• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Zandra: Undrar lite förskräckt hur det gick för dina svärföräldrar, för jag läste förut att en del satt fast i bilarna fortfarande IDAG! Åh så mysigt med julpyntningen, det har det inte funnits någon ork till här tyvärr. Dopet blir säkert lyckat idag ska du se! (eller nu är det kanske snart över t o m). Så himla tråkigt att barnens extrafarmor inte kunde komma, känns ju som den personen som ni kanske mest ville ha där?

Glittrax: Oj vilken reaktion på akupunkturen! Förstår att du inte vill gå på det mer då. Men kanske du fick lite sammandragningar pga att du fick så ont och blev stressad? Mysigt födelsedagsfirande de har på Novas dagis, lät ju bra ju! Jag har ingen koll på gravidförsäkringar, har själv inte känt behovet av någon faktiskt.

Barbamamman: Ja oj, det blir ju jättesvårt med alla julförberedelser om du inte har någon ugn! Åh, har ni också julpyntat, vad avis jag blir. Så jobbigt när förkylningen sätter sig på bihålorna, det är ju jättejobbigt ju. Speciellt som man kan få sån himla huvudvärk av det också.

Nu har Andreas och Selma åkt iväg för att gå i lite affärer och Arvid har precis somnat, skönt. Det känns taskigt att säga, men det kan vara väldigt svårt att slappna av när Selma är hemma när man behöver vila. Sen får jag dåligt samvete som bara ligger i soffan medan Andreas får sköta allt, men jag är piggare nu så jag gör det jag orkar. Men jag är så matt! Sen ibland så stiger febern plötsligt igen.

Usch, såg förut att Arvid fått så konstiga blöjexem, som blåsor och så hade lite skinn lossnat och flagnat, såg ut att göra jätteont ju.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Mest bara jag som skriver, jag är så trött på att vara sjuk och måste roa mig med något. Men nu ikväll känner jag mig nästan helt bra, jippi!

Zandra: Kul att dopet blev så lyckat! Ja jag förstår att det var en lättnad att inte Noah blev rädd eller ledsen att få vatten över huvudet. Ska bli kul att se bilder sen. Angående blöjexemen så har jag tagit på Inotyol och ikväll tagit på potatismjöl som ska vara effektivt och så har han fått lufta sig. Hjälper inte det så kan man tydligen ta lite hydrokortison och det har vi också hemma. Annars kanske det är svamp som du säger!

Glittrax: Jag glömde svara dig på det med försäkring och foglossing. Tror det är VÄLDIGT ovanligt att en försäkring täcker sjukdom eller skada som finns innan man tecknar försäkringen. Om man ser till t ex hundförsäkringar så om hunden har skadat knät som valp innan man skaffar försäkringen så kan det vara svårt att få ut pengar för något som rör knät flera år senare (som inte egentligen är relaterat till den första knäskadan, men de kan hävda att det är det). Men är du osäker så kan du ju ringa och fråga. Det kan ju vara annorlunda i detta fallet.

• Xgirl83

Och Zandra, stackars dina svärförädrar!! Ojoj. 11 timmar i kö är ju inte mänskligt knappt. Så jobbigt att de kommer få svårt att ta sig hem också.

• Xgirl83
    Madde: Vilken söt liten busunge! Så fina kläder han har, härliga färger. Så duktig som håller på och reser sig! Oj så jobbigt att han varit så dålig, ja att få i honom medicinerna förstår man ju kan vara svårt hehe. Går det att blanda med lite juice t ex?

Zandra: Kul att dopet blev så lyckat, men det är ju bara för typiskt med bilderna! Så snopet! Kollade de inte i displayen när de fotat? Så dumt att de inte tänkte på att testa om Linn var hungrig när hon inte ville sova. Men gud vad alla har mycket snö!! Hela Sverige har nog snö utom vi, seriöst! Min svägerskas kille bor bara 9 mil härifrån och har 70 cm, och vi har typ 1 mm puder. Förstår att ni alla är trötta idag. Hur mår du nu?

Glittrax: Så jobbigt att du oroar dig så mycket! Det är väl hormonerna som ställer till en del kanske? Jag har verkligen varit jättedeppig från och till under båda mina graviditeter. Ja det där med försäkringar är så lurigt. Ofta så täcker de inte just det man drabbas av.

Nu mår jag bra igen! Men då kommer ångesten ikapp en, dels för det här med att jag ska börja i KBT, och sen nog lite allmän ångest för att jag haft för mycket ledig tid senaste dagarna. Jag behöver sysselsätta mig märker jag. Det var så skönt idag när jag för första gången orkade greja med saker. Jag har julpyntat, städat lite, försökt börja ta tag i tvättberget som blivit osv.

Arvid har redan vaknat för nattens första mål, som han gjort senaste kvällarna.
  • Xgirl83
    Madde: Jaha, ögondroppar kanske är dumt att blanda med juice. Jaha, så det är Kameleont-kläder. Jag gillar också när det är lite färg på kläderna. Ja Arvid har börjat nu med att äta mycket vid 19-19.30 och sedan vakna redan vid 21.30-22 och äta ganska mycket välling igen. Sen 1-2 ggr till under natten men då får han ju bröstmjölk.

Pilea: Jättefin vinterby! Så söt Max, och så mycket hår han har (jämfört med min skalleper). Står trädet kvar? Det lät ju lite nervöst.

Barbamamman: Men så jobbigt att Agathon mår så dåligt och är så missnöjd! Usch då att han inte ens vill ha gröt och att i andra är så dåliga också.

Jag vaknade med världens huvudvärk i morse så det var bara att hålla Selma hemma för jag orkade inte promenera till dagis och Andreas kunde inte direkt vara hemma från jobbet fler dagar. Men Selma har varit en så go unge hela dagen. <3 Har inte varit några problem alls trots att jag har varit supertråkig.

Nej dags för sängen!
  • Xgirl83
    Madde: Men så jobbigt att han vänt på dygnet, hu!! Har inte heller några bra tips tyvärr. Det enda jag skulle gjort så länge han var hyfsat nöjd, är att låta honom ligga och leka i sängen och hålla på bäst han vill så kanske han hade somnat om själv sen. Om inte annat så kunde du kanske få sova lite under tiden i alla fall.

Pilea: Usch, finns ju roligare saker att göra än att ligga i gynstolen... Du får berätta sen hur det kändes att sätta in kopparspiralen och hur det fungerar, har ju själv nästan bestämt mig för en sådan.

Glittrax: Stackars Nova som blivit så sjuk, men skönt att hon är bättre nu! Konstigt med prickarna på henne. Går de inte över så kan du nog söka på typ "prickar barn" på googles bildsök, jag har för mig att det finns en hel del bilder där som man kan jämföra med.

Barbamamman: Oj vad mycket snö!! Förstår att du inte kom iväg till dagis. Så typiskt att bilen strejkar när det är kallt, de är nog mer mänskliga än vi tror. Vad skumt att han blev sig själv med alvedon, ja då måste han ju haft ont nånstans.

Jo Arvids blöjexem är bättre, men det är fortfarande nåt konstigt rött runt ändtarmsöppningen. Ser inte ut som blöjexem mina barn haft iaf, skumt. Sen därifrån och upp på låret går vad som ser mest ut som 5 st finnar i en rad. De första har börjat försvinna medan den yttersta är lite mer ny. Den yttersta sitter ju t o m utanför blöjområdet så det är lite konstigt.

Ja jag vet inte vad det är med Selma för hon har varit så lugn och snäll idag med! Normalt så härjar hon ju så väldigt, men hon har varit så lugn, liksom mer pysslig sådär sista dagarna. Och inte mycket tjafs heller. Tyvärr vaknade jag med huvudvärk idag med men inte lika jobbig, så det är väl den där "migränen" igen. Men vi kom i alla fall ut på en härlig promenad i solen, första utevistelsen på typ 6 dagar för mig! Men efter bara en kort stund började Selma gråta och skrika att hon hade så ont, förstod det som att det var händerna eller fötterna (hon bara skrek, inte lätt att förstå då). När vi kom hem så var hon iskall på händerna! Så jag sitter nu och letar efter de varmaste vantarna man kan få tag på typ, och hittat tips om Hestra. Hon bara måste ha några andra. De är inte tunna de hon hade idag och ändå blev hon så fort kall. Hon är överlag kall om händerna. Så det blir väl att punga ut med en 300:-, bara hon slipper frysa... Det var ju visserligen -10 grader när vi gick ut men blir vintern som förra så är detta bara början. Vilka vantar har ni upplevt är extra varma? Sen säger hon nu i efterhand att hon även hade ont i foten (eller tån/tårna, vet inte helt vilket), ändå tyckte jag inte hennes fötter kändes så kalla när vi kom in. Funderar på om skorna är obekväma på nåt sätt då hon klagade på det även för ett litet tag sedan.
  • Xgirl83
    Barbamammam: Men stackars Agathon! Det är ju så frusterande att man inte kan veta vad det är för fel! Jag glömde nog skriva att vad roligt att Fredde får godkänt i flera ämne nu! Vad bra att han fått en Laptop, förstår att han är lycklig! Usch, din promenad till dagis lät inget rolig.

Zandra: Men stackare. Usch så tungt det låter! Hur blev det förresten med p-pillrena, har du börjat med dem? Stor kram till dig, önskar jag kunde göra mer än så men. Vad spännande att läsa om att du varit på Nätverkshuset och dessutom ska få en samtalskontakt. Toppen att hon kommer hem till dig! Förstår att Dan blev paff, kanske han får sig en tankeställare när du går och ber om hjälp utan honom. Låter ju som att ni kan få en del hjälp med Dans diagnos där också.

Pilea: Kul att ni fick ett bättre pris för att ta bort trädet. Fast inte så rolig kostnad direkt. Åh så skönt det är att rensa ut, man kan nästan bli beroende! Skönt att spiralen är insatt, jag är inte alls sugen på själva insättningen. Så bra att det fungerar så bra för dig!

Ain: Surt när kläderna försvinner! Så typiskt när du inte heller bara kan gå och köpa nya sådana. Har ni fortfarande snö?

Glittrax: Oj så bebisen ligger långt ner, ja då får vi hoppas att den tänker stanna inne länge ändå. Härligt att du fick lyssna på hjärtat igen.

Madde: Vad bra att ni fick tiden till Öron näsa hals! Tror ni kan vara glada för den väntetiden ändå, min erfarenhet säger att det brukar vara betydligt längre. Selma hade ju en cysta vid ögonbrynet som opererades bort i vintras. Det tog väl 1½ år från det att vi visade upp den för barnläkaren på BVC tills den till slut opererades bort. Men då fick vi först göra ett UL, sen remiss till barnmottagningen, sedan till ögonmottagningen. Det skulle ju ställas diagnos först. Hoppas Julius mår bättre!

Jaha, Andreas var och köpte nya vantar till Selma igår, men efter en halvtimme i vagnen i morse i -12 grader så var hon ändå kall när vi kom fram. Nu blev det dock inte varianten med ullfoder som jag ville ha eftersom de inte fanns i Selmas stl i butiken, men hon i butiken tipsade att de Andreas köpte var "jättevarma". Det var ju också Hestra, dock en babyvariant. Så nu blev det till att beställa ett par tunnare ullvantar från Pop (de har ju fri frakt just nu) som jag hoppas att hon kan ha under.

Och en positiv nyhet, Arvid har bajsat 2 ggr idag! Och det helt utan Laktulos, och nu får han både välling och smakportioner. Men Mild havrevälling verkar då inte fungera på Arvid för han blir nästan mer hungrig än av bara bröstmjölk! Sedan vi började med den har han vaknat redan vid 21.30-22.30 och då fått mer välling, sedan vaknat ännu en gång ganska kort tid efter det. Men igår testade vi Godnatt-vällingen igen och då åt han inte förrän kl 3! Men dock har han ändå varit orolig i natt, han vaknar och blir bara nöjd så fort han får ligga bredvid mig... Vet inte hur man ska komma ifrån det eller om det går över av sig självt. Vill ju samtidigt ge honom den närhet han behöver, men då är vi 4 i sängen igen.
  • Xgirl83
    Zandra: Vad roligt att du kom iväg på öppna förskolan. Man mår ju faktiskt oftast bättre bara man kommer iväg nånstans. Julavslutning kan ju vara mysigt. Ja just ja, du skulle vänta på mensen förstås med att börja med tabletterna. Ja det var lite surt med vantarna, visserligen kostade de "bara" 200:- jämfört med 350:- som de med ullfoder kostade...men med ullvantarna jag nu fick komplettera med så blev det ju ändå 300:-. Ja kan ju vara som du säger med vällingen att mjölk nästan är mer mättande. Jag sitter förresten och äter korv med korvbröd - de korvbröden jag gjorde när jag gjorde egna hamburgerbröd enligt det receptet du tipsade om. Tror receptet passade bäst just som korvbröd faktiskt.

Jaha, så har Andreas blivit sjuk istället! Så det blir väl att sköta om det mesta själv här hemma nu några dagar. Måste försöka gå och handla lite imorgon..
  • Xgirl83

Förresten har jag just köpt plastad frotté på Tradera. Selma säger då och då att hon inte vill ha blöja på sig när vi ska ta på nattblöjan och nu ikväll fick jag nästan ta på henne den med våld. Blöjan är ju alltid jättetung när vi tar av den på morgonen så jag vet inte om hon är redo än. Skulle vi sätta på henne blöja på dagen så skulle hon ju kissa i den med, så att hon kissar i den behöver kanske inte betyda något. Vi vet ju inte heller när hon kissar i den, kan ju vara när hon är vaken.. Så vi får se. Känns så dumt att tvinga på henne blöja när hon inte vill.

• Xgirl83
    Barbamamma: Men oj, är Agathon så ledsen? Men kan de bli så ledsna av tänder, nästan så det verkar vara nåta annat ju. Kan det vara öronen som jag tror du också nämnde? Nä klart man inte ska gå och rota i klädinsamlingar, det är ju helt fel.

Zandra: Men så dåligt du mår då, så jobbigt! Hoppas p-pillrena hjälper nu då. Förstår att det är kämpigt på morgnarna, jag har heller ingen aning hur man ska få ihop allt när Arvid kryper sen. Är det Dan som hämtar på eftermiddagen sen? Så mysigt att du och Noah ska få lite tid ihop med pepparkaksbakning. Vi ska också baka pepparkakor imorgon, jag och Selma.

Envisa Andreas ville gå till jobbet idag, kände sig tvungen för de har så mycket att göra, men han insåg att det gick bara inte. Så han ligger däckad. Efter frukost har jag och Selma duschat, sen tog jag med mig Arvid till affären och handlade så mycket som jag kunde få med mig hem i syskonvagnen. Nu har vi ätit lite lunch, nu tepaus, sen ska jag göra pepparkaksdeg, sätta upp nya gardiner i Selmas rum (tyckte det fick vara slut med babygardinerna så jag beställde nya på Ellos), dammsuga, och sedan laga middag som jag har bestämt får bli piroger idag. Jag tar på mig alldeles för mycket saker, men på ett sätt är det kul att hålla igång och få saker gjorda.
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)