min mammar en samlare
Varför är det viktigt, enligt din mamma, att spara de här sakerna? Hur förklarar hon det?
En släkting till mig var sån. När hon skulle flytta från sitt hus till en liten lägenhet var vi (ca 10 vuxna släktingar) att ägna en hel vecka åt att kasta saker medan hon satt och såg helt miserabel ut. Det fanns sparade konserver som hade gått ut -75, återanvänt presentpapper i mängder, etc etc. Allt var lika jobbigt att slänga tydligen.
Skriv ett långt brev till henne. Ta med det du skrev i trådstarten. Ibland är det så mycket lättare att skriva ett brev. När det handlar om känsliga saker behöver man ibland tid på sig att formulera sig. Dessutom slipper man bli avbruten och konfronterad av en defensiv person. Då får hon läsa det i sin egen takt och har svårare att vifta bort det. Säg att ni får ta ett allvarligt samtal när hon har läst brevet och tänkt igenom det. Fokusera på hur mycket du tycker om henne och din uppriktiga oro.
Innerst inne tror jag inte heller att hon vill ha det såhär, men det har nog blivit så övermäktigt att hon hellre borttränger det än att ta itu med det.