Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Beklagar verkligen Charlie! Vet hur fruktansvärt det är med ett så dåligt besked! Kram!

• Kattflickan

Grattis Maolin! Hur bred var nackspalten eftersom läkaren vill gå vidare med nytt ultraljud? Njut på Ikea idag!

Mina tankar har varit med dig Charlie! Hoppas det gick bra!

• Kattflickan

Jag har gonadal mosaik för trisomi 21 och har läst en del om confined placenta mosaicism. Om jag förstått saken rätt så kan det vara svårt att avgöra om fostret har mosaik eller om det enbart är moderkakan som har det. Jag blev rädd att mina foster egentligen var friska trots att moderkaksprovet sa att de hade trisomi 21. Men läkaren sa att mina prover visade på full trisomi 21, så det var ingen tvekan.

Se till att få prata med läkare!!! Få fler ultraljud innan du bestämmer dig. Tror fostervattensprov ger ett säkert svar.

En mosaisk moderkaka kan dock fungera sämre och därför borde du få göra TUL framöver. Jag kom till världen via kejsarsnitt i vecka 36 och vägde bara 1,4 kg. Har insett att det kan ha berott på att moderkakan fungerade sämre.

Jag är en låggradig mosaiker, mitt enda problem är att hälften av mina ägg ger upphov till barn med DS.

Förstår hur jobbigt det är för dig. Att inte få något säkert svar heller. Men jag tror FVP ger ett säkert svar. Kram!

• Kattflickan

Jag är också rätt säker på att om MKP visar friskt foster så kan det inte ha de avvikelser man analyserat för.

Zirap: Det låter som om ni drabbats av enbart en sjuk moderkaka eftersom inga avvikelser setts vid ultraljud. Hoppas FVP bekräftar det. MEN, som jag skrev ovan, be att få tillväxtultraljud då en mosaisk moderkaka kan fungera sämre.

• Kattflickan

Grattis Zirap! Skönt att du var så väl påläst. Det är ju ovanligt med CPM så det var väl därför läkarna inte visste.

• Kattflickan

Oj, Maolin, såg nu ditt inlägg. Är verkligen ledsen! Går det att undersöka om detta barn hade liknande fel som det förra? Känner verkligen med dig! Vet hur jobbigt det är! Kramar!

• Kattflickan

Grattis Zirap!!! 80 % chans att moderkakan funkar bra är ju strålande odds.

• Kattflickan

Maolin, läste lite i din blogg. Ni ska inte försöka få göra PGD? Är det ett genetiskt fel så borde ni vara berättigade.Två aborter av önskade barn borde ingen behöva genomlida! Vi fick vår friska dotter genom pgd.

• Kattflickan

Maolin: Hoppas ni snart får svar på de genetiska testerna. Fråga mig gärna om PGD.

Trz: Vilken antiklimax! Jättejobbigt att vänta två veckor till.

• Kattflickan

Två av mina foster har haft bred nackspalt, bägge hade DS. Men, under väntan på svar från MKP så googlade jag en massa och hittade bland annat äldre trådar här på FL där det fanns de som fått helt friska barn trots det. Tror jag läste om en där det visade sig att barnet hade hjärtfel som lätt kunde opereras. Om jag vore er skulle jag vänta på provsvar. Visar det inget kan täta, riktade ultraljud göras.

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!