• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Jo förresten, i fredags gjorde jag nåt som var olikt mig och som jag är stolt över. Jag hatar att vara till besvär och sådär, men jag tyckte de hade sopat vår gata på grus SÅ himla dåligt när de var här för nån vecka sedan. Så här såg det ut efteråt:

:

Går ju inte för Selma att cykla när det ser ut sådär! Det är mer grus än det ser ut på bilden, hela vändplanen var full. Detta är precis utanför oss. Dessutom såg jag när de sopade gatan som barnens farmor bor på - där körde de flera vändor på gatan och sopade verkligen varenda gruskorn! Så jag mailade kommunen och påtalade detta lite vänligt och förklarade att våra barn är små och inte kan cykla eller åka bobbycar o liknande på gatan pga gruset, och en större kille här på gatan åker även skateboard och det går ju inte heller.

Det tog bara några timmar så kom de och sopade igen! De lämnade ändå kvar lite, men nu är jag rätt nöjd, speciellt över att jag vågade säga ifrån.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Gud så härligt väder det varit här idag! Vi var som sagt på lekplatsen och vi svettades utan jackor! Och när vi kom hem var vi ute en stund till utanför oss.

Zandra: Ja jag glömde nog kommentera att ni skulle äta på restaurang, hade tänkt kommentera det. Jag tycker det låter jättemysigt att gå ut och äta, det tycker jag ni ska satsa på!

Oj, nu kom min pappa på besök, får skriva mer senare.

• Xgirl83
    Zandra: JA, slingrar sig sådär gör Andreas! Typ om vi håller på med disken och så kanske Arvid slår sig och behöver tröstas, då kan han sätta sig i soffan framför datorn. Då tycker han väl att han gör något som behöver göras, fast han testar ofta inte ens att sätta tillbaka honom på golvet och se om han vill leka vidare. Eller så kan han gärna gå in på toa precis när vi håller på med något, och då vara där typ en halvtimme och spela mobilspel. Han har t o m sagt det själv att han är där inne längre än nödvändigt ibland.. Men han är ju duktig på vissa saker med...men det är mest typ greja med bilen, fixa med huset osv, och det behöver ju också göras förstås.. Men i vilket fall, just det där med att somna på soffan tror jag inte är en sån grej ändå, att han vill slippa undan, för det gör han ju 7 nätter i veckan, men bara en natt ska han ta Arvid.

Så typiskt med jobbet du skulle söka, suck! Förstår att det blir skönt om Dan kommer ut i arbete.

Barbamamman: Men oj, så då är det kanske vattkoppor då! Har BVC-sköterskan kollat på det än? Har han feber? Härligt att barnen trivs så bra ute nu, det gör Selma med. Såå härligt!

Selma ska få leta efter sitt påskägg, och i det kommer det ligga en tröja jag köpte på ½ reapriset härom dagen som Selma har velat ha (en roooosa), ett diadem som hon också velat ha, och sen lite godis. Arvid ska få en body, fast han förstår ju inte alls det där, men mest bara för att Selma ska förstå att inte allt kretsar kring henne, haha.
  • Xgirl83
    Barbamamman: Men nu blev jag ju jättenyfiken ju! Men stackars din syster som börjat blöda nu. Jättedumt att hon inte får utredas heller (om det nu inte blir missfall i alla fall då??)

CarlAstrid: Så roligt att Elias och den där flickan lekte så bra ihop! Stackars Leo som är förkyld. Det är ju så jobbigt när de inte kan andas när de ska äta med.

Evanor69: Men stackars din fd arbetskamrat. Vilket hemskt missöde när livet blir sådant så man väljer att själv avsluta det.

Ain: Haha, vilken  rolig historia med felparkeringen! Vilka otroliga människor, de verkar ju ha lite för mycket fritid. Eller så ville de åt pengarna.. Så trist att det blev sådär med dopet, inte kul.

Jag kom på att jag även har köpt en CD-skiva till Selma som ska ligga i påskägget. Hon är tokig i musik just nu.

Idag har vi träffat min bror och hans son igen, och gick bort till lekplatsen här borta. Fast idag är det lite kyligt. Där borta träffade vi även en liten kille på 13 månader som bor precis intill lekplatsen tydligen, så han är ju jämngammal med Arvid, kul! Det är inte så mycket småbarn här i området. Men det finns en till 2010:a på gatan bredvid oss.

På förmiddagen var jag och barnen på stan och köpte vårskor till Selma, och sen köpte jag lite kläder till mig själv som jag verkligen behövde. Och Selma fick en finklänning till sommarens kalas..
  • Xgirl83

evanor69: "Vilket hemskt missöde" - jag menade "Vilket hemskt livsöde".

• Xgirl83
    Zandra: Jaså ni har också napptroll hemma hos er som äter nappar? Vad synd att inte de glittriga skorna passade! Selma har bara använt de ett par ggr. Men släng ut dem på Tradera, det är ju iaf säsong för dem nu.. De skorna som Selma valde igår är samma märke som de rosa skorna Linn fick, och de är lustigt nog väldigt lika dem också, fast lite mer silvriga istället för det grå/beige. Kul att de passar Linn då! Oj då, hoppas mötet på nätverkshuset går bra idag då!! Du får meddela hur det gick.

Barbamamma: Nej stackars din syster. Så kul att du ska på intervjuer och test på skolan! Så skumt att Agathon får sådana virusprickar.

Ain: Så klok du är, det låter ju rätt logiskt att det är sådär med din brors flickvän som du säger. Det stod ju henne fritt att komma med sin åsikt och ta beslutet.

Selma ville inte gå till dagis idag så hon fick vara hemma och ta det lugnt. Jag går och småpysslar med saker som behöver göras, har t ex rensat ur de kastruller (de flesta) vi inte kan använda längre nu när vi har induktionshäll. Vi har köpt nya kastruller.

Förresten, är det nån här som har varmluftsugn? Jag hörde att man kan ha flera plåtar med maträtter på samtidigt i ugnen och ändå blir allt lika tillagat. Men kan man då även förvara plåtar och långpannor som inte används, i ugnen, även när ugnen används? Det är en del nytt att lära sig.

Imorgon är Andreas ledig eftersom det är helgdag i Norge, så det är långledigt nu, skönt. Idag kom tapeten så vi ska tapetsera, imorgon får vi förhoppningsvis satt upp glaset m.m, samt att de sista delarna till köket kommer. Så imorgon ska jag ägna dagen åt att sätta in alla grejer i köket, kul!

På fredag kommer min snälla mamma och hjälper mig med att städa och greja lite så att vi kan ha påskmiddag på lördag. Hon skulle putsa fönster och lite sånt, det säger man ju inte nej till! Sen behöver uterummet röjas med, vi har ju kommit efter med allt sånt eftersom vi bara har renoverat kök sedan januari...

OM jag inte tittar in igen innan påskafton så får jag önska er glad påsk! Jag kommer uppdatera bloggen och tittar kanske in och läser här.
  • Xgirl83

Tack för tipsen ang varmluftsugnen, jag får hitta en annan plats för plåtarna. Puh, fick inte alls så mycket gjort igår som jag hade hoppats. Eller ja, allt tog mycket längre tid som t ex att monterar resten av lådorna när de saknade delarna kom igår. Så nu ska jag ta och fortsätta.

Zandra: Vad bra att du fick en ärlig ursäkt av den där kontaktpersonen, att hon fick se att du faktiskt var sjuk. Men att du hade feber IGEN? Vilket himla bra möte ni hade sedan på eftermiddagen då! Oj då, så Dan ska utredas för autism också? Men ni måste ju kunna få hjälp även om han "bara" har ADD? Fast kanske man mest bara får komma till en samtalskontakt och få hjälp där med tips och strategier, och allmänt bara ventilera och diskutera saker, alltså inte på habiliteringen tyvärr. Intressant att de inte tycker att du ska bearbeta din barndom, sa de varför? Jag tycker ju alltid att de bara propsar på att man SKA bearbeta saker och ting.

Barbamamman: Neeej inte endometrios också! Jag vet visserligen inte så mycket om det, men har en bekant som har det och hon kommer troligen inte kunna få barn. Och så har hon ont mycket, och måste gå på undersökningar och saker hela tiden, känns det som. Haha, så skönt att få skriva en lista på allt som ska göras hemma! Det kanske även underlättar för honom att få en lista som han kan beta av lite i taget och stryka saker.

• Xgirl83

Arvid har blivit lite krasslig. Inget allvarligt, men efter kl 13 igår ville han inte äta NÅGOT på hela resten av dagen - då menar jag inte ens välling! Och sov knappt heller, men var ändå glad och nöjd hela dagen. Han åt heller inget i natt som han brukar. Sen lät det typ som han kräktes flera ggr tidigt i morse, men det gjorde han inte så det var väl nån hosta. Och så hade han feber i morse, men nu ikväll låg det på 37,8 bara.

Annars så har mitt humör gått upp och ner, har börjat sova oroligt om nätterna igen så jag blir aldrig helt utvilad. Och har varit rätt trött på Andreas från och till i helgen. Fast många gånger ligger nog felet hos mig, jag är trött och sliten helt enkelt och stör mig på varenda liten grej fastän jag inte vill det. Men vi har haft en jättehärlig helg, och igår och idag har vi varit helt "lediga" för köket och städningen är färdigt förutom att lister och småfix ska upp. Men jag går bara runt och njuter av att bo i ett "normalt" hem igen, och köket är så roligt att laga mat i!

Barbamamma: Så duktig Agathon är som kryper nu då! Jaha, så din andra syster har också endometrios! Skönt att de kan dela erfarenheter med varandra iaf. Men oj, fick du klippa luggen på Agathon redan! Hoppas Abbe kan få en ögonprotes, det skulle nog vara skönt för honom att få om han är medveten om att han ser annorlunda ut. Och speciellt när han blir äldre.

Zandra: Jag blev lite full i skratt för precis såna där "ursäkter" som Dan med disken kan Andreas också komma med. Finns det en enda anledning till att man borde vänta med att göra något, så vill han vänta med att göra det - och sen blir det inte gjort. Eller som förut, jag stod i köket med disken plus båda barnen - och Andreas gick ut och satte sig på trappen med en öl! (då ska noteras att det dessutom var jag som hade lagat maten). Oj wow vad du har minskat i midjan, härligt!

Nu ska vi ha lite filmkväll!

• Xgirl83
    Zandra: Så trist att du ändå tror att Noah kan ha autism. Men förstår hur du menar med att du längtar tills utredningen är klar. Det måste ju vara frustrerande att inte heller veta hur ni ska bete er om ni upplever att han är annorlunda. Vad är det ni känner är annorlunda eller som han är rädd för och så?
  • Xgirl83
    Barbamamman: Wow här händer det grejer! Vad duktiga ni är! Det kan vara bra att ha en deadline för att få gjort saker.

Puh, jag har fått mens här, det förklarar mitt deppiga humör! Idag är det värre än värst. Lustigt för förra månadens cykel var på 47 dagar och denna var på 48 dagar, så jag kanske har regelbunden mens ändå. Så härligt om det blir så här sällan!
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)