Inlägg från: Finesse |Visa alla inlägg
  • Finesse

Rätta felstavningar i skolan?

Varför man inte kan svenska nuförtiden är väl för att man inte lär sig det? Jag hade grammatik i 5:an sen inget mer. Vi lärde oss runskrift (jätteviktigt!) och isländska.. samt andra nordiska språk. Satt å såg en film om en tung kniv från island en hel vecka. Sen var det mest historia å sånt på svenska lektionerna. I gymnasiet började allt om å fornsvenska dök upp igen.. även den där filmen om den tunga kniven på isländska. Kan inte säga att jag kom ihåg särskilt mkt. Jag är bättre på fransk och spansk grammatik än svensk

Ebba 071228
  • Finesse
    Norrskenet skrev 2010-08-28 23:55:54 följande:

Jag blev också förvånad över detta, då sonen började ettan, att läraren inte rättade stavfel! Själv var jag ju van vid det från min skoltid. Men läraren förklararde det, som redan nämts här tidigare o jag kan nu säga när han går i trean att de flesta stavfelen är borta!

Ang. de-dem-problemet, kan jag som gymnasielärare i svenska säga att av nån anledning är det svårt att lära ut detta till ungdomarna! Har själv provat flera olika metoder. Men ännu tycker jag inte att"dom" är accepterat i alla sammanhang, vilket jag också påpekar för mina elever.

Så du lär ut grammatik!? ojoj den skolan skulle jag gått på
    Ebba 071228
Svar på tråden Rätta felstavningar i skolan?