• lunaria

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

sök på "begagnad kurslittertur" på google så får du en hel del sidor där folk säljer begagnad kurslitteratur

• lunaria

barbamamma: men va konstigt att Alwins huvud fortfarande är konstigt . bra att ni ska tillbaks till bvc o få kollat det igen!!

det är förresten väldigt betryggande när du pratar om freddes talproblem, känns som att det inte är så stor fara med Noah då  

nä hua, billigare än 400kr/bok borde du kunna få tag i!!

Pilea: men om de skulle avgöra det på regeringsnivå så skulle det ju vara mer rättvist. jag menar, det gäller ju verkligen att man bor i en ort som har många barnfamiljer och där folk känner att frågan i sig är viktig för sig själva. spelar ju ingen roll om jag röstar för jag lär ju inte ensam kunna påverka det hela när man bor i ett samhälle där folk tycker om sossarna. vet att du inte är nån kallhjärtad person ändå, så får du inte säga!!

x-girl: jag såg att västkusten allmänt var väldigt mycket för blått . hoppas de inför vårdnadsbidraget då!!
    ja det där med bvc, det känns som de är nojjiga för allt så du behöver nog inte oroa dig alls!! Noah säger fortfarande bara förståeliga 2-ordsmeningar och till o med barnpsykologen sa att det kan skilja så enormt på språket när de är såpass små . och Noah är aldrig utanför på dagis och det konstiga är att han alltid dras till de äldre barnen först o främst fastän han inte kan prata ordentliga ord o meningar.

• lunaria

missade tydligen kommentera lite igår..

x-girl: förresten kul med ny tv, fast jag kan tänka mig att det känns som att tv-bänken är för stor. men det finns ju så sjukt fina tv-bänkar nu för tiden för platt-tv .

så rolig Selma är .

Pilea: jo min bm Doris är världens bästa . vilken tur att man hade henne under graviditeten, hon är en riktig klippa . fast hon känns mer som en mormor, förstår hur man mår o hur saker ligger till utan att man behöver säga nå't om saker.

barbamamma: så jobbigt att han inte sover annat än i sin säng!! sover han aldrig i vagnen då?? stackars lilla tröttisen då!! tack o lov somnar Linn iaf vagnen, tur det när vi är iväg var o varannan dag .

bra att du kämpar på med plugget utan hans stöd gumman, va stark du är . men det är ju som du säger, varför ska du ställa upp för honom sen om inte han ställer upp för dig?? hoppas du hittar lite billigare böcker .

så skönt att talet släppt för Freya . Noah pratar iaf en massa hela tiden, men det är ju så obegripligt, han kan säga "ha sa åå de kaa ha sjaa o ä" som en hel mening, o han ser ju så frågande ut på en så det är hemskt ibland att inte förstå honom . men vi uppmuntrar honom hela tiden att prata på så han inte slutar att prata bara för att han märker att vi inte förstår. men det blev jag arg på barnpsykologen igår, för hon sa åt oss att umgås o prata mycket med honom, va tusan tror hon att vi gör då med vårt barnSkrikandes. om inte det vore för Noah så skulle jag låtit honom vara hemma på heltid för så kränkt man blivit som förälder sen han föddes, det hade jag ingen aning om att man skulle bli . o från flera håll dessutom..vissa råd är man glad att man får, men vissa saker är bara abrurt nonsens!!

idag åkte Dan iväg på ännu ett onödigt möte vill jag tro. han ska till hjälpmedelsföretaget i Uppsala på "informationsmöte". förra veckan hade han ju informationsmöte på AF inför att han skulle få hjälpmedel så jag vet inte vad han ska bli informerad om...jag hade gärna velat följa med till Uppsala, men jag blev för trött efter gårdagens storhandling. sen vet jag inte vad det är med Linn, hennes mage är ju så skum!! har ju varit så hård, men idag så bajsade hon ner hela sig med grön diarré...hon sov iaf ok inatt..vaknade 5.45, men sprattlade tyst omkring i vår säng till kl 7 .

• lunaria

barbamamma: kul att du hittade böckerna på Tradera .

usch så där klängig var ju Noah jämt när jag började plugga o han bara fick vara på dagis 15t/v. han var helt hysterisk ibland, ville att man skulle leka o greja med honom, pappa dög inte alls då!! det är tufft att ha barn hemma o plugga samtidigt!!

ja vi har gett messsmör, men pga att vi var iväg igår blev det bara en liten klick messmör i mjölken igår kväll o så en liten klick idag..och om hon inte varit så lös i magen imorse hade jag trott hon varit hård nu för hon sover som en stock o knappt ätit någonting på hela dagen. får väl avvakta tills imorgon, annars får jag väl ringa till bvc imorgon så de kollar henne...

Pilea: jo hon är ju lite förkyld o har varit till o från ett bra tag nu, men det är först nu det blev så hemskt knallgrönt o rinnigt .

jag tycker absolut du bode åka iväg på klädbytardag utan Max . R ger aldrig honom ersättning o kollar om han äter mera då?? oj va trött du var igår då, skönt att du somnade även om sån't där är förödande för håret (har själv gjort det ibland på dagarna ).

nä det var inget vettigt möte. varade i 30 minuter o Dan fick mest se lokalen o hon skulle väl mest få grepp om vilka hjälpmedel han skulle ha. som att det inte framgår av alla de papper som skrivits innan??!! o så ville hon att han kom dit på timmeslånga möten i 2-3 veckor, men det sa han ifrån för när AF pratade om det så har de sagt heldagar pga avståndet. så det blir väl 2,5 heldag framöver då. tur det, för han kan ju inte pendla 12 mil totalt för 1 timme där!!

• lunaria

barbamamma: vilken klängapa du har, fult att nypa o slita i mamma!! skönt när ungarna kommer hem då så han kan leka med dom då .

Noah's mössa är oxå alldeles för liten!! försöker kolla på Tradera, men de slutar inte så billigt...funderade på att be fangoria, men hon verkar ha fullt upp med beställningar då.

Madde: usch va jobbigt att du känner dig låg, men det kan ju vara så att det är kvällarna som strular till det o du inte får tillräckligt med vila!! kram på dig

har precis ringt på en annons om kostym till Noah som han ska ha på dopet . det är kostym, skjorta väst o slips för 200kr. hoppas bara att den passar, var nämligen i st. 104, men bättre för stort än för litet iaf...o Dan var inne i en tygaffär i Uppsala för att kolla på band som man kan ha som rosett på dopklänningen. blev typ mörklila färg på den. har servetter i samma färg som ska vara på nederdelen på dopservetten . känns skönt att det är avklarat. ska köpa finskor till Noah om man får tag i något billigt o kanske att man kan ha tur nånstans o hitta lila slips till Noah..men annars följde det med en blårandig med kostymen så det får väl duga i värsta fall .

• lunaria

Pilea: var på Lidl igår, men det var lite dåligt med mat där. fast vi kom iaf hem med lite ändå, finns alltid något man hittar där hehe. har du nära till Liidl du då??

barbamamma: jobbigt att han är iväg igen då!! hoppas ungarna lugnar sig!!

madde: du har inte ägglossning eller mens i sikte då?? märker att jag nu för tiden får stora problem med humöret vid ägglossningen kan jag säga!

dopet blir av den 27:e november . nä 200kr var ingenting, men just med kostymer o såna grejer var de billigare än på Tradera med är jätteglad för att vi hittade en. tänk förra året på vårt bröllop hade Noah st 80 på sin kostym, han har verkligen växt .

fyy alltså, Noah låste in sig på toaletten här i emTyst. o Dan var iväg till biblioteket så jag ringde honom så han fick springa hem för vi har verktygen i källaren!! o Noah vart helt hysterisk stackarn o det hjälpte inte hur jag än försökte få honom lugnGråter. vi lyckade få öppnat dörren, men Dan sa att det måste varit Noah som fixat det själv för den grejen som han stoppade in passade inte. nu gäller det att vi hittar nå't som gör det om det skulle hända nån gång till!!

idag satt ungarna o lekte så fint tillsammans

o här är glada skruttan..bilden är några dar gammal dock o de flesta av er kanske har sett den på fejjan

ska strax in till grannen. vi ska ha syjunta o brodera o väva o sån't en gång i veckan. hon är rätt så ensam o deprimerad ibland så vi kan hålla varandra sällskap o ha det lite kul . känns skönt eftersom hon vet hur trött o sliten jag är så man känner inte att man måste vara på topp när vi ses

• lunaria

Madde: va kul att han växt även om han är lite mindre än Linn hehe . jo Linn ser riktigt stor o stabil ut jämfört med hur Noah såg ut i samma ålder. jodå han lyckades låsa in sig själv o det har han aldrig gjort innan..

Linn har också blivit lite strulig när hon ska somna ibland, vet inte varför..jobbigt att du då är ensam för det tar verkligen på krafterna att behöva natta på det viset .

barbamamma: hua lät som en jobbig kväll med dottern!!

kul att du fick böckerna så billigt

jo jag har haft funderingar om tänder, men det har jag ju iofs trott länge . fast det vore väl på tiden..nä jag har knappt haft en bebis sen hon var 2 månader känns det som *snyft*. hon blev så stor på en gång, men det är väl så..tjejer är väl som regel tidigare i utvecklingen, men jag har en känsla av att hon kommer bli väääldigt tidig. hon har lixom sån vilja o blir skitfrustrerad när hon inte orkar sitta längre och idag försökte nästan Noah bära henne o ville få henne att sitta jämte o leka själv utan mamma i närheten . men jag måste hålla koll för hon kan som sagt slänga sig över nån leksak som ligger längre bort o ibland kan hon tappa balansen

• lunaria

glittrax: missade ditt inlägg igår tyvärr. vilken jädrans illamående du har fått!! du har inte bett om att få lergigan utskrivet?? tycker du borde göra det, är viktigt att du får behålla maten o vätskan ju. tycker synd om dig, kan inte vara lätt .

så duktig Nova är med att vara utan blöja nu . längtar efter den dagen man slipper dte på Noah, men han vill inte vara utan blöja mer än i korta stunder och jag vill inte hålla på för mycket med det då så det inte blir några problem!!

Ain: om det blir fint om man skulle laga hålet så skulle jag göra det själv o inte säga något, är ju knappast ngt som någon skulle upptäcka .

va kul att du har fullt upp .

igår fick jag iaf ett jättekul sms från hon som köpte brudklänningen, hon var såå nöjd med det och att allt stämde så bra med objektsbeskrivningen, hon var helt överlycklig . ibland känner man då att det är så roligt att skicka ngt som någon blir så glad över . hon hade varit lite orolig för kollinumret hade inte skickats till hennes mail som den skulle, men igår fick hon klänningen iaf

• lunaria

Madde: för två veckor sedan vägde hon 7,1kg och var 66 cm lång så hon är inte såå mullig för hon är rätt så lång ju . skönt att han somnade så lätt igår kväll

barbamamma: säger grattis här med . gott med tårta, vill oxå ha

men är han inte inne i en fas helt enkelt då?? läste nånstans att de i Agathons ålder typ kunde ha en fas som varade mellan 1-5 veckor, inte så uppmuntrande dock

jo det kan ju iofs vara tänder, det har man nog glömt hur det var . men igår så tog vi o köpte semper 2 med bakteriekultur för de hade helt slut på nan 2 här o den verkar vara mer skonsam för hennes mage. magen blev inte alls så spänd o konstig som den varit hela veckan så kanske det rättar sig till nu .

• lunaria

madde: jo hon är ju nästan lika stor, men Julius är väl lite äldre har jag för mig?? Linn är född 26/4.
    men oj då, ni har inte sexat oskyddat eller?? . tänk om du skulle vara gravid, haha.  

barbamamma: nää fyy attan, fult av dig att reta mig så med tårta när du bor så långt bort . lät ju smaskens!! jag missade nog den tårtan i bladet, blir sugen på att kolla efter för jag har ännu inte bestämt vad slags tårtor jag ska göra till dopet. men vilken klängapa, påminner mig om hur Noah var fram tills förra sommaren ju . vet hur kämpigt det är, man blir så trött snabbt när man har en unge som klänger jämt på en!!

men det är väl bra att Alwin får komma in på dagis . det är ju samma som Noah, de tyckte ju att han ska vara där lite mer just pga den sociala biten o för språkutvecklingen, vilket jag är glad över för annars hade han nog varit som Alwin är nu då .

x-girl: så jobbigt att ni ligger o trängs så där i sängen . ni har ingen madrass eller liggunderlag eller liknande som hon kan ligga på golvet?? vi har haft problem i omgångar med Noah's skrik så vi har en tunn madrass som vi lätt kan ta fram på natten om han vill komma in. det går inte ha honom i sängen för han rör sig så himla mycket i sömnen så han ligger o sparkas o har sig annars!!

jo jag funderar faktskt på att försöka hitta ett lila tyg o sy en slips. hur svårt kan det vara tänker mitt stilla sinne, får väl se om jag tar vatten över huvudet när jag väl ska börja sy grejerna . så du kommer ihåg bröllopsbilderna, va kul . han ser ju faktiskt himla fin ut i kostym så det känns som ett måste eftersom han oxå ska döpas . jo Linn känns märkligt stor o gammal i sitt sätt att vara, nästan så man inte hänger med i hennes takt . fast samtidigt kul att ha två barn som varit så olika varandra på alla sätt o vis.

Ain: så kul att du fick så mycket för klänningen .

puh blev en bra kväll idag, båda ungarna somnade utan knorr .

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)