Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

MrsC74: mitt genetiska fel har egentligen inte kunnat bevisas med hjälp av provtagning, det är för svårt då det troligen är äggstockarna som är påverkade. Men genetikern sa att sannolikheten att jag har gonadal mosaik är mycket större än att det var slumpen. När jag gjorde PGD så hade flera embryon DS vilket stärker hypotesen. Den andra tjejen har kanske inte fått träffa en genetiker? Hoppas hon får göra PGD.

Minolia och Bubbles: Gör MKP direkt nästa gång hos ett sjukhus eller klinik där många MKP utförs, då är risken för missfall mycket liten. Att vänta till v 12 innan man vet är jobbigt nog.

• Kattflickan

Bubbles: Jag gjorde det. Men det var ännu svårare val än första gången.

Skönt att höra att du mår bättre. Läste att ni vill försöka så snart som möjligt igen. Jag minns att jag också ville det men att mannen ville vänta någramånader. Det finns inget rätt och fel, gör det som känns bäst! Nästa gång kommer det att gå bra.

Nu vaknar dottern. Hon vägrar sova själv dagtid, så jag sitter i soffan med henne på amningskudden i 1-2 timmar på förmiddagen. Då är det skönt att ha en smartphone. Måste gå!

• Kattflickan

Skruttibangbang: Om du fick reda på av en läkare att risken att du skulle dö i en sjukdom var 1:700 då skulle du känna dig lättad med så goda odds. Känn dig lättad nu med. 1: 700 är bra siffror! Rada upp 700 bebisar framför dig, då är en av dem sjuk!

Jag har för mig att när risken är lägre än ca 1:400 så kan de inte längre se något samband mellan kub resultatet och om barnet är sjukt, dvs 1:700 och 1:20 000 är i princip lika " bra" men jag minns inte var jag läst detta.

• Kattflickan

Skruttibangbang: Förstår mer än väl hur du resonerar. Jag är ju också " osannolik" som haft två foster med DS och ett mycket ovanligt genetiskt fel som orsakat det. Jag tänkte som du under min senaste graviditet: Varför ska jag ha tur nu? Det gjorde att jag oroade mig massor, hela tiden. Hade svårt att ta in att allt såg bra ut på ultraljuden, något måste ju vara fel. Efteråt kände jag att det var synd att jag inte kunde njuta av min graviditet och jag vill inte att du ska känna desamma när statistiken är på din sida!

• Kattflickan

Dialysmamma: Hoppas ditt barn är friskt! Jag har gjort PGD och enligt mig var det inte var jobbigt alls! Ingenting jämfört mot oron att vänta 12 veckor på MKP och att göra en sen abort. Skulle du ha oturen igen att ditt barn är sjukt, så överväg PGD, det är inte så jobbigt! Jag var tillomed beredd att åka utomlands för PGD. Kommer att sterilisera mig när jag fått de barn jag vill ha då jag aldrig vill vara med om att behöva fatta beslut om abort igen. 

• Kattflickan

Dialysmamma: Jag har gonadal mosaik för trisomi 21. Har gjort två sena aborter av barn med Downs innan mitt genetiska fel upptäcktes. Jag har gjort två PGD och lyckades vid min andra att bli gravid och har nu en frisk dotter som är 7 månader. Ville egentligen bara säga att PGD inte är så jobbigt.

Hoppas ditt barn är friskt! Du har ju 75% chans vilket är bra odds.

• Kattflickan

Om nackspalten är bred finns det risk för att det är organfel. Därför brukar dessa fall följas upp med organscreening om MKP/FVP inte visar på kromosomavvikelse.

• Kattflickan

I Uppsala landsting kan man gå in på nätet och läsa sin egen journal, provsvar, kolla recept mm. om man har bankid. Minns inte adressen, men googla Mina vårdkontakter Uppsala, så borde du hitta rätt.

• Kattflickan

Jobbigt Maolin! Är det för att de måste odla vidare på provet som det tar tid?

Grattis SoMa!

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!