Börja skolan ett år tidigare, erfarenheter?
Min dotter, precis fyllde 7 på dagen när hon skulle i tvåan med 8-9 åringar. Hon började i förskoleklassen för två år sedan, dagen hon fyllde 5. Medger det var rätt tidigt, men som många andras barn här på forumet var hon tidig i allt. Och hon är det fortfarande. Hennes nuvarande årskurs är den rätta för henne, både emotionellt, kunskapsmässigt och fysiskt. Det ser ut som att det till och med går liiite för trögt i klassen för hennes smak, men eftersom de är blandade med treor (9-10 åringar) kan hon se framåt för nya utmaningar. Jag antar att det är ovanlig det här. Trodde inte det först, men börjar förstå det nu så smått. Samtidigt oroar jag mig för hur det bli i äldre årskurser. När alla andra går in i tonåren. Flickorna mognar, pojkar bli intresserade av tjejer och så min lilla mitt i det hela. Redan nu är det jätte skillnad (i längden) på pojkarna i trean som är 2-3 år äldre och henne. Fast hon är jämnlång med de andra äldre tjejer.
Dock inget jag kan direkt påverka. Hennes utveckling skrider framåt och vi brukar ibland skämta att hon skulle ha blivit född ett år tidigare.
Om valet att börja ett år tidigare var den rätta, återstår att se. Än så länge tycker jag att det var rätt beslut.