• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Bara ett par snabba bilder på tvättstugan. Det är ju inte helt klart, därför visar jag inte allt än. Och som ni ser har vi bara en spånskiva där dörren ska sitta. Dörren levererades till oss för en liten stund sedan så Andreas ska börja sätta in den ikväll.

Före:

Efter:

En bild från innan vi tog in ytterkläderna i hallen. Många krokar... Samt en korg där man kan lägga nycklar m.m när man kommer hem.

Detta är till höger när man kommer in genom dörren, alltså mitt emot alla krokarna.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Nu händer det saker med Andreas utredning iaf. Han ska ju som sagt till arbetsterapeut på fredag (fick för övrigt veta att det är vår granne som hyr en källarlägenhet i huset här mitt emot oss som han ska till ) och igår blev Andreas mamma uppringd och ska på intervju om 3 veckor.

Tvättstugan har det inte blivit så mycket mer med, eftersom Andreas beställt fel storlek på dörr!! Så vi har fortfarande ingen dörr ut till garaget. :-/ (som vi en gång hade, men som Andreas tog bort för att sätta in en ny garageport som gjorde att dörren inte kunde öppnas på samma sätt längre).

Jag har börjat fundera över Selmas födelsedagspresenter och julklappar eftersom de ska inhandlas på Ullared om en vecka. Hade tänkt dockskåp men när jag visade henne ett på datorn igår så ville hon inte ha det. Fast hon har velat ha innan. Hon vill ha en "barndator" för det har tydligen Julia. Sen ville hon ha en bondgård, men jag äår rädd att hon skulle tröttna snabbt på det. Jag är ju lite sån att jag hellre köper någon dyrare grej än massa småkrafs som bara blir liggande eller försvinner. Till Arvid är det inget svårt, jag köper väl bara lite bilar. Han går runt med sina bilar och tågvagnar hela dagarna.

Barbamamman: Usch vad jobbigt att Alwin är sådär hostig igen. Ja det kanske är bra om ni går till VC, om inte annat så för att kanske få nåt utskrivet. Låter som det är stressigt i skolan, men det låter så roligt också! Och vad roligt att din man hjälper till, och utan gnäll dessutom! Toppen ju!

Zandra: Usch vad jobbigt. Men han lämnar väl inte bara dig med en lägenhet du inte har råd med, och så kan du inte få en ny lägenhet? Förstår att du är jättedeppig.. Måste vara lite trist att studera det du redan pluggat tidigare, och så tråkigt att du känner dig utanför. Men det kanske blir bättre om du får gå på nästa obligatoriska träff?

• Xgirl83
    Glittrax: Ja just det, det där pippi-huset sa hon att hon ville ha med! Så kanske det får bli ett sådant då. Men jag tycker ju liksom att man borde kunna ha roligt längre med ett riktigt dockhus, fast det är ju inte jag som ska leka med det. Ja jag tror ju hon skulle gilla ett dockhus, men de är himla dyra så det är ju inte så kul om hon inte skulle leka med det sen. Så Nova vill också ha en dator! Haha, ja det ska ju gärna vara råååååsa... Bara lite trist att betala 200:- bara för att den ska vara det. Men sådana datorer är säkert bra, där de tränar bokstäver och sånt. Tågbana har Selma, och hon har först nu börjat sitta och leka mer själv med den. Innan har det bara varit kul om vi föräldrar byggt. Men det är ju sånt som lillebror kan ärva sen. Jo bondgården vi kollade på var en sån där Micki bondgård med en matta typ. Så kan man ju ha nån traktor och lite djur till den då. Hon ville ha ett stall med som vi kollade på, Schleich, men det kostade ju jättemycket bara för en liten byggnad.

Jo jag har just anmält Selma till att börja på dans förresten. www.absoluteshowkidz.se Min mamma har nämligen velat gå med Selma på dans i höst, och nu såg vi att detta ska börja. Men stackars Andreas får gå med Selma första gången, eftersom det är söndagen då vi är i Ullared så varken jag eller mamma kan ju då.
  • Xgirl83

Glittrax: Jo förresten, Andreas ska gå till sjukhuset för att gå till arbetsterapeuten, men han bor här.

• Xgirl83
    Zandra: Men åh vad skönt att det löser sig med bostadsbidraget, och dessutom att Dan har bra chans till en lägenhet i Tierp. Vilken lättnad om ni slipper bo ihop så länge. Låter som att ni haft en fantastisk helg i Stockholm, jättemysigt! Jo arbetsterapeuten bor alltså här tvärs över vägen, fast han håller ju till på vuxenpsyk på sjukhuset när han arbetar.

Glittrax: Usch, jag kan tänka mig att babysången var stressande, jag gillar inte sådana aktiviteter alls med att stå och trängas med massa andra och så. Barnkör låter ju kul, men lite jobbig tid förstår jag. Men lite skönt att man kanske kan lämna dem där och gå hem så länge.

Evanor: Vilken stressig vecka, så jobbigt när allt kommer på samma gång!

Det är förkylt här hemma, det är jag som blivit mest förkyld så jag har varit rätt hängig i helgen. Men idag är jag piggare.

Vad tycker ni om ifall era barn skulle leka med ett barn där allt ska vara väldigt mycket på det barnets villkor hela tiden? Typ "Gör du så så går jag hem," eller "Gör du så så vill inte jag leka med dig." Eller typ kommer och leker i 10 minuter och går sedan hem igen. Eller att hon och nåt annat barn kommer och leker en stund och sedan går de igen för att fortsätta leka nån annan stans utan att ens barn får följa med för att de har nån "bra" ursäkt? Hur ska man hantera det när ens barn trots det faktiskt vill leka med det barnet? Trots att det ofta slutar med att hon blir ledsen?
  • Xgirl83

I torsdags tömdes ju Izas öra för andra gången, men det fylldes direkt med blod igen. Så nu ska hon opereras på torsdag. Tröttsamt... Visserligen läste jag nyss att det är endast av kosmetiska skäl som denna operationen behöver göras, annars kan man låta blodet koagulera och sedan tas upp av kroppen igen, bara det att örat kommer bli skrynkligt och konstigt då. Men det sa veterinären inget om, vi trodde ju detta måste göras. Men det går ju på försäkringen ändå får man hoppas, om nu inte försäkringsbolaget vägrar betala pga att det inte är ett nödvändigt ingrepp.

Zandra:
    Hon är knappt ett år äldre än Selma, så det kanske rättar till sig när Selma utvecklas framöver. Men just nu leker de här hemma och det går ganska bra. Vi sa ifrån igår faktiskt, att Selma blir ledsen om det blir så hela tiden att hon inte får vara med och leka. Selma är nog tyvärr lite osäker och tar inte alltid för sig, så då blir hon kanske lite utsatt i lek med andra barn, speciellt barn som är väldigt framåt.

Men åh, kul att vara tillbaka i helvetet då. Vad dåligt att han försöker smuggla ner era gemensamma grejer, det måste ni ju gå igenom tillsammans! Men tänk på att snart är detta förhoppningsvis över.. förutom att ni måste komma överens när det gäller barnen förstås.

• Xgirl83

Ja det är svårt det här med Selma och hennes kompis, finns ju inga andra barn att leka med här omkring heller (bara ännu äldre barn) och Selma vill ju leka med henne. De brukar inte leka så mycket på förskolan för den tjejen förkunnade för mig en dag att "Jag leker bara med xxx där". Det verkar inte helt som Selma har kommit in i gänget på förskolan, men hon leker nu mycket med de tre utländska syskonen (som inte kan så mycket svenska än). De är också nya och leker mest bara med varandra annars, men nu har Selma kommit in i deras "gäng" och de leker bra ihop, och barnen lär sig svenska fort. De verkar supergulliga alla syskonen, och Selma har nog fastnat speciellt för den äldsta tjejen. Så det är kul!

Vi försöker vara lite observanta nu så att allt fungerar bra, vi tror ju inte att den tjejen är elak med mening eller nåt.

Suck, Arvid verkar mer förkyld igen idag, snorar som bara den. Själv har jag åkt på världens yrsel som jag tror hänger ihop med förkylningen, samt huvudvärk.

Zandra: Så skönt att du kan känna att du struntar i det nu, det är nog det bästa OM man klarar göra så. Jag tror säkert många kan känna sig övergivna av den situationen du är i, det är ingen lätt situation du är i nu.. Usch vilken förkylning, med feber och allt. :-/ Hoppas det känns lite bättre idag.

Barbamamman: Fy, prov redan! Låter inget roligt att plugga in det där. Vad kul att Abbe blivit 5 år redan, låter som han fick en toppenfödelsedag. Oj, inte lite ni fick shoppat! Vad kul med en systemkamera, det är så roligt att fota med en sån. Jaha, så Filippa har också en sådan kompis? Nu är ju de lite äldre än Selma och hennes kompis dock, hade de varit i Filippas ålder så hade jag nog också varit hårdare angående det direkt.

Ain: Oj, två kurser samtidigt, förstår att det blir ont om tid för annat.

Nu ska jag plugga lite teori...

• Xgirl83

Hm, Selma brukar aldrig kissa på sig, men i förrgår kissade hon på sig TRE gånger, och igår en gång, och idag en gång. Kan det vara UVI eller kan de ha sådana perioder? Himla konstigt. Jag såg henne igår när hon kissade på sig, det var absolut inte så att hon glömde av sig för att hon var uppe i lek, utan hon stod helt still och kollade på oss, och började kissa.

• Xgirl83

Fick just veta att min pappas sambo har skelettcancer i huvudet. Livet är orättvist!

Zandra: Förstår att det är väldigt lätt att börja tvivla och tänka att han kanske bättrar sig osv. Men det är nog rätt beslut du har tagit. Låter mysigt ändå att ni ska äta tacos tillsammans, fast synd att det inte blev kräftor. Ja Linn verkar ju verkligen framåt! Visst klättrar Arvid och har sig så man kan bli gråhårig, men jag tror ändå Linn är snäppet värre. Och hon höll ju på så så tidigt. Och Arvid säger ju fortfarande inte mycket mer än "hej" och några andra sådana ord. Men han visar tydligt vad han vill ändå, pust! Förstår att det känns skönt att prata med någon som har ett barn som liknar Noah så mycket.

Barbamamman: Vad duktig du är som lyckades så bra på proven ni gjort. Jahaa, så det finns UVI-stickor på apoteket?? Det visste jag inte! Nu har hon dock inte kissat på sig sedan det jag skrev sist, men blir det mer olyckor nu så går jag genast till apoteket. Så jobbigt med Freya. Önskar jag hade några tips, men det har jag inte alls.

Ain: Jaha, så ni har också problem med kiss?? Ja sådär med kiss i trosorna hade ju Selma länge ungefär då hon blivit blöjfri, men då hade det nog bara samband med potträningen då. Förstår att ni funderar över UVI för Miriam borde ju inte plötsligt få problem med det nu tycker man.

Jo jag måste berätta, idag var ju Andreas hos arbetsterapeuten, och då berättade han att detta är fas 2 i utredningen, MEN utredningen är för ADD??? Arbetsterapeuten dubbelkollade i datorn och såg inget om att det skulle vara nåt annat. Förvirrande är väl det minsta man kan säga. Men vi får väl se var det slutar.

Imorgon ska Selma åka med sin farmor och hennes man till "bonus-faster" och hennes barn på kalas på Tjörn. Kusinerna kommer också dit så det blir nog kul för henne. Och vi får en lite lugnare dag. Och på söndag blir det Ullared!

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)