• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Barbamamman: Ja det var verkligen trist att ni inte kom med ju. Så snopet!

Ain: Ja verkligen så hemskt det som hände i Norge. Det kom ju så nära oss också, vi bor ju bara 13 mil från Oslo. Det har varit mycket minnesgrejer och sånt här i stan eftersom här bor så mycket norrmän och är nära gränsen. Det går inte att beskriva denna händelsen med ord.

Pilea: Ja det är konstigt hur stökigt det blir när man har semester. Man kommer helt ur gängorna och prioriterar inte alls städ och disk.

Zandra: Hoppas du har/haft det trevligt i Öregrund! Så konstigt att Linns regnkläder är borta, har någon annan förälder fått med sig dem hem? Konstigt tycker jag.

Igår var vi och hälsade på Andreas ena syster med sambo, och åkte till en lantgård som ligger inte så långt från dem. Idag ska vi nog bara greja hemma för gräset behöver verkligen klippas m.m. Lite tråkigt men.

Jo i förrgår tänkte vi förresten att vi skulle ge Arvid ett ordentligt kvällsmål istället för välling, så han fick en stor portion havregrynsgröt och sen ett antal skivor ost (han gillar det och det är mättande). Detta var kl 20, och ändå vaknade han redan kl 24 och accepterade inte nappen eller nåt utan han drog som vanligt i sig en hel del välling. Så vi vet inte om vi ska envisas med att ta bort vällingen ändå, verkar ju nästan som han faktiskt är hungrig. Om man lyckas få honom att somna om så vaknar han en stund senare igen.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Åh, hade skrivit massor men råkade klicka bort det! Grrr...

Evanor: Förstår att du inte orkade stanna i äktenskapet, det låter inte som du kunde må bra i det. Jag och min sambo har ju inte heller det helt bra, han har troligen nån diagnos (Asperger misstänker de) och ska utredas i höst.

Ain: Spännande att börja kolla på grejer till huset! Måste kännas närmare nu. Kan tänka mig att parkettgolv är dyrt! Ja jag undrar ju också om Arvid faktiskt ÄR hungrig, men bara pga att han blivit van vid att äta på natten? Vatten vet jag att vi testade vid ett tillfälle och då fungerade det inte, men skadar ju inte att testa i natt igen.

Zandra: Låter ju jättejobbigt så som Ain beskrev att Dan ursäktade sig själv! Men vilka stora fötter Linn har! Arvid har 19-20.

Barbamamman: Kul att få lite pengar till Ullared, svägerskan och jag ska troligen åka en tur i September. Jag har aldrig varit där så.. Förstår att du inte hittade mysbyxor i stl 92 på rean, nästan alla jag såg var stl 86, är väl en sån storlek som blir över. Wow att Agathon redan vuxit ur stl 86! Arvid börjar växa ur 80. Men vilken kommentar från hon på Tradera, jag hade blivit så irriterad!

Pilea: Vilka fynd du gjorde på Stadium! Jag köpte skaljacka till Selma på Kappahl på halva reapriset (125:- tror jag) för ett tag sedan så hon har också inför hösten. Vi var också på Stadiums rea igår, köpte ett par snygga Nike-sandaler till mig själv för 150:-, ett linne för 25:-, och så till Andreas 3 par shorts som tillsammans kostade 250:-. Helt ok! Idag var jag på halva reapriset på Lindex och köpte t ex mockasiner till Arvid för 10:-, 2-pack tumvantar till Selma för 25:- och så några plagg i stl 44 och 50 till Selmas dockor. Innan har jag hittat så fina och billiga grejer på "ta 2 betala för 1" där på rean så jag var nöjd så.

idag har vi, trots strålande sol, städat en stor del av dagen. Blä.. Sen har jag packat också för på söndag morgon åker vi till min pappa och hans sambo som bor i Halland (pappa har dock lägenhet och deltidsjobb kvar här i Strömstad så vi träffar honom ofta ändå). På nervägen stannar vi på Universeum i Göteborg, och på hemvägen på onsdag stannar vi på Liseberg. Blir en trevlig liten semester.

Imorgon ska troligen jag, Selma och min mamma åka och bada. Jag har längtat så idag när jag har städat, vill ta vara på de soliga dagarna.. Men vill inte komme hem till ett kaos heller efter semestern så därför var det nödvändigt att städa lite.

Kram på er!                        

• Xgirl83

Selmas vantar kostade 15:-, rätt ska va rätt.

Jo jag skulle också skriva att jag förmodligen fått svamp. Det kliar och svider som tusan, blir tokig. Sen står det att man ska få det bekräftat av läkare för det är inte bra att behandla mot svamp om det inte är det. Men symptomen stämmer med vad jag läst, och jag har inte tid att gå tll någon läkare förrän efter vi kommit hem från Halland, och jag vill gärna börja behandla IDAG. Suck. Så jag var till Apoteket förut.  

• Xgirl83

Nu är vi tillbaka från semestern. Vi har överlag haft det jättebra, min pappas sambos hus (pappa bor där mestadels, men har även deltidsjobb och lgh här i Strömstad) ligger bara 500 m från Sveriges längsta strand som är 1,2 mil. Så det blev både en dag på stranden och sen sent igår kväll gick jag och Andreas och tog oss ett kvällsdopp i mörkret. Igår var vi även och åt på restaurang allihop. Idag var vi på Liseberg på hemvägen och det var jättemysigt. Selma tyckte det var toppen! Kommer bilder i bloggen, kanske imorgon. Selma vill redan åka tillbaka till morfar, så jag fick hjälpa henne att ringa honom så hon fick säga till honom att hon saknar honom. Så gulligt. Zandra: Vad trist att du inte fått bada, jag ÄLSKAR att bada. Sen måste jag bara få fråga, var på FB är det egentligen allt detta med Dan är skrivet, jag verkar vara den enda som inte har läst det?? Åh vad glad jag blir för er skull att ni ska få vara barnlediga så många dagar och sova borta och allt! Det kanske gjorde susen att du skrev på FB? Barbamamman: Men så otroligt surt att du inte kan köpa böckerna begagnat! Så dumt, onödigt dyrt,och inte miljövänligt heller ju. Vad jobbigt det låter med jouren. Evanor: Vilken ex-man du har då! Hoppas ni har det bra på semestern. Ain: Härligt att bada i pool! Selma badar ju också med badring och armpuffar nu, det är rätt skönt. Nej nu har Arvid somnat så jag ska gå ner till Andreas och kanske dricka lite vin och äta Twist som jag vann på Liseberg.

• Xgirl83

Jag ringde BVC idag och bokade en tid åt Selma 16 aug. Vi har nämligen mätt Selma nu och insåg att om måtten stämmer så har hon bara vuxit ca 1½ cm sedan i januari. Låter inte det lite lite, även för ett litet barn? När vi kollar på kurvan så ser det ut som hon halkat efter, och barnen växer väl ofta lite extra över sommaren.. Sen är vi väl ibland lite bekymrade över Selma för hon fäster sig VÄLDIGT lätt vid vuxna människor, som t ex nu med morfar och Laila, eller vuxna släktingar, eller kompisar till mig. Och kan bli väldigt ledsen om de ska åka iväg (som precis nu i skrivande stund då hon är förstörd för att hon bara fick EN kram då Andreas skulle åka iväg en sväng). Men sen när hon leker med barn så är hon så tyst av sig, säger knappt ett ord. Kanske bara blyghet, men som i lördags lekte hon ju med kusinerna som hon ju känner, och då leker hon med dem men säger knappt ett ord på hela dagen. Och sen så talar hon ju fortfarande så otydligt så vi får vara tolkar för att andra ska förstå mycket. Vad tror ni om det?

Vet ni vad förresten, vi provade att ge Arvid vatten istället för välling i hans vällingflaska i natt, och det fungerade! Det var inte förrän kl 6.30 som han inte gick med på det längre utan då gjorde jag välling åt honom. Sen somnade han om igen och sov till 8.30. Både vi och barnen har verkligen fått semestervanor.

Igår var jag och klippte mig, nu är det betydligt kortare, så skönt! På måndag ska Selma klippa sig.

Zandra: Mia Skäringer skriver i sin bok just om det att det borde synas fler "bristnings-magar" på stränderna, för det är ju så mammor ser ut. Och det gäller förstås alla kroppar, att fler borde visa upp sig som vi är. Det hade blivit en mänskligare värld. Men det är tyvärr inte så lätt om man har komplex. Men jag tycker verkligen du ska göra ett försök! Nää, jobbigt både att Linn är vaken om nätterna och nu att Noah vaknade så himla tidigt i morsen. Nej det var bara en vanlig påse Twist jag vann, och Andreas vann två rullar Center. Ingen storvinst här lite, men det var nog lika bra för viktens skull.

Barbamamman: Oj då ska jag gå in och läsa artikeln sen! (hinner inte just nu). Men vad jobbigt att du fick gå upp så tidigt i morse! Usch. Så nu ringer telefonen även när han inte har jour.

Pilea: Låter som ni har härliga dagar!

• Xgirl83

Nej jag har ju läst en hel del om asperger och även lite allmänt om autism, och tycker själv inte spontant att hon passar in. Men samtidigt en del av det du beskriver stämmer ju in på henne. När hon leker med andra barn så liksom betraktar hon mer än att hon är med och tar initiativ. Hon liksom hänger efter de andra mer bara. Lite så som du beskrev att hon låter andra styra henne. Nu har det ju iofs mest varit lite äldre barn som jag sett henne leka med, jag har ju inte sett henne leka med dagiskompisarna så mycket. Hon har ju kompisar på dagis, men det lilla jag har sett henne leka med dem så verkar det ändå vara samma sak där att det är ganska ordlöst och hon ofta hänger på. Men det kan ju hända att hon pratar massor när jag inte är där. Personalen tycker iaf att hon pratar där, men hon vet ju inte hur mycket hon pratar hemma, och de är inte utbildade pedagoger och jag är inte säker på att de skulle reagera på problem. Så det blir ju intressant att höra vad hennes nya pedagoger kommer säga när hon börjar på nytt dagis om en vecka, ifall de reagerar på något.

När Selma pratar så pratar hon väldigt ljust, liksom i falsett, och det kan delvis vara därför det är svårt att höra vad hon säger ibland. Men lite så kan jag med prata, och ärligt talat så talar även jag rätt otydligt ofta.

Hon har dock inga ritualer eller liknande, att hon sorterar saker osv, älskar att bada, kladdar massor med maten (har läst att autistiska barn kan ha problem med sådana saker). Hon är tvärt om väldigt slarvig! Jag tycker inte egentligen att hon har problem med förändringar, förutom om typ hennes pappa ska hämta henne på dagis och så är det jag som kommer istället och sådana saker, men det tror jag mer är att hon är pappig och tycker att det är kul om han hämtar för att jag oftast gör det. Hon hänger gärna spontant med på saker om t ex hennes mormor vill hitta på något med henne. Men hon är ju väldigt bestämd av sig och vill ha allt på sitt sätt, eller t ex så vill hon absolut gå först i trappan om hon bestämt sig för det och får hon inte det kan hon bli helt förstörd. Men det tror jag kanske mest bara är trots. Och sen då att hon kan bli nästan orolig om någon ska gå, och hon vill ALLTID ha en kram och helst en puss med. Fast det är ganska nytt att det är så här extremt, så det kan ju vara en period bara. Jag tycker nog att meningarna hon säger har en mening, bara det att de är otydliga och inte alltid så fullständiga eller grammatiskt bra. Hon är lite så som du beskriver, att hon gärna ska pussa och krama alla (vuxna), alla som ger henne positiv uppmärksamhet i alla fall. Och hon hälsar ofta glatt på alla vi möter när vi är ute. Verkar inte förstå att inte alla gillar henne, men sådan är man nog när man är 3 år.

Jag tror ju egentligen inte att hon har t ex autism, men just vissa saker är lite knepiga. Hon är ett speciellt barn, kan man nog säga. Men hon leker ju fantasilekar med sina dockor och sådant, dock har hon ofta inte varit så intresserad av sina leksaker utan hon har lekt mycket med annat, eller lekt med vatten eller gått omkring i trädgården och sånt.

Tack för din input! Egentligen är vi inte så oroliga, men det känns skönt att ta upp det på BVC och även här och vrida och vända lite på det.

Oj nej, stackars Benjamin! Var det en hög trappa? Förstår att du såg honom ramla i slow motion, man hinner tänka mycket på några sekunder. Vilken tur att det gick så bra trots allt.

• Xgirl83

Förresten, vad härligt att ni kunde plocka med er blöjor och grejer därifrån, vilken lyx!

• Xgirl83
    Pilea: Nej jag är väl inte heller orolig att det är nåt så, men man blir ju lite bekymrad om hon är så blyg så att hon inte kommer in i leken ordentligt. Idag har hon lekt med Arvid och kusinen som är lika gammal som han är, och då pratar hon ju och är "med" liksom. Så det är kanske just med jämngamla eller äldre barn som hon blir osäker. För hon är ju för det mesta inte alls blyg när det gäller vuxna, utan fäster sig väldigt fort vid dem. Men att vara med på dagis en dag var ju en smart idé! Sen kommer jag ju ha lite uppsikt över henne nu på inskolningen, fast då kan hon ju vara tillbakadragen pga den nya situationen.

Vad roligt med dop, men sådan otur med regnet då!

Zandra: Jag kom på att jag glömde kommentera ett par saker sist. Ja jag misstänkte att du kanske hade raderat det du skrev, men jag undrade liksom om det bara var jag som var helt blind. Där vi bodde hos pappa så var det som en liten egen lägenhet med pentry, tvättmaskin och allt, men det satt ju ihop med övriga huset och det blev så att vi åt all mat tillsammans med dem från deras kyl och så. Men egentligen hade jag föredragit om vi fick det lite mer privat och haft lite grejer i vår egna kyl och så.

Glittrax: Usch vad jobbigt att ni har det så kämpigt. Det är dessa jäkla småbarnsåren, att de ska vara så tuffa mot förhållandet alltså. Även jag tycker att det känns riktigt jobbigt ibland, blir så trött på allt. Hoppas ni kan prata lite och försöka ta er igenom det. Du får skriva av dig allt du behöver. Kram!

Ain: Som jag skrev till Pilea med, att troligen är det inget autistiskt, men man blir ju bekymrad om hon är osäker och blir utanför i leken. Vi får se hur det artar sig på nya förskolan nu. Åh vad härligt med massage! Vilken bra överraskning till Markus med.
  • Xgirl83

Hm, lite irriterad på min läkare... Var till apoteket och stod i kö i 20 minuter för att hämta ut mer Citalopram, bara för att få veta att det finns då inget recept för mig att hämta ut. Läkaren sa till mig på telefontiden att det finns flera uttag, och att det brukar gå bra att hämta ut bara man förklarar att man höjt dosen. Det var det som var problemet, att dosen är höjd så enligt förra receptet borde jag inte behöva nya tabletter än på flera veckor... Så hon på apoteket bad mig lite otrevligt hälsa min läkare att om dosen höjs ska ett nytt recept göras. Suck. Så nu måste jag försöka få tag på läkaren.

Jag sitter i alla fall nu och väntar på att Selmas bästa kompis från förra dagiset ska komma på besök med sin mamma. Blir ju trevligt med play date.

Jo och så har Arvid förstört min mobil genom att doppa den i vatten, och sim-kortet verkar ha blivit knäppt med.

Men positivt är att Arvid har börjat gå på allvar nu, idag har han knappt krypit alls. Nu bara går och går han.  

• Xgirl83

I natt sov Arvid hela natten! Mellan 20.30 och 7.30 och sen vaknade han hur glad som helst. Dessutom somnade han själv när han skulle sova middag både igår och idag. Vi har ju fått ligga bredvid honom när han ska sova nu i ganska många veckor.

Det känns skönt att höra att Selma är lik många andra barn här inne. Och egentligen bara sen jag skrev om det här så tycker jag det har hänt saker med Selma. Det händer mycket just nu. Och i måndags lekte hon ju med sin kompis Isabelle, och jag såg hur bra de leker med varandra (som är på ungefär samma nivå) så jag är inte orolig alls för det längre.

Andreas har nu fått till tid arbetsterapeut, så vi är lite förvirrade om han inte ska utredas utan endas få stöd från arbetsterapeut, eller om han även står i kö för utredning..

Zandra: Hoppas ni har det riktigt mysigt nu.

Evanor: Förstår att du måste ha mer medicin, det blir ju nästan alltid förkylningar så fort dagis och skolor börjar. Vilken mysig semester ni verkar ha haft, så skönt att komma iväg lite sådär.

Barbamamman: Ja regnkläder är så dyrt! Vi har tur som får ärva sånt. Åh fy för förkylningar. Men nu börjar väl tyvärr säsongen, usch.

Pilea: Låter ju spännande med första veckan i skolan! Kul med lite aktiviteter. Vilken tur om du kan köpa böckerna begagnat. Vad kul att Max börjar stå lite och så, då är det väl på gång snart.

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)