Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
Nä, måste fixa lite här innan jag ska hämta barnen!
Tjing!
Nä, måste fixa lite här innan jag ska hämta barnen!
Tjing!
Måste visa vår fina vita gran som blev klädd idag! Den fick sin hedersplats i matrummet där garderoberna stod tidigare. Snyggt med den där furu-väggen bakom va Ja, den ska ju snarast väck så vi får ett stort o fint kök.
Hittade jättefin slinga på lidl, en med stjärnor o vit sladd o det blev så himla fint sken i vår vita gran.
Tyra i fullt sjå att klä granen, hon hängde typ 10 istappar på samma gren, hi hi!
Shit så mycket snö det har kommit här i helgen Har nog aldrig varit med om liknade! Snön går upp till fönstren på baksidan o altanräcket med ljusslingan syns knappt. Vårt lilla runda bord som vi aldrig tog in har så mycket snö på sig att det når ända upp till taket på grannens garage. Ja, kolla själva!
Skoj att det är fler med vita gran Jag har väl också varit så där traditionell tidigare o velat ha riktig gran, men jag ledsnade när både barnen o katten klättrade i den o lyckades välta skiten
Madde:
Kul att det är full fart på Julius Tvärtemot Max då, han sitter där han sitter o tjuter o gnäller som en hundvalp när han vill ändra läge
Nu har man väl extra lite tid att skriva med att julstök osv, men man ska inte känna något tvång, det ska ju vara roligt också!
Barbamammans...
Hur gick det med Abbe o besöket på VC?
Kul med allt bak, men jag förstår att det inte är helt lätt med alla barn hemma.
Jobbigt med samtalet, men det där har ju inte du alls med att göra så det var ju lustigt att ringa dig om det!
xgirl:
Skoj med mycket julklappar! Inte lätt när man glömmer bort att man redan handlat en del, hi hi
Här hemma har jag o barnen städat o fejat, tror vi har städat lekrummet 3ggr idag Har även skottat som en galning medan Max sov o Alve o Tyra kollade på Dora på TV (kikade in då o då, ifall någon undrade). När jag kom in hittade jag dom så här! Varför använda soffan när det finns lådor, hi hi!
Halloj, god fortsättning på Er!
Barbamammans...
Det blev ju jättebra med nya spisen o fläkten!
Funderar själv på om vi ska ha spis i en hörna sådär när vi sen byter kök.
Skönt att maken din inte jobbade allt för länge o kunde koppla av ordentligt med avstäng telefon.
Skoj att julklappen uppskattades av din syster
Jobbigt med Agathons hosta!
Max har blvit förkyld nu i dagarna o snorar o nyser som bara den. Han äter inget vidare o är allmänt gnällig.
CarlAstrid:
Usch då, magsjuka lät ju inget vidare!
Skönt att resan gick bra o att ni haft det mysigt trots allt.
Förstår hur du tänker ang utredningar hit o dit, ibland vill man bara vara "vanlig".
Min söner har benskörhet, en lindrig variant. Går på kontroller då o då hos ett speciellt team o där känns det ibland som dom behandlar oss som om Alve vore handikappad, bara för att dom är vana vid mycket värre "fall". Sen är ju Alve även född 3mån förtidigt o får gå på massa "neo-kontroller" också o ibland känns det bara för mycket. Med Max har det inte börjat än med några kontroller även om han också är benskör, än så länge får han vara bebis ifred.
am zandra:
Skönt med en lugn jul, men trist att ångesten kom på besök!
Vi har också haft en lugn jul, firade tillsammans med min mamma + hennes särbo o min ena bror. Tomten kom på besök till oss också, men Alve anade att det var min bror. "Tomten pratade som du J" sa han
Barnen fick Pippi-huset o båten + massa tillbehör, filmer, böcker, radiostyrd bil x2, filt x4, kläder, my little ponnys o något mer som jag inte minns nu. Både farmor o mormor hade köpt samma sak, men eftersom det var olika motiv på filtarna o olika radiostyrda bilar fick det gå an Dom älskar sina filtar, har en i sängen o en i soffan
Idag har vi varit o fikat hos våra kompisar o lämnat julklapp till deras son o våra barn fick med sig lego hem.
På eftermiddagen kom min andra bror hit med sin familj o då blev det mer julklappar, film, pussel o en liten prassel-grej till Max.
Imorgon ska R jobba så jag blir ensam med barnen, får se vad vi ska tänkas hitta på.
På nyår har vi bjudit över våra grannar på middag o det ska bli trevligt.
am zandra:
Hoppas det löser sig på pengafronten så att D kan genomföra sitt ingrepp!
Bra att läkaren ska ringa dig imorgon o hoppas att du kan få någon dos-ändring eller vad som krävs för att du ska känna dig ok.
Usch o fy för så mycket mens!
Håller själv på att typ förblöda känns det som. Har småblödit i ca 1 vecka o så igår kom den igång ordentligt o nu blöder jag igenom en tampong i timmen. Antar att det beror på spiralen, men det kanske rättar till sig så småningom.
CarlAstrid:
Ja, benskörheten är ärftlig o dom har fått det av mig, bara Tyra som klarat sig undan. Det är 50% risk att det ärvs. Jag har ärvt från min mamma som i sin tur ärvt från sin mamma. Mina bröder har klarat sig.
Jag har väl brutit mig ett 10-tal ggr, 1gg per år ca upp till 12 års ålder o då räknas det ändå som extremt lindrigt. Sen har jag peppar, peppar klarat mig sen dess, men det förvärras igen när man blir gammal.
Alve har hittills brutit 2 ben o ett nyckeben o han fyller 5år i jan. Max bröt nyckelbenet vid födseln.
Sen finns det ju extrema fall av sjukdomen då det räcker att bara vända sig i sängen för att det ska uppstå frakturer o i dom fallen är det vanligt med kortväxthet. Så man får vara glad att det är så lindrigt som vi har iaf.
Härligt med tvättmaskin!
Det var en riktig befrielse att få tvättmaskin när vi flyttade till hus, tidigare sprang vi upp o ner för trappor (eller iofs, det fanns hiss) o tvärs över gården till tvättstugan.
Barbamammans:
Jobbigt att natten var så kämpig!
samma här, Max vaknade hur många ggr som helst inatt o jag känner mig mer död än levande idag.
Madde:
Skoj att Julius är så framåt o börjat resa sig mot saker
Har varit ute en sväng med barnen till parken, men det var inte det lättaste att gunga o åka rutsch-kana med all den här snön, Max vagn kunde jag inte dra in, utan den fick stå nedanför på gång-vägen.
Var inte ute så där jättelänge för barnen frös om händerna, men lite luft fick vi allt
R slutar lite tidigare idag för det är så lugnt på jobbet så han skulle gå vid 15-tiden. Barnens ena faster o hennes sambo kommer över ikväll o så ska vi käka lite middag ihop + att dom hade några julklappar till barnen som dom vill lämna.
Jag tycker det känns så tomt nu på något vis när julen är över, någon som känner igen sig?
Här har man gått o längtat o byggt upp massa förväntningar o så poff är allt över. Lustig man är egentligen, att man lever på känslan/ruset inför det som komma skall! Vad ska man nu lägga sin energi o fokus på? ja, familjen naturligt vis, men i övrigt då! Tror jag gått o fått någon 30-års kris Känner att jag behöver någon hobby eller liknade, kanske skulle lägga krutet på att börja träna. Sen känns det lite sorgligt att bebis-tiden börjar glida mig ur händerna, ammar knappt längre o vi kommer inte att skaffa fler barn, det känns så definitivt på något vis. Äsch, en massa svammel från min sida!
CarlAstrid:
Tjusig teckning
Nej, det finns tyvärr inga mediciner, men träning är bra för att stärka upp o belasta skelettet. O sen gäller det att vara lite försiktig, men hur lätt är det när man är barn!
Fick föresten en resesäng såld på Blocket igår, gick snabbt som tusan att bli av med den. Vi hade 2 o varken Tyra eller Alve vill ligga i en sån där nu för tiden när man ska iväg.
Sen vill jag bli av med Max bilbarnstol också för det har börjat bli trångt att knäppa fast honom när han har overall o det är ändå för tungt nu att bära runt på ett babyskydd. Han har fått överta Tyras bakåtvända stol o Tyra har tagit Alves o Alve sitter i bältes-stol för annars får han inte plats med benen.
am zandra:
Men vilken duktig tjej ni har, låter som en 1-åring i mina öron
Skoj med shopping! Vem får inte ångest av massa folk Nä, skämt o sido, förstår att det är jättekämpigt för dig!
Xgirl:
Jo, det där känner jag igen! Så fort julen är över vill man bara slänga ner alla tomtar o grejer i sina lådor o blicka mot våren (helst rensa lite också) hi hi!
Ja, bilbarnstolar är inga billiga grejer!
Madde:
Skönt att det gick bra hos läkaren!
CarlAstrid:
Härligt med bio o att ha nära till barnvakt!
Har inga tips ang potträning! Tyra var supertidig med att sluta med blöja, bara 1,5 år så hon hade inte blöja när hon började på dagis. Antar att hon var redo helt enkelt för vi tog bara bort blöjan från en dag till en annan o hon köpte det, hände några få olyckor o då visade vi henne pottan bara. Hon hade ju Alve som förebild också o ville göra som honom. Alve var 2,5 år o vi gjorde samma sak där, bara tog bort blöjan trots att han inte visade minsta tecken på intresse av pottan. Han kissade på sig en hel del under en helg o vi hade med oss massa extrakläder om vi skulle iväg. Gjorde ingen stor grej av det utan visade honom bara vart toan fanns när det skedde olyckor, tog inte många dagar innan han fattade hur det funkade. Tog bort den på en fredag o på måndagen efter på dagis funkade det galant.
Nä, det är alltså inte träning i den bemärkelse att man bygger upp musklerna, utan det är mer allmän vardags-träning som ger stötar o belastning av skelettet, typ gå, hoppa osv o det gör ju barn iaf
Idag fick jag sålt en grej till, en sån där musikmobil som man kan sätta på spjälsängen. Var ju bara 50kr iofs, men många bäckar små heter det ju
Nu tycker jag att någon borde ringa på bilbarnstolen så man blir av med den också!
Har på några månader sålt Max gamla vagn, babysitter, mjuklift, musikmobil, en leksaks-verktygsbänk o en leksaksdammsugare.