Inlägg från: Norrskenet |Visa alla inlägg
  • Norrskenet

Börja skolan ett år tidigare, erfarenheter?

Jag fick den frågan när min äldsta son skulle gå från förskolan till 6-årsverksamheten. Han var väldig tidig i sin språkliga utveckling o är dessutom född i början av året (februari). Hade då ett samtal med personalen på 6 års o de sa att det är ytterst ovanligt att barn börjar skolan ett år tidigare. Ofta behöver barnen den tiden för att vänja sig vid skolan, då det är en stor omställning för barnen.

Dessutom var min son väldigt känslig för förändringar o var orolig för flytten. Så han fick börja skolan "i rätt tid" o det var verkligen rätt beslut! Han mognade otroligt det året han fick vara kvar på förskolan! Även min dotter som är född i januari har fått börja skolan i "rätt tid". Hon hade kompisar som var ett år äldre och jag var orolig hur det skulle gå, men det har inte varit några problem. Kompisar är verkligen inget skäl att börja skolan tidigare, inte för oss iaf! De kompisar som är äldre har hon ändå behållit.

Jobbar som lärare på högstadiet och gymnasiet o kan berätta att det inte är så kul för de elever som fått börja skolan ett år tidigare o se på sen när alla andra får börja ta moppekort, köra skoter, övningsköra, ta körkort, gå ut på krogen...medan de sjävla får vänta ett år till.

Men ni måste ju naturligtvis göra det som känns bäst för er! Nu har ni ju ännu ett tag kvar dit...

Svar på tråden Börja skolan ett år tidigare, erfarenheter?