Inlägg från: 7 michelingodingar |Visa alla inlägg
  • 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

pilea jag vet inte så här skriver hon först:

Du har skrivit om texten till modern svenska på ett bra sätt utan att förändra originaltextens innehåll och använder ett språk som skulle kunna användas i en annons i en tidning idag. Bra! Det är bra att du skrivit om texten efter eget huvud och anpassat den mer till hur en annons skulle kunna se ut idag; ett klart plus! Du har gjort en helt ok språkhistorisk analys; dock hade du kunnat utgå mer från kursboken och hade då fått lite mer kött på benen.

och sen står det så här;

Omdöme: Innehållsmässigt ser det bra ut, men komplettera styckeindelningen och lämna in till mig igen.

• 7 michelingodingar

pilea:ja o alttså är det inte godkänt förrens den kompletteringen är gjord .... så fattar jag det nu när jag läst det några ggr

• 7 michelingodingar

am zandra:mailade precis till dig tror jag fattar men jag måste sätta mig o stenglo på det i lugn o ro för o fatta galoppen sen men får ta vid ett lugnare tillfälle
    har iaf nästan blivit helt klar med uppgift 2 suck har lite kvar o skriva så får vi väl se vad hon tycker om den uppgiften då.

ja 1000 kr att shoppa i ullared förCool nää men det är helt ok,hade avslut på några auktioner här nu som gav lite extra pengar så nu väntar jag o hoppas dom pengarna kommer innan fredag iaf

haha vad gulligt det är när dom börjar leka tittut jobbigt bara när dom vill så mycket o blir så frustrerade!!

pilea:men vilka söta matvaror o smidigt att dom är virkade då går dom ju inte sönder lika lätt o kan tvättas ju

nää gud jag skulle ju ringa bup får göra det på stört innan jag glömmer det igen!!!!!

• 7 michelingodingar

xgirl:vad jobbigt att du mår dåligt men skönt att din sambo kunde komma hem och hjälpa dig!!

am zandra:tack vännen,jag tror att jag fick till det rätt igår iaf, pust skippade zumban för o kunna plugga klart så jag fick iväg både rättningen av läxa 1 samt så blev jag helt klar med läxa 2 så den skickade jag oxå iväg,MEN så kom jag ju på efteråt att jag gjort samma misstag IGEN och inte gjort mellanrum rätt eller indragSkrikandes jaja nu börjar jag ju få kläm på det så

gud inatt har agathon sovit jiippiieee,han somnade ca 18.30 sov tills 05 somnade om och sover än
    idag har jag nog varit lite för optimistisk har bokat tandläk med alwin kl 13 , bvc o läkarkontroll med agathon kl 13.30 och kl 14 utvecklingssamtal om freya på dagisDrömmer hmmmm bara det att tandläk o bvc ligger 1,2 mil härifrån och tandläk besökt tar 30 min o på bvc kan man få vänta typ 30 min efter utsatt tid så jaaa jag måste boka av bvc besöket tror jag är ingen mening o åka dit nu när agathon är förkyld o hostar och haft feber till o från han lär ju inte få vaccination iaf så bättre och skjuta upp det besöket!!
    sen ska jag iväg och storhandla idag med och sen MÅSTE jag läsa ikapp i svenskan pust mycket o göra idag visst

• 7 michelingodingar

madde:vad skönt o se dig igen
    härligt att det har gått så bra o få julius att somna!!

pilea:men stackars pojke,han kanske inte trivs på dagis eller så kanske han jäklas bara för att han får ju ändå skulden för allt...... jobbigt att dagis håller på o ringer för minsta lilla,dom får ju faktiskt ta tag i saker o ting utan att vi föräldrar ska komma springandes och rädda dom herregud undrar hur många som skulle få behålla sina jobb i längden om man var och vranannan dag måste åka hem för att dagis inte kan ta tag i olika situationer

am zandra:vad kul att ni träffades och härligt med lite sömn!!
    ja skrivsättet är ju svårt o ändra bara så där och jag får verkligen tänka mig för femhundraelva gånger känns det som!!

xgirl:nää men vad surt med FP men det är väl så när man inte jobbar i sverige tyvärr att det är reglerna i det landet där man jobbar som gäller!

burkmat ja agathon äter endast Hipp burkarna från 6 mån dom älskar han o smäller i sig 200 ml burkarna vid en måltid jag har försökt o mosa lite sås o potatis när vi äter men blääk tycker agathon o håller på o klöks magen ur sigObestämd han verkar ju inte bli mätt på 6 mån vällingen utan maten och gröten är det som mättar honom bäst men man ska ju bara ge gröt max 2 ggr/dag så igår pratade jag med bvc för han är bara grinig när han fått vällingen och inte alls nöjd som han är när han får mat/gröt men hon tyckte inte jag skulle ge mer gröt utan testa o ge ½ burk med mat vid ett mål eller ge såna där små fruttiburkar med fruktpure men herregud då får jag ju mata i honom minst 4 burkar o det blir ju svindyrt i längden!! jag föreslog lite yoghurt och lägga i mjukt bröd men neeej det tyckte hon absolut inte jag skulle ge än utan vänta tills 7 mån så det inte blir för mycket för hans lilla mage suck säger jag bara!!

usch här är det snö,halt och jag har sommardäck på bilen skulle eg till barnhab med agathon men han har varit vaken sen 23.30 inatt och somnade för drygt 30 min sen så jag försöker få tag i dom på barnhab för jag vägrar o väcka honom nu o sen köra 4 mil med sommardäck!!

har panik och känner hur alla dessa jäkla måsten bara öser över mig det ser ut som fan här hemma tvätten växer, bänken i köket ser man inte pga allt skit som lagts där,leksaker överallt och jag ligger efter med 4 dagars läsning i svenskan pust känner jag bara

• 7 michelingodingar

pilea:skönt o bli av med lite skit iaf
    phuu tittade på nästa veckas skrivläxa o börjar känna att den läxan kommer jag ALDRIG att fixa det får gå som det gör!! duktig vet jag inte mer knäpp som ger mig in på så mycket med tanke på alla barnen

ja han äter kanonbra agathon men lite jobbigt o inte veta vad mer jag kan ge honom eftersom han är så himla gnällig trots att han får uppemot 260 ml välling!! verkar ju som att det inte mättar honom men vad tusan ska jag mer ge honom då.....jaja nu fick han en stadig grötfrukost och en stor burk barnmat till lunch så frågan är vad jag ska ge honom till mellanmål i em funderar på o trycka i han ett par burkar med frutti sen välling på det då o se om det blir bättre för sen är det ju gröt innan läggdags och så får han välling när han läggs sen.
    funkar inte det mellanmålet så kommer jag ändå ge yoghurt med smörgås i o se om han äter det måste ju testa o klarar inte hans mage det ja då får vi hitta på annat, vet ju att mer än 1/3 av en banan så får han rejält med magknip!!

xgirl men vad dumt borde han inte få fp dagar från norge då.....helt sjukt att han inte får ersättning från fk i sverige men att han får ta dagar av dig men som norges fk ska betala.... förstår du hur jag tänker???

ja agathon vaknade 23.30 och höll låda till 01 sen halvsov han oroligt tills innan 03 då var han klarvaken igen o stökade runt somnade vid 04 för att sen vara vaken innan 06 igen och somnade vid 9.15 sov till strax innan 11 SUCK jag hann iaf läsa igenom nästan alla sidor i svenskaboken som jag missat bara si så där 30 sidor o läsa ikappSkrikandes nu har han fått lunch och är lagd igen så får vi se om han vill sova en stund så jag kan fortsätta o städa av lite!!

usch för migrän,finns inget som är så otroligt jobbigt o man blir så trött!!

nu håller snön på o smälta bort här igen o ingen är gladare än jag

• 7 michelingodingar

am zandra:vad jobbigt att ångesten slog till men hade det o göra med att det var så mycket folk??? jag får panik av stora folksamlingar lustigt att jag rer ut o åka till ullared eg men jag kan säga att jag har hjärtklappning, är genomsvett och känner mig hyperstressad!! ändå utsätter jag mig för det

men vad var det för häxa som han fick på arbetsförmedlingen nu då? trodde man hade samma handledare där herregud hoppas verkligen det löser sig och jag tycker ni borde vända er högre upp där o påtala hur ni blivit bemötta av henne!!
    vaa så det är så att när ens dagar är slut så ska man gå på soss och soss i sin tur anser att man ska stå som arbetssökande och få pengar därifrån.......jag blir då aldrig klok på dessa regler!!!

jag undrar om agathon är i en fas eller vad det är för nu har han strulat så himla dant i 2 månader,ska det liksom aldrig ge sig.....han däckade av ren utmattning vid 17.45 igår kväll då han bara sov 20 min efter att jag lagt honom igår em trodde verkligen han skulle sova som en stock inatt men HA HA kl 22 var det en liten herre som låg o kvittra i sin säng sen har han visserligen sovit bättre inatt men varit orolig och bökig till tusen så nu vid 08 var han sååå trött så jag la honom o gjorde välling o när jag kom in med den så sov han i princip men jag tänkte det är bättre att han får lite o äta o sen sover längre än vaknar om en stund hungrig men när han ätit klart så var han ju klarvakenObestämd så det tog en stund innan han somnade sen iaf!! och nu har jag ökat på vällingen så han sveper i sig 260 ml utan problem undrar ta mig tusan om han inte känner nån mättnad eller vad det ärFörvånad provade o ge såna där fruttisallad burk igår em men näähäää det gick INTE en halv burk sen höll han på o spy o klöktes o rös o en sån burk är ju bara några matskedar i ju så det var ju inte mycket alls han åt!!

madde:typ så hade vi igår morse här sen smälte det undan rätt så bra men nu har det vräkt ner snö här o stora flingor som femkrona i stl!!

nää nu ska jag ta o göra after eigth fluff och päronmousse ska ha kalas för filippa ikväll som fyller 10 år i morgon

• 7 michelingodingar

madde:glömde ju o kommentera mer ju
    ja han vaknar o är superpigg om nätterna,ligger o jollrar o kvittrar i sin säng o vevar med armar o ben och ler superstort när man tänder lampan o kollar på honomTungan ute

• 7 michelingodingar

jag smäller av FK ringde mig precis och sa att dom sätt att jag skulle tagit ut LN dagar för 2 barn samtidigt dels för agathon och dels för abbe????? men hallå som jag sa agathon FÅR jag inte ta LN dagar på än och det har jag inte fyllt i om och när hon började bläddra o journaler o grejjer där så ja vad tror ni hon hitta då joo att jag hade ju inte tagit ut LN för agathon för jag hade ju bara tagit ut 88 dagar med Sgi så nu ska jag visst få retroaktiv utbet för dagar på abbe som jag inte fått förFörvånad

• 7 michelingodingar

am zandra:handledaren för dan har inte personlighetsklyvning då eller vad det nu heter

suck jag hppas inneligt att agathon kommer ur sin fas nu eller får tänder eller vad det nu är som spökar för jag är totalt slut härhemma han sover inte om nätterna och har väl inte gjort på snart en vecka innan sov han ju bra 2 nätter o strulade en natt osv men nu är det varenda natt

ja after eigth fluffen var god jag hade kunnat tänka mig liiite mer smak på den men dom andra tyckte den var god iaf.
    jag köpte färdiga bottnar och på första lagret hade jag då after eigth fluff sen andra lagret hade jag päronmousse som var gjord på pureade päronhalvor såna man köper i sockerlag på burk,grädde,vaniljsocker o strösocker (socker,vaniljsocker o grädde som man vispade tills gräden var tjock) sen la man gelatinblad i blöt 5 min och sen tog man upp dom och la dom över vattenbad tillsammans med några msk av päronen som man pureat därefter tog man päronessense o hälde i en ca 10 droppar i pärongeggan(nu fick jag ta päronsaft outspädd och jag hade i ca 4 tsk men det kunde smakat lite mer så jag tror för bästa resultat så är det bäst med päronessensen) sen blanda man ihop gelatinsörjan med pärongeggan och sen hällde man det i grädden o rörde om samt hade i lite grön karamellfärg och in i kylskåpet så det var ganska lätt o göra faktiskt!!
    sen spacklade jag tårtan med after eigth fluff och hade på marsipanlock som jag köpte färdiga och pudra med lite florsocker bara!!

skönt att du inte blev dålig nån längre stund!!
    haha ja men så är agathon oxå när det kommer till burkmat allt ratar han utom just hipp burkarna för dom slukar han på nolltid!! jag tänkte testa det nya som kommit där maten är ångkokt men fyy vale sa agathon urk så hemska dom varTungan ute

glittrax;men herregud hon har aldrig funderat på o söka hjälp för sina konstigheter......???  kan helller inte förstå hur hon tänker o hur dom resonerar där o att ni ska förstå dom ehhh "skakar på huvudet"
    vilken lam ursäkt o tro att sms:et var till nån annan herregud

förvisso ballade ju min mans syster ur när vi skulle ha 5-6 barnet och dom vägrade hon ju öht ens o ta i men nu är hon normal igen

ain:så benjamin är likadan... suck ja det är skitjobbigt speciellt att inte få sova,han som sovit så himla bra redan från start!!
    nej att få mer pengar är bra men nu var det så att enl dom skulle jag plockat ut för 2 barn samtidigt vilket man INTE får göra och skulle innebära att jag skulle få betala tillbaka pengar har även hört vissa fall där FK anmält folk för berdägerier när dom gjort så här av misstag men nu visade det sig ju att det var FK som missat och gjort fel och inte kollat i journalerna ordentligt o alltså missat att betala till mig så på tisdag får jag 500 spänn extra iaf

madde:haha nää jag är långt ifrån nån tårtmästare så enkla saker som möjligt kan jag göra o detta är lätt o fixa
    men jo det är klart du kan ringa och säga att du vill jobba igen men gör det på en gång så det inte blir en massa strul sen för den som går som vik för dig!!

fyy fasen vilken resa igår, upp vid 03 på natten var i ullared strax efter 07 o kunde gå rätt in då men ganska snart var det tonvis av folk så man höll ju på o få spader!!
    värst var att jag fick köra en stund på morgonen med syrrans spritt nya bil varpå jag hade en bil framför mig o en bil bak i arslet rätt var det var så dök en enorm jävla grävling upp mitt i vägen död förvisso men antagligen precis påkörd för det såg så "fräsch" ut bilen framför svängde inte undan undan utan körde rätt över den så jag hann ju aldrig reagera när den dök upp framför mig utan jag körde ju rätt över den och det small o skrapade som FAN under syrrans nya bil o jag blev totalt genomsvett o bilen bakom börja blinka med lysena o trodde väl det var jag som kört på djuret först jaja vi stannade till o kollade bilen men såg inget just då men lukten av död grävling satt i bilen BLÄÄÄK hur som så får vi nu se om jag åker på o få betala reparationer för syrran tyckte ju det helt plötsligt vart tio miljoner fel på bilen dom har en sjäkvrisk på 5000 spänn på försäkringen(hur man kan ha en sån hög självrisk fattar vakrne jag el maken) så dom ska kolla bilen idag o sen får jag väl ringa mitt försäkringsbolag då men jag tönker kräva att bilen körs in till verkstan och att dom där får avgöra om felen är pga grävlingen!!

pust på hemvägen var alexandra såååå åksjuk så hon spydde som en räv
    hittade en hel del iaf så jag kommer lägga ut bilder sen

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)