Madde01 skrev 2010-10-26 16:07:41 följande:
glömde ju 1 såg jag nu
Ain- Ja, det blir nog bra iaf för oss.. Känns bara jobbigt att lämna men som sagt det är ju hos pappa så jag är ju lugn på det planet.. jag vet ju att dom har det bra i hop o hur mycket Julius verkligen älskar sin pappa
![Glad Glad](https://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
man märker det så tydligt.. har man inte flera föräldrar dagar än så? har du 5mån o din man/sambo 5mån eller är det utslaget på 2?
I bade Frankrike och Schweiz har mamman typ 4 manaders mammaledighet (lite mindre ibland tom) och pappan inget alls. Han har ofta ung. 4 dagar i samband med förlossningen (min man har HELA 6 dagar!). Sa man har ju inte sa mycket val om man inte vill sluta jobba.
Det var därför vi skaffade Benjamin nu, da jag hade ett kontrakt som slutade i september 2009, sa da visste jag att jag inte skulle fa ett nytt jobb da jag var gravid, och kunde pa sa sätt stanna hemma lite längre med Benjamin! Men nu maste jag ju söka jobb för att fa a-kassa. Men nu i början söker jag bara deltidsjobb, sa da är det ju lite svarare att fa (och det grater jag inte över
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif)
)
Men nu ringde de faktiskt idag fran ett jobb jag tackade nej till för nagra manader sedan (för det var heltid och inte 80% som jag hoppades pa de skulle erbjuda mig). Nu har de ett vikariat pa 4 manader som börjar i november. Visserligen vill helst ha nagon pa 100%, men de sade att de kunde tänka sig att förhandla ned det till 80% eller 75 % (för rätt kandidat :-P ). Sa jag ska fundera pa om jag ska söka jobbet - jag har det ju inte ännu... Allt beror ju ocksa pa om vi kan hitta en barnpassning sa snabbt. Dagis är ju inte att tänka pa (över ett ars väntetid om man inte har svintur) och eftersom det är sa kort period, bara 4 manader är det svart med au-pair ocksa. Och franska dagmammor litar jag inte riktigt pa - helt andra uppfostringsmetoder än vara.
Dessutom känns det väl lite sadär att redan lämna Benjamin. sa i far se. Men lönen torde väl vara väldigt hög och det är ju bra pa cv:t sa jag ska fundera pa saken iaf.