Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Zora: jag testades för translokationer efter vår första abort. Men jag hade ingen translokation och det var den enda genetiska faktor jag kände till då som kunde ge upphov till barn med DS. Efter andra aborten fick vi träffa en genetiker som sa att han trodde att jag hade en gonadal mosaik för trisomi 21. Det innebär att delar av min kropp, åtminstone äggstockarna har 47 kromosomer. Dvs delar av min kropp har DS. Detta är svårt att få konstaterat, då provtagning av vävnaderna krävs. Jag har aldrig haft en aning om detta förrän jag försökte få barn. Men, det är mycket ovanligt. Tack vare PGD har jag nu iallafall fått ett friskt barn.

Littlefoot: Har hört detsamma som du om missfallsrisken vid MKP och FVP, att den i dagsläget är överdriven. Är den som tar provet erfaren är risken mycket liten. Jag hoppas dina provsvar är bra!

• Kattflickan

Hmm.. var lite trött igår kväll när jag skrev efter en strulig nattning av lillan. Ångrar det jag skrev, vill inte oroa dig Zora! Mitt genetiska fel som inte upptäcks via blodprov är som sagt ovanligt. Det är då vanligare med en translokation och då ni uteslutit detta så är sannolikheten jättestor att inget genetiskt fel föreligger och att det här barnet är friskt.

• Kattflickan

Jag tror det är positivt att svaret dröjer. Vid dåligt resultat brukar svaret vara färdigt tidigare.

• Kattflickan

Bubbles: Beklagar! Jag fick för några år sen risken 1:2. Men då var nackspalten över 6 mm och barnet hade DS. Hoppas att ditt barn är friskt! Jag håller tummarna!

• Kattflickan

De allra flesta med dåliga siffror på KUB testet har friska barn. Tänk på det! Ta hand om dig, vet hur olidlig väntan är. Kram!

• Kattflickan

Beklagar verkligen Bubbles! Har varit där du är och det är fruktansvärt jobbigt! Men du kommer att ta dig igenom det och nästa gång du blir gravid kommer barnet att vara friskt. Känner verkligen med dig! Du har en svårt tid framför dig, ta hand om dig och din man! Kram! 

Det finns en forumtråd för oss som avbrutit när barnet varit skadat och en för de som försöker få ett nytt barn. Sök gärna stöd i dessa trådar! 

www.familjeliv.se/Forum-10-206/m54582571.html

www.familjeliv.se/Forum-1-336/m64946234.html

Millan 

• Kattflickan

Tråkigt att höra att det är flera som inte blivit väl behandlade av vården. Jag hade jättesvårt att få träffa psykolog eller kurator efter mitt andra avbrytande. En kurator jag pratade med i telefon hade en helt sjuk reaktion. Jag berättade för henne att jag precis avbrutit min andra graviditet för att även det barnet hade DS. Hon frågade om vi inte skulle få träffa en genetiker. Jag svarade att det skulle vi få göra. Då sa hon att vi skulle avvakta med att få tid hos henne tills vi fått träffa genetikern. För om det var så att vi inte skulle kunna få friska barn, ja då kanske jag skulle hamna i en livskris. Jag svarade som det var. Jag håller på att gå under NU! Jag behöver hjälp NU! Jag har precis avbrutit min andra graviditet av ett önskat barn! Hon tystnade och sa sedan: Då säger vi så. Du hör av dig till mig när du träffat genetikern.

Jag hörde aldrig av mig. Det här var nu två år sen.

Jag tror vi missades pga att det var sommar när avbrytandet gjordes.

Minolia: Jag tyckte inte MKP gjorde ont alls. Har också hört att missfallsrisken beror på kunnigheten hos den som utför testet samt att det egentligen är lägre än 1%. Lycka till!

Bubbles: Har du några frågor om avbrytande så ställ dem gärna till mig via inbox eller här.

Ni kanske undrar över varför jag hänger här! Jag har inte gjort MKP på två år. Jag minns bara hur vidrig väntan var och hoppas kunna stötta er.

• Kattflickan

Kram Bubbles! Hoppas det gått bra!

• Kattflickan

Cahela: Ivf botade även min spruträdsla. Känns bra att inte vara rädd för sprutor längre

• Kattflickan

MrsC74: Vem på FL utom jag har blivit drabbad två gånger? Skulle vara intressant att höra om hon fått samma hjälp som mig.

Om jag förstod genetikern rätt så har de flesta ingen ökad risk för upprepning, men sen drar sådana som jag, som har ett genetiskt fel upp risken. Eftersom de inte kan veta vem som har denna höga risk så blir den generella risken för de som fått ett barn med kromosomfel lite högre. Förstår ni?

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!