Inlägg från: Cissela |Visa alla inlägg
  • Cissela

Börja skolan ett år tidigare, erfarenheter?

HAr tre flickor varav de två äldsta som idag är 16 0ch 18 år gamla båda två blivit uppflyttade en klass, vi kommer inte att göra det med yngsta tjejen som idag är nästan fem år trots att hon också är tidig.

Båda mina stora flickor kunde läsa ordentligt innan de fyllde fyra år (eller ca) och mellanflickan räknade alla fyra räknesätten, mellantjejen helt självlärd. Min mellantjej kallades ibland underbarn och annat trams... Låg och mellan gick mkt bra, allt var lekande lätt men man märkte ibland att de var yngre än de andra, dessutom var båda blyga och försiktiga.

På högstadiet blev det katastrof, de hade aldrig behövt läsa på till prov eller annat utan klarat sej mkt bra iaf, nu var de tvugna till att plugga och det blev jobbigt, båda gick ut med medelmåttiga betyg trots att de har extremt lätt för sej. Dessutom blir det mkt tydligt på högstadiet att de är yngre, inte bra socilat kan man säga.

JAg skulle inte rekommendera någon att flytta upp sina barn, utan istället ha en bra dialog med lärare och annan personal. De duktiga barnen glöms så lätt bort och/eller slängs till en massa extrauppgifter som är helt meningslösa. Bra extrauppgifter och vettiga läxor redan från början som passar barnets behov känns mer rätt än att flytta upp en klass.

Detta är såklart bara min personliga åsikt...

• Cissela

Och råkade skicka innan jag hann läsa innehållet och rätta stavfel :D

Svar på tråden Börja skolan ett år tidigare, erfarenheter?