Inlägg från: Mälaröbo |Visa alla inlägg
  • Mälaröbo

Skicka med mat till skolan

Fick veckobrev från dotterns skola idag. Där uppmanar de alla föräldrar att skicka med barnen smörgås eller frukt. De äter inte längre mellis på fritids, utan i matsalen, och kan därför inte göra iordning smörgås åt dem som är lite extra hungriga.

Jag reagerade på detta av princip. Skolmaten ska väl vara gratis och mellis på fritids ingår väl i avgiften??

Till saken hör att skoldagen börjar kl 08,00 och de äter lunch redan kl 10,20!!!
    Klart att barnen som är kvar till kl 17-18 blir hungriga när de äter mellis redan kl 14!!
    Min åsikt är att de bör senarelägga lunchen eller lägga in ett extra mellis.

Vill höra era åsikter i frågan. Skulle ni strunta i det bara för att man ju faktiskt kan och har råd att skicka med dem mat, eller skulle ni fightas för princien??

Vet ni om annan mat är reglerat i lag? Hittar bara om skolmaten i skollagen?

• Svar på tråden Skicka med mat till skolan
  • Mälaröbo

Tack för era åsikter.
    Jag skickar alltid med min dotter en macka för att hon äter dåligt med frukost. Det tycker jag är helt ok och är ju något varje förälder kan komma överens med barnet och fritids/skola om.
    Det jag reagerade på är att de ber ALLA föräldrar skicka med extra mat för att de ska kunna äta mellan målen och jag tror att det mest handlar em.
    På fm hinner de ju knappast bli hungriga.
    Det är ju heller inte på MITT initiativ detta sker, utan skolans.... DE tycker att barnen blir för hungriga mellan målen, borde inte det säga dem något om deras mattider?

På vår skola får de ingen frukost, den äts hemma alt tas med. Kl 10,20 äter de lunch (inte ens småbarnen på förskolan bredvid äter lunch så tidigt). Mellis som sagt kl 14, vilket jag tycker kan skjutas fram till kl 14,30-15.
    Jag har aldrig hört att de sen bjuder på frukt under em, som de gör på förskolan, utan sen ska de alltså vänta på middagen hemma.
    I vår familj innebär det att dottern går utan mat  från kl 14 till ca 18,30.

Som sagt, om det vore ett problem för enstaka barn med långa dagar, så kan man komma överens om det enskilt, men just att be ALLA ta med nåt känns så konstigt och fel...

Vad blir nästa steg liksom: Kajsa gillar inte soppa som vi har till lunch imorgon, kan inte ni skicka med en lunchlåda?

Har iaf skickat iväg ett mail med mina funderingar och förslag, vi får se var det landar...

Svar på tråden Skicka med mat till skolan