• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Zandra: Blä för alla onödiga möten!! Vad jobbigt med Linns mage, men vilken tur att ni av en slump testade en annan ersättning som verkar fungera bättre. Kul att du hittade kläder till Noah! Ja en lila slips hade ju varit jättesnyggt, kanske svårt att hitta? Är det svårt att sy en? Jag kommer ihåg att han var så himla stilig på ert bröllop! Men otroligt att han hade stl 80 då! Så fin bild på dina barn. Jag kan bara inte fatta att Linn bara är 3 v äldre än Arvid! Hon ser så himla stor och gammal ut.

Barbamammans: Lustigt så som du beksriver Agathon med att sova i vagnen, Arvid är precis likadan! Visst han brukar somna efter en stund i vagnen men då sover han oftast PRECIS en halvtimme, aldrig mer men ibland lite mindre. Men om han sover i sin säng då har han ju sovpass på minst 1-1½ timme varje gång, ibland mer. Som du säger så är det lite jobbigt när man är iväg nånstans och han inte vill sova ordentligt. Det låter väl som ett utmärkt tillfälle för din man att vara pappaledig på fredagar om du ska plugga! Men han kanske inte vill ta hand om barnen ensam om han ska vara hemma. Hehe, jobbigt med en sådan klängapa! Ännu jobbigare dock att du blev ensam med barnen. Knepigt och jättejobbigt att Agathon är vaken sådär om nätterna. Gott med tårta!!

Pilea: Det är så jobbigt när det blir sådär tjafsigt och man blir irriterad fastän man i efterhand grämer sig över det. Blir ju ofta värre när man är stressad också, och jag förstår att man blir stressad när man är redo att gå iväg till dagis och minstingen skriker, så är ena barnet inte ens påklätt! Jag tycker absolut du ska lämna Max hemma, går säkert jättebra! Idol är inte fel det heller.

Madde: Men vad jobbigt att du inte känner dig på topp. Du har inte PMS då? Det är nog först nu jag börjar förstå hur mycket av mitt mående som har med hormoner att göra. Vad knepigt att din mens är så konstig, du är väl inte gravid? Brukar den vara konstig annars med? Men du känner dig kanske deppig av att vara så mycket ensam med Julis och så. Ta hand om dig, man behöver vila!

Glittrax: Har sagt det förut, men jag tycker så synd om dig som har sådant illamående! Och dessutom sådan trötthet. Det kan ju vara järnbrist, fast man kan också vara nåt helt otroligt trött i början på graviditeten. Brukar du ha lågt hb? Kanske får ni en överraskning på UL som din sambo tror. Duktig Nova med potträningen!! Roligt, det verkar ju ha släppt för våra barn samtidigt.

Puh, det tar tid att kommentera.

Idag är Selma utan blöja på dagis för första gången, fast bara inomhus. Får väl se sen hur det har gått. Usch, i natt var man fyra som trängdes i sängen igen, ligger som packade sardiner.. Vi som bara varit två st i flera nätter nu. Selma strular lite och vaknar och skriker på natten och så, och då orkar jag inte hålla mig vaken medan Arvid äter så då blir han liggande kvar i vår säng också. Och så vaknade han redan vid 24 i natt tror jag för att äta första gången.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Jahaa, det hade ja missat. Grattis grattis Barbamamman!!! Så det var därför dina barn skulle baka tårta till dig, det kopplade inte jag.

• Xgirl83

Jo det hade gått bra på dagia utan blöja! Hon hade bara blöja när de var ute på en långpromenad.

Pilea: Men aj för din fot!! Det är inte en blodutgutning då? Eller heter det blodutgutelse? Har fått så nån gång då jag gjort ungefär som du gjorde, fast med lillfingret. Härligt att Max åt så mycket, det tar sig! Haha, ja vi är "bara" 4 st, men bara en 160-säng. Har ni 160 eller 180? (om ni har 180 är jag VÄLDIGT imponerad, hihi).

Madde: Det var inga koder då så du kan använda det i Name it's webshop? www.nameit.se är det väl tror jag. Skum mens du har verkligen!! Hur var den före graviditeten?

barbamamman: Men vad skumt med Alwins huvud!! Hade de några teorier om vad det kan vara, förutom det där med fontanellerna? Ja men det hade kanske varit bra för honom att få vara på dagis då, kanske bra för mamma med.

Zandra: Ja en madrass kanske hade varit något, men det är rätt ont om plats i vårt sovrum nu med spjälsäng, hundbädd m.m. Hoppas att det bara varit tillfälligt igen nu ett par nätter. Jag tror att igår natt ville hon helst somna i sin egen säng igen men vi var för trötta för att fatta det då.

Nej nu måste jag komma i säng i tid idag!

• Xgirl83

Pilea: Men vad jobbigt med era morgnar!! Förstår att det är jättekämpigt. Skönt att foten är bättre idag! Haha, skönt att ni har en 180-säng åtminstone! Barbamamman: Men det verkar ju som att Alwin redan är hemma på dagis ju! Men förstår att det är ett svårt beslut, när du ändå är hemma liksom och han inte är så gammal än. Men ni kan inte kompromissa så han börjar efter jul? Typiskt med allt strul med Agathon på nätterna! Önskar att jag hade haft några råd.. Usch, jag får så dåligt samvete varje gång Arvid ska sova. Han skriker sig till sömns varje gång.. inte mer än kanske 10 min, men ändå. Vet inte hur vi ska göra annars, vill liksom inte hamna i det där att han bara kan somna i famnen. Och i vagnen sover han som sagt inte bra. Det verkar ju mest som att han skriker för att han är trött och det är hans "sätt" att somna på, men ibland blir han väldigt ledsen, som idag t ex.. Ibland fungerar det dock att vagga sängen lite, har sådana vyssan-lull-fötter. På kvällen brukar det gå bättre för då ammar jag honom tills han däckar, tyvärr blir det nog lite som att han somnar vid bröstet då även om jag ändå försöker se till så att han är lite vaken innan jag lägger ner honom i sängen. Men då brukar han vara TRÖTT! Och ja, i natt vaknade Selma och skrek igen, och ville sova hos oss. Så så fick det bli. Arvid vaknade bara en gång vid 4-5-tiden och åt i en kvart, så det är ju överkomligt. Sen la jag tillbaka honom i hans säng igen.

• Xgirl83

Jaha, väldigt vad ihopskrivet det blev...

• Xgirl83

Hihi, bara för att jag gnällde över Arvids sömn så somnade han hur fint som helst i sin säng nu ikväll. Lite lågmält gnäll var det kanske en kort stund, men det är bara lite trött-gnäll. Ändå var han klarvaken när jag la ner honom. Fast de två andra gångerna idag när han har somnat i sin säng så har det varit skrik. Andra gången stod jag inte ut så jag vaggade honom lite och då somnade han ganska fort. Men som ni säger, jag vill helst inte fastna i vaggandet heller, och så hjälper det inte heller alltid..

Jag blev så sur förut, Andreas och Selma var och handlade och kom iväg rätt sent så de var inte hemma förrän typ 19.45, Under tiden och tidigare idag hade jag fått en hel del gjort här hemma så att jag kunde ta det lugnt sen och se på Idol. Men precis när de kom hem ringde en kompis till Andreas och ville komma på kaffe, vilket innebar att plötsligt blev det jag som skulle natta Selma (vi brukar göra det varannan kväll och det var hans tur ikväll). Det hade jag inget emot egentligen, MEN att borsta tänder, läsa bok m.m tar en stund så plötsligt skulle jag inte hinna se på Idol som jag planerat. Jag vet, jag är löjlig, men samtidigt hade jag ju planerat allt så att jag skulle hinna det. Men jag läste en bok fort med Selma, sen när jag satt och kollade på Idol så kom Andreas upp med te och en chokladkaka till mig som kompensation.

• Xgirl83

Jag fick byta dator..

Sandra: Men vad härligt att Dan hade städat hela lägenheten!! Kul också att hon gillade Öppna förskolan och att du vill gå tillbaka. Ja en gåstol borde väl vara bra till en sådan rastlös tjej som Linn.

Hade avslut på 7 st Tradera-auktioner ikväll, blev totalt över 900:-.

• Xgirl83

Vi har det så bra så att vi brukar läsa bok för Selma i hennes rum, och precis utanför hennes rum har vi en liten TV-hörna (och TV'n är även kopplad till en dator så jag kan surfa där om jag vill också). Så efter bokläsning så sitter vi och ser på TV eller surfar till Selma somnar. Himla smidigt! Selma kan nämligen vara uppe och springa lite innan hon somnar, så därför sitter vi utanför hennes rum tills hon somnat.

Oj vad Max åt då! Hoppas han sover gott nu då, och att vikten kommer öka på bra snart. Vad bra att han både tar flaska och äter gröt nu!

• Xgirl83
    barbamammans familj: Ja min sambo är lite för "snäll" av sig och säger bara ja till allt även om det inte alltid passar så bra. Jag märker att det inte alltid är så lätt för andra att förstå att man måste planera en hel del för att hinna med allt, och att om nån kommer oanmäld, speciellt på en vardagskväll (nu ringde ju dock denna kompisen en stund innan) så kan det bli väldigt stressigt. Oj att ni fick så mycket pengar över ändå trots så mycket räkningar! Ja vissa månader kan det ju komma rätt mycket räkningar samtidigt tyvärr. Fast jag är rätt imponerad om ni klarar er på bara 5000:- på mat för hela er familj, det är ungefär vad vi lägger i månaden. Självklart skulle vi kunna komma undan billigare också, men inte om vi var 9 pers! Nej jag vet faktiskt inte varför inte jackan har kommit än, tror nån hade frågat igen och den skulle komma in v 38 (har ingen koll på vilken vecka det är nu). Vad jobbigt att du alltid får natta alla barnen själv!!

zandra: Åh, jobbigt att Linn börjat vakna flera gånger på nätterna! Hoppas bara det är en fas. Konstig hon blivit när du matar henne. Arvid har också blivit konstig vid matning, nästan liksom spjärnar emot när man ska lägga honom vid bröstet, även om han inte ätit så länge än. Vilken strulnatt ni haft!! Usch vad det är jobbigt när båda barnen strular samma natt. Skönt med en sån massa extrapengar! Och JIPPI att Dan fick praktikplatsen!! Vad roligt! Så han får mer pengar då eller?

Nu har jag nog redan shoppat upp pengarna jag fick in.
    (Till Selma)
    www.tradera.com/auction/viewitempage.aspx
    uteungar.se/show_product.asp&cat=2&scat=5&lan=sv
    Plus ullstrumpor och ullstrumpbyxor till i vinter. Usch, dyra grejer men jag tycker galon är lite dumt då det inte andas, och dessa kläder kan ju förhoppningsvis användas väldigt mycket i höst och vår och milda vinterdagar (med fleece under då såklart). Sen har de bra andrahandsvärde på Tradera också så man får tillbaka lite av pengarna sen. Fast byxorna får nog Arvid ärva först.

Oj, här började regnet fullkomligen vräka ner nu, och så började det åska. Tur att vi redan varite ute på förmiddagen. Jag la Arvid i vagnen när vi var ute och lekte, och jo han somnade utan gnäll, men som vanligt vaknade han efter PRECIS 30 minuter! Det är så knäppt. I natt sov han 19.40-5.20, åt i en kvart, och sov sedan 5.35-7.30. Me like! Men jag har sån spänningshuvudvärk idag, så nu får barnen roa sig med barnprogram och babygym en stund, hoppas värktabletterna hjälper snart...
  • Xgirl83
    Pilea: Men åh vad skönt att det släppte! Det var nästan så jag riktigt kände hur det lättade när du beskrev att du fick "hål". Vilken tur! Usch vad trist att lägga ut så mycket pengar på en pump i onödan. Ja det kan jag absolut tänka mig att Tyra gillar att höra dig sitta med datorn när hon ska sova. Jag kommer ju ihåg när man själv var liten, att det kändes så tryggt att höra föräldrarna i bakgrunden. Hur kommer det sig förresten att Alve nattas före Tyra? Bara nyfiken alltså!

Zandra: Ja det är ju jättebra att det kan leda till jobb sen!! Förstår att det skulle göra en enorm skillnad för er, och sen bara känslan att få lön istället för bidrag måste ju vara härlig.

Madde: Men vad trevligt med familjemys!!

Barbamamman: Haha, ja då förstår jag hur 5000:- kan räcka till mat! Blev lite imponerad där först. Kul att de kommer och river ut badrummet, mindre jobbigt att behöva hitta en plats att duscha alla.

Vet ni, Arvid somnade helt utan minsta gnäll nu ikväll! Trots att han var klarvaken när jag la ner honom, precis som igår. Fast tidigare idag när han skulle sova i sängen så blev han ledsen så då vaggade jag faktiskt. Försökte vagga så lite som möjligt, men märkte att han blev lugn av vaggandet och han somnade på några minuter. Kanske får vi vagga då, känns bättre så i mammahjärtat..
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)