte heller vad det är. Men det känns som att det kanske inte är nattskräck när det gäller henne, för hon är ändå lite kontaktbar på nåt sätt. Men jag vet inte.

• Xgirl83
    Pilea: Men typiskt att du åkte till VC i onödan! Skönt att du mår bättre dock! Oj att Max slukade en halv burk! Ja det kanske kan vara onödigt med de där smakisarna ibland, jag tycker de är rätt tjatiga.

Zandra: Nej, fick han avsluta praktiken?! Vad synd! Förstår att du är kluven dock, måste ju vara lite kämpigt att vara hemma själv också. Men jag förstår hur du menar med att det blir mer gjort när du är själv. Undrar vart jag känner igen det ifrån? Härligt att Linn äter så bra!

Barbamamman: Släng ut den på tradera vetja, fast kanske gör det fort för många har nog redan höst- och vinterkläderna färdiga. Men ett tips är att använda köp nu-funktionen, den tycker jag är jättebra! Ofta kan man få mer för grejerna då för att folk uppskattar att kunna köpa det direkt istället för att lägga det i minneslistan och sen KANSKE vinna auktionen. Kul att du redan har bud! Synd att inte läxprovet gick så bra idag, måste ju varit stressande med barnen i bakgrunden.

Madde: Hoppas du har/haft det trevligt idag!

Vi har haft en mysig dag! Det blev att vi åkte till ett köpcentrum för att leka på leklandet de har där. Selma älskade det. Sen åt vi lunch på MAX och kollade lite i affärer. Det blev en lång dag till slut. Lite bilder finns i min blogg: www.gladliten.blogspot.com

Köpte detta förut, tyckte det var ett ganska bra pris:
    www.tradera.com/item.mvc/viewitem/
    Jag tycker det är så gulligt med lite "gubbiga" kläder på små killar. Och den randiga tröjan är en bra lite tjockare tröja till i vinter, hade en nästan likadan till Selma (Sandra - den tror jag Linn har fått nu, en lila-randig?)

Imorgon är det som sagt lite kalas hemma hos min bror och hans sambo, fast det är vår mamma som fyller år. Blir nog mysigt, och Selma är överlycklig för hon ska få ha sin nya klänning.
  • Xgirl83
    Zandra: Jo det var ju det jag skulle säga! Det låter ju som att Noah vaknar precis så som Selma också ofta gör nu (nu har det dock varit lugnt ett par nätter igen *peppar, peppar*). Vi har inte heller någon aning vad det kan vara, som sagt så känns det inte heller i vårt fall som att det stämmer in på nattskräck. Vi har också haft teorier om drömmar, men jättesvårt att veta ju! Men varit vaken i sådär många timmar har inte Selma varit.
  • Xgirl83

En annan sak (sen ska jag sluta spamma för jag ska gå och sova nu): Om ni ser på bilderna i bloggen så ser ni att Selma ville ha BYXOR på sig idag, inte klänning! Kors i taket!! Igår ville hon ha kjol en stund, så kanske hon börjar lugna sig med klänningarna igen.

Ain: Oj, yoga i tre timmar? Hoppas du får det mysigt då, och även att du får sova i natt!

• Xgirl83
    Zandra: Men det låter ju jättespännande med de där möjligheterna!! Vad häftigt om Dan kunde få jobba som kock också, som du säger om han får utforma menyn så kan han undvika de livsmedel han är allergisk mot. En jättechans ju verkligen! Men jag förstår ju att en till flytt hade varit jobbig och sådär. Men sen är det ju också mycket värt att barnen får en relation till en "farmor", ni har ju tyvärr inte sån tur med era familjer. Ja Nordby har ju ändrats jättemycket senaste åren, nu minns jag inte exakt vad som hade byggts 2005 men tror väl att det nya köpcentrat hade byggts då i alla fall? Sen var det väl förra sommaren som en utbyggnad invigdes och då var även leklandet nytt. Himla smart att lägga ett lekland där faktiskt. Kul att du har varit på Nordby förresten.

Barbamamman: Spännande med huset. Ja det är ju ett svårt val, det där. Man får ju ofta mer hus för pengarna på landet. Vi har valt att bo inne i samhället med nära till allting, gångavstånd till både barnens mormor och farmor och ena faster, dagis, skola m.m. Jag har inget körkort så vi hade inget direkt val, men vi trivs bra med att kunna gå till det mesta! Men då har vi istället inte haft råd med något stort, fint hus utan det är 92 kvm och inte särskilt renoverat i det sista. Så det är väl att ni får fundera på hur ni vill göra, jag förstår ju verkligen att mer utrymme behövs när ni är så många! Men den där ån hade jag nog inte gillat heller, då får man ju ha ganska mycket koll trots att man bor på landet.

Madde: Men, kom inte din sambo hem? Jag hade oroat ihjäl mig om Andreas inte kom hem, inte hörde av sig och inte gick att nå! Fast då brukar han inte göra så heller, så därför hade det ju varit lite extra oroande. Det lät ju inte som någon höjdare med den där mässan, så mycket folk!! Då är det väl trevligare med tacokväll i lugn och ro.

85Susanne85: Hel och välkommen! Jättejobbigt med dina missfall, förstår att du är tacksam över din fina son.

Vi har möblerat om vardagsrummet idag, blir nog lite bilder i bloggen sen men inte idag. Det är inte färdigt än. Och nu är det dags för sängen.
  • Xgirl83

Barbamamman: Jag kan tyvärr inte se bilderna.

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)