• Euforia

min mammar en samlare

Varför är det viktigt, enligt din mamma, att spara de här sakerna? Hur förklarar hon det?

En släkting till mig var sån. När hon skulle flytta från sitt hus till en liten lägenhet var vi (ca 10 vuxna släktingar) att ägna en hel vecka åt att kasta saker medan hon satt och såg helt miserabel ut. Det fanns sparade konserver som hade gått ut -75, återanvänt presentpapper i mängder, etc etc. Allt var lika jobbigt att slänga tydligen.

Skriv ett långt brev till henne. Ta med det du skrev i trådstarten. Ibland är det så mycket lättare att skriva ett brev. När det handlar om känsliga saker behöver man ibland tid på sig att formulera sig. Dessutom slipper man bli avbruten och konfronterad av en defensiv person. Då får hon läsa det i sin egen takt och har svårare att vifta bort det. Säg att ni får ta ett allvarligt samtal när hon har läst brevet och tänkt igenom det. Fokusera på hur mycket du tycker om henne och din uppriktiga oro.
    Innerst inne tror jag inte heller att hon vill ha det såhär, men det har nog blivit så övermäktigt att hon hellre borttränger det än att ta itu med det.

• Euforia
    survivor skrev 2010-08-28 15:24:44 följande:
    för henne går det att använda gammal spill olja och färgrester- jag fick inte slänga. det kan låta för oss övriga banalt riktigt skräp som inte kan användas men för henne jättebra att ha. jag förklarede att man inte kan använda gammal motorolja i någon motor då man kan förstöra motorn /skada den då man inte vet vad skit det är i flaskan riktigt samt att den så klart är lastgammal- men ikke sa nikke det gick inte hem. och ja hon e lite gaggig... men miljögifter har hon inte på tomten i alla fall
    Erkänner hon ingen problematik med sitt lagrade crap alls?
  • Euforia
    survivor skrev 2010-08-28 15:36:30 följande:
    njae.. i princip inte. har inte hört henne beklaga sig över alla saker.
    Fast hon verkar ju skämmas, eftersom hon inte släpper in din karl.
    Får någon annan se hur hon har det? Är hon ensam och isolerad p.g.a. skräpsamlingen eller var det så redan "innan"?
  • Euforia

Har ni haft ett riktigt, allvarligt och djupt samtal om det här? Eller nämns det bara i förbifarten och viftas bort, alt. kommer upp när du är i slängartagen på väg till tippen?

Svar på tråden min mammar en samlare