Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Beklagar verkligen Duefigli! Vet hur jobbigt det är att vara där du är nu. Ta hand om er och tillåt er sörja barnet. Kramar!

• Kattflickan

Mino75: Känner med dig! Hoppas du får bra svar! Ni har inte funderat över att göra PGD när risken är så stor över att era barn ska få sjukdomen? Jag har ett genetisk fel och har fått en frisk flicka genom att göra PGD.

• Kattflickan

När ert genetiska fel konstaterades borde de ha informerat er om PGD. PGD står för preimplantorisk genetisk diagnostik. Det går till ungefär så här: Man gör en vanlig ivf, dvs. stimulerar med hormoner, plockar ut ägg, befruktar äggen. När de befruktade äggen nått 8-cells stadie så görs en biopsi och en cell tas ut. I det stadiet gör det inget att embryot förlorar en cell. Cellen analyserar med avseende på en specifik genetisk sjukdom. Om det sedan finns några friska embryon så kan ett eller flera av dessa sättas tillbaka i kvinnan.

Ni har haft tur som fått tre friska barn! Med 50 % risk. Jag har troligen upp mot 50 % risk jag med, under ett år blev jag gravid tre gånger naturligt. Två av gångerna avbröt jag graviditeten pga att barnet hade DS, en gång fick jag missfall. Efter det konstaterades mitt genetiska fel och vi fick göra PGD och fick vårt lilla mirakel. Vi har ett friskt embryo kvar i frysen som vi ska göra syskonförsök med om några månader. 

Jag håller tummarna för dig! 

Millan

• Kattflickan

Å nej! Beklagar verkligen Mino! Helt fruktansvärt och osannolikt! Kramar! Millan

• Kattflickan

Mino: Skönt att det är över! Fundera över PGD även om ert genetiska fel inte var orsaken till detta avbrytande! Ta hand om er nu! Kram!

• Kattflickan

Videotapes: Har inte du heller hört talas om PGD?

• Kattflickan

PGD görs innan det befruktade ägget sätts in. För att undersöka om det befruktade ägget är sjukt. Nån sida upp i denna tråd har jag beskrivit PGD. Det är till för de som just har ett allvarligt genetiskt fel. Hade jag känt till mitt genetiska fel från början hade jag inte försökt göra barn på naturlig väg.

• Kattflickan

Beklagar verkligen Visvto! Vet hur det känns! Kram!

• Kattflickan

Maolin, kräv att få göra PGD! Jag tror inte att något genetiskt fel ger 100 % risk, så alla dina ägg kan inte vara sjuka. Jag har hört att de ska börja med PGD i Uppsala.

Kram!

• Kattflickan

Charlie: jag är så ledsen för din skull! Jag har varit med om detsamma! Kolla min presentation!

Det jag kan säga är att om det var samma fel på barnet som förra gången så är det ingen slump!!!! Sannolikheten att någon av er har ett genetiskt fel är mycket större. Ni måste få träffa en genetiker!

Jag vet hur fruktansvärt dåligt du måste må nu. Försök att få träffa en psykolog eller kurator. Jag kände att jag verkligen nått botten när även mitt andra foster hade DS. Livet kommer att bli bättre igen, men det tar tid! Kram!

Jag vet att jag tjatar om PGD, men du borde få göra det Charlie!

• Kattflickan

Mycket osannolikt! Min genetiker pratade om att man kunde ha ett generellt fel som gör att det ofta blir fel i celldelningen, kallas nondisjunction tror jag. Eftersom mina foster hade samma fel var det inte sannolikt för mig. Du har ju fått friska barn innan, så det känns inte så sannolikt. Frågan är om din man kan ha det? Det får du kanske fråga läkaren.

Jag känner verkligen med dig! Det är fruktansvärt att göra en abort av ett barn man verkligen önskat sig! Ta hand om er nu! Kram!

• Kattflickan

Videotapes: Beklagar verkligen! Har du pratat med en genetiker? Får ni inte göra PGD? Kramar!

• Kattflickan

Videotapes: Det beror på hur ovanligt ert genetiska fel är. Om de redan har gjort analysen för er genetiska sjukdom på någon annan så behöver inte väntetiden vara så lång. Sen behöver de ta blodprov på er och " sätta upp" analysen för er också men det tar kortare tid. Mitt genetiska fel ger upphov till barn med downs syndrom och den analysen är ju välkänd så jag fick bara vänta från oktober till februari när vi körde igång med vår PGD. Det var 2012. Den resulterade i en fantastisk, frisk dotter! Nu gör vi syskonförsök.

Jag vet hur jobbigt du har det nu. Jag har gått igenom två sena avbrytanden. Kram!

• Kattflickan

Jag har förutom ett genetiskt fel även lågt AMH, så jag får inte ut så många ägg. min första PGD fick jag bara ut 4 ägg. Fick tillbaka två som var friska men det blev ett tidigt missfall. Under min andra PGD fick jag ut åtta ägg. Även nu var två friska. Fick tillbaka ett och ett frystes. Det blev min dotter. Den i frysen satte vi in i augusti och även den fäste men blev ett jättetidigt missfall.

Så trots mina dåliga förutsättningar har jag ändå haft ett rätt bra utfall. Hoppas ni lyckas på första försöket!

• Kattflickan

Maolin, jobbigt att inte få klara svar. Jag fick heller aldrig min troliga diagnos konstaterad. Blev ni inte erbjudna PGD? Visst är det kromosomfel båda fostrena haft? De kan testa för Trisomi 13,18 och 21 och X,Y. Det gjorde de för oss.

Kram!

• Kattflickan

Jobbigt Stormigt! Väntan är jättejobbig. Har du sökt på confined placental mosaicism? Som det kallas på engelska? Jag googlade en del på det för ett antal år sen.

Jag håller tummarna för att ditt barn är friskt! Lycka till!

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!