• Dr Mupp

Hjälm till litet huvud.

Finns det cykelhjälmar som passar bebisar med ett huvudmått på 42 cm? Skulle behöve en till vår 8 månaders så jag kan börja cykla när jag ska hämta och lämna på skola och dagis.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Svar på tråden Hjälm till litet huvud.
  • Dr Mupp

*puffar*

• Joico

Till ett litet barn ska man ha en s.k småbarnshjälm (med grönt spänne). Gå till en cykelbutik och få hjälp

• KK1974

kolla på babyland, där fanns riktigt små när jag letade efter en till sonen. Köpte en av märket prowell och den har varit bra.

• Dr Mupp
    Joico skrev 2010-09-14 13:06:58 följande:
    Till ett litet barn ska man ha en s.k småbarnshjälm (med grönt spänne). Gå till en cykelbutik och få hjälp
    grönt spänne sa inte användas i cykelstol eftersom spänner risklerar att gå upp när hjälmen slår i backen.
    KK1974 skrev 2010-09-14 13:08:23 följande:
    kolla på babyland, där fanns riktigt små när jag letade efter en till sonen. Köpte en av märket prowell och den har varit bra.
    vi har inget babyland i närheten. babyproffsen hade från 48 cm
  • KK1974

??? men när ska man annars använda cykelhjälmen, om man inte får använda den i cykelstol? Det låter konstigt. Får väl kolla upp det....

Har inte babyland webbshop? Jaja, hoppas du hittar något bra! Låter trevligt att cykla med sina barn!

• Dr Mupp
    KK1974 skrev 2010-09-14 13:23:03 följande:
    ??? men när ska man annars använda cykelhjälmen, om man inte får använda den i cykelstol? Det låter konstigt. Får väl kolla upp det....

Har inte babyland webbshop? Jaja, hoppas du hittar något bra! Låter trevligt att cykla med sina barn!
    Man ska använda riktig cykelhjälm när man cyklar. Lekhjälm ska användas när man har ett barn som kanske glömmer att ta av hjälmen när den ska leka. Våra stora barn har lekhjälmar, treåringen har cykelhjälm.
  • KK1974

aha, här lär man sig en massa saker! Ska kolla upp allt detta ordentligt inför vårsäsongen, nu är det ju snart dags att ställa undan cykeln...snyft!

• Joico
    Dr Mupp skrev 2010-09-14 13:13:02 följande:
    grönt spänne sa inte användas i cykelstol eftersom spänner risklerar att gå upp när hjälmen slår i backen.
    OK, det har jag aldrig hört och jag hittar ingen information om det heller.

Det enda jag kunde hitta var att grönt spänne inte är nödvändigt och "Barnet har en småbarnshjälm med grönt spänne. Det är en cykelhjälm med lika bra, stötdämpande förmåga som en vanlig cykelhjälm, men där spännet löser ut vid viss belastning. Det är dock ingen risk att hjälmen ramlar av, om barnet faller i gatan från cykeln"

Hursom. Enklast är väl att ni besöker alla affärer som säljer hjälmar och får hjälp att prova ut en, helt enkelt.
  • KK1974

Tack Annnan! Då kan han lugnt fortsätta använda sin fina cykelhjälm.

• Joico
    Joico skrev 2010-09-15 12:06:19 följande:
    OK, det har jag aldrig hört och jag hittar ingen information om det heller.

Det enda jag kunde hitta var att grönt spänne inte är nödvändigt och "Barnet har en småbarnshjälm med grönt spänne. Det är en cykelhjälm med lika bra, stötdämpande förmåga som en vanlig cykelhjälm, men där spännet löser ut vid viss belastning. Det är dock ingen risk att hjälmen ramlar av, om barnet faller i gatan från cykeln"

Hursom. Enklast är väl att ni besöker alla affärer som säljer hjälmar och får hjälp att prova ut en, helt enkelt.
    måste förtydliga mig.. Grönt spänne är, enligt vad jag kunde hitta, inte nödvändigt i cykelsits för små barn (bebisar). 
    Annars är grönt spänne väldigt viktigt
  • mjuik

Puffar upp tråden och undrar om någon hittat en hjälm i storlek 42?

• Alisa

På babyproffsen köpte vi våran första hjälm, men jag är tveksam till om den var så liten som en 42a... Men de hade en av de minsta sa de. Kanske kan man prova med en tunn mössa på barnet för att få den sitta på plats?

• mjuik
    Alisa skrev 2011-05-01 09:43:59 följande:
    På babyproffsen köpte vi våran första hjälm, men jag är tveksam till om den var så liten som en 42a... Men de hade en av de minsta sa de. Kanske kan man prova med en tunn mössa på barnet för att få den sitta på plats?
    Jag har hittat i 44 men de är alldeles för stora, även med mössa. 42 skulle funka med en mössa men det verkar omöjligt att hitta.
    Jag trodde inte att ett litet huvud skulle ställa till med såna besvär =)
  • Dr Mupp

Han är fortfarande hjälmlös. Har idag ett huvudmått på hela 44 cm (16 månader). Minsta vi hittat 48 i vår stad.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • mjuik
    Dr Mupp skrev 2011-05-01 11:31:10 följande:
    Han är fortfarande hjälmlös. Har idag ett huvudmått på hela 44 cm (16 månader). Minsta vi hittat 48 i vår stad.
    Surt. Jag hade hoppats på att du skulle ha hittat en och så hade mina problem varit lösta.

44 finns det hjälmar i. Det har jag hittat. Det finns på Sportson bland annat.
  • Finesse

Den hjälmen min dotter har är köpt på Sporthuset i Umeå (intersport) och är 44-50 cm... står det i den iaf.. Hon hade en ännu mindre som första hjälm så jag vet inte riktigt vad det är för storlek på den. (dottern är 3 år och har 48 cm runt huvudet)

Ebba 071228, Hampus 110225
Svar på tråden Hjälm till litet huvud.