• Mälaröbo

Skicka med mat till skolan

Fick veckobrev från dotterns skola idag. Där uppmanar de alla föräldrar att skicka med barnen smörgås eller frukt. De äter inte längre mellis på fritids, utan i matsalen, och kan därför inte göra iordning smörgås åt dem som är lite extra hungriga.

Jag reagerade på detta av princip. Skolmaten ska väl vara gratis och mellis på fritids ingår väl i avgiften??

Till saken hör att skoldagen börjar kl 08,00 och de äter lunch redan kl 10,20!!!
    Klart att barnen som är kvar till kl 17-18 blir hungriga när de äter mellis redan kl 14!!
    Min åsikt är att de bör senarelägga lunchen eller lägga in ett extra mellis.

Vill höra era åsikter i frågan. Skulle ni strunta i det bara för att man ju faktiskt kan och har råd att skicka med dem mat, eller skulle ni fightas för princien??

Vet ni om annan mat är reglerat i lag? Hittar bara om skolmaten i skollagen?

• Svar på tråden Skicka med mat till skolan
  • memlan

Vi skickar med frukt (& eller smörgås) varje dag till skolan.
    Barnen får frukost före halv 8 om de är där så tidigt, lunch 11-12.30 klasserna turas då om att äta, mellanmål 14-15
    Jag tycker att det är helt ok att skicka med. Det vi betalar för fritids täcker ju bara en fraktion av den faktiska kostnaden.

• CCA

Men TS som jag tolkar det du skrivit så blir de inte helt utan mellis utan det får det men att det är begränsat. Har faktiskt varit med om att på två av förskolorna jag jobbat så har rekotorn gått ut å velat begränsabåde  mängden mellanmål  och frukost för barnen (dvs bestämma t.ex.  hur många smörgåsar  som är rimligt att äta) . Självklart ska man säga ifrån när det är ngt man inte tycker är bra. Bästa sättet att ta upp det är att göra det som du gör här, dvs påvisa att mattiderna inte är anpassade till vistelsetiden

• pigglet

De får lunch, precis som de har rätt till. De får även ett mellanmål, precis som de har rätt till. Vill man att de äter mer utöver det så får man skicka med en frukt. Låter ju vettigt.

Vi skickar med en frukt varje dag. De äter den på förmiddagen, innan rasten. Är de på utflykt vill de att man skickar med lite extra.

• UmeåElin

Jag tycker inte det är okej, annat än enstaka gånger vid utflykter eller så.

De stackarna som inte har extra mat hemma att ta med, ska de sitta och titta på hur de rikare barnen äter sitt extra mellis innan hemgång? Hur tänker pedagogerna, de borde hellre köpa in en skål med frukt som finns på varje avdelning så kan den som behöver ta en frukt om de är kvar länge.

• Punkster

Att man skickar med en frukt till barnen att äta på förmiddagsrasten är väl ganska vanligt? Att däremot, som TS skriver, äta lunch redan 10:20 låter väldigt tidigt. Jag tyckte min förra arbetsplats var tidig där lunchen serverades 11:00.

Där jag jobbar nu serveras ingen frukost, barnen tar med frukt hemifrån till förmiddagrasten, lunchen är 12:30 och mellis 14:30. Vid 16:30 är det sedan fruktstund igen, men den frukten står fritids för.

Jag tror dock inte att skolan är "skyldiga" att erbjuda mer än skollunch, plus mellis för dom barn som är inskrivna på fritids. Men en stackars frukt till den som blir hungrig sent på eftermiddagen ska man väl kunna kosta på sig?

• Mälaröbo

Tack för era åsikter.
    Jag skickar alltid med min dotter en macka för att hon äter dåligt med frukost. Det tycker jag är helt ok och är ju något varje förälder kan komma överens med barnet och fritids/skola om.
    Det jag reagerade på är att de ber ALLA föräldrar skicka med extra mat för att de ska kunna äta mellan målen och jag tror att det mest handlar em.
    På fm hinner de ju knappast bli hungriga.
    Det är ju heller inte på MITT initiativ detta sker, utan skolans.... DE tycker att barnen blir för hungriga mellan målen, borde inte det säga dem något om deras mattider?

På vår skola får de ingen frukost, den äts hemma alt tas med. Kl 10,20 äter de lunch (inte ens småbarnen på förskolan bredvid äter lunch så tidigt). Mellis som sagt kl 14, vilket jag tycker kan skjutas fram till kl 14,30-15.
    Jag har aldrig hört att de sen bjuder på frukt under em, som de gör på förskolan, utan sen ska de alltså vänta på middagen hemma.
    I vår familj innebär det att dottern går utan mat  från kl 14 till ca 18,30.

Som sagt, om det vore ett problem för enstaka barn med långa dagar, så kan man komma överens om det enskilt, men just att be ALLA ta med nåt känns så konstigt och fel...

Vad blir nästa steg liksom: Kajsa gillar inte soppa som vi har till lunch imorgon, kan inte ni skicka med en lunchlåda?

Har iaf skickat iväg ett mail med mina funderingar och förslag, vi får se var det landar...

• jesslin

Jo, 10.20 låter tidigt. Vi skickar med frukt varje dag som de äter på morgonsamligen runt 9. Frukost äts hemma eller hon kan ta med. de äter lunch vid 12 ooch mellis på fritids vid 14.30 ungefär. Tycker också de bör senarelägga lunchen och mellis för barnen.
    Alltså för din dotter och hennes klasskamrater. Min tjej går i Fklass. 3 dagar i veckan äter de i matsalen på skolan, då vet jag att högstadiet redan ätit. 2 dagar i veckan äter de på friditids som också är f klassens skol lokal.
    Lite invecklat då de hattade hit och dit hur de skulle göra med barnen som tillhörde det skolområdet eftersom de ska byggas en ny skola där, men den är inte klar.

Sofia 12 okt 04 , 54 min efter bf , Emilia 13 juni 08. 11 dagar före bf. Två igångsättningstjejer...
Svar på tråden Skicka med mat till skolan