Inlägg från: Hemmaföräldern |Visa alla inlägg
  • Hemmaföräldern

Om man inte vill då!?

Att vara mamma ska verkligen inte innebära att man får dra hela lasset själv. Du behöver avlastning eftersom du är utmattad. Vi har gjort som så att eftersom jag tagit nätter och ammat och haft barnen på dagarna, så har maken handlat och lagat kvällsmålet. Sedan har barnen varit hans på kvällen så mycket som möjligt. På helgerna så får han ta barnen på lördagarna, så får jag sova ut och sedan tar jag söndagarna. Är jag väldigt trött sover jag ut både lördag och söndag. Han får sova hela nätterna ju.

Vi har haft dåligt med avlastning i form av släktingar så vi har hittat ett system där vi avlastar varann. Sen måste jag säga att det faktiskt varit lättare att inte ha dagis, men för att det ska fungera så måste man få sova ut och få vila emellanåt.

Stå på dig och fundera över om ni har någon släkting, vän som kan hjälpa till och ta barnen ibland.

Sov middag om du kan och strunta i hemmet. Det kan ni hjälpas åt med. Hemma är inte lika med att ta allt hushållsarbete, det ska vara jämställt tycker jag. 

Svar på tråden Om man inte vill då!?