• Ramborg

Rätta felstavningar i skolan?

Jag läste i en tråd här på FL att nuförtiden ska lärarna inte rätta barnen när de stavar fel i skolan. Det viktiga påstås vara att man förstår vad barnen menar.

Kan detta verkligen stämma? Hur ska barnen då kunna lära sig att stava och skriva korrekt? Det låter ju helt vansinnigt.

Om detta stämmer, är det verkligen inte konstigt att så många inte kan skilja på "de" och "dem", eller avstava rätt, eller att man ser så många meningsbyggnadsfel och särskrivningar till och med i tidningarna. Skrikandes

• Svar på tråden Rätta felstavningar i skolan?
  • Ts Mamma

Ja det stämmer - till viss del.

Man börjar som regel inte rätta stavfel i de första årskurserna (Fsk.klass - 2:an ca), man jobbar mer med att lära barnen lyssna på ordenochhitat sina stavfel själva - på så sätt får de ju mindre stavfel.

Att börja gå in och peka på allt barnen gör fel hämmar många barn som har svårt för sig - istället för att fortsätta och få ett större intresse för att vilja lära sig struntar de i det om de aldrig får ha rätt.

Och som de flesta vet så är det oftast samma barn som alltid har flest fel - det sänker oftast självförstroendet istället för att höja det vilket på sikt kan vara förödande för skolarbetet och dess inlärning.

• carbe

Ja det stämmer. Har också lite svårt för det men jag tror dom( lärarna) resonerar så att man först ska få in vanan, flödet i skrivandet och få ner det man tänkt på pappret. Annars sitter man i timtal med ett ord hit och ett ord dit, när man inte vet hur det stavas. Sen fixar man stavningen mm i efterhand.

• Maac

Vi hade det så när jag gick i skolan, ett mycket lyckat projekt!

Vår lärarinna rättade inga stavfel i ettan och tvåan, det viktigaste var att vi skrev, skrev och skrev. I trean började hon rätta oss, och då hade alla redan gott om självförtroende att kunna ta lite rättningar. Så kunde också varenda en i klassen skriva och läsa bra när vi lämnade trean, även en dyslektiker.

• far
    Ramborg skrev 2010-08-28 11:07:04 följande:
    Jag läste i en tråd här på FL att nuförtiden ska lärarna inte rätta barnen när de stavar fel i skolan. Det viktiga påstås vara att man förstår vad barnen menar.

Kan detta verkligen stämma? Hur ska barnen då kunna lära sig att stava och skriva korrekt? Det låter ju helt vansinnigt.

Om detta stämmer, är det verkligen inte konstigt att så många inte kan skilja på "de" och "dem", eller avstava rätt, eller att man ser så många meningsbyggnadsfel och särskrivningar till och med i tidningarna. Skrikandes
    Att många inte längre vet när man skall använda de eller dem, han, eller honom osv, får vi nog leva med, något har missats på svensklektionerna de senaste 10 åren.
  • far

Ps. Och då är väl ordet "dom" numera fullt accepterat? Och ersätter både de, och dem.

• Dorian Ertymexx
    Ramborg skrev 2010-08-28 11:07:04 följande:

Det är ett sätt att ducka för att det finns tidsbrist i skolan för vettig undervisning. Och ja, det är totaltragiskt.

Som korrläsare blir jag bara full i gråt av allt det här; man anklagar invandrare för att sabba svenska språket (hur de nu skulle göra det), samtidigt som nedskärningar av korrläsartjänster och idiotiska normer i skolan går obemärkta förbi.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • carbe

Min sambo som är dyslektiker tycker att det är jättebra system. Han fick sitta och traggla och traggla utan komma någonstans i skrivandet. Efter ett par timmar hade han kommit till ordet " hej" typ. Blev ju klassad som dum i huvudet. Hade nog varit bättre då om dom inte brytt sig om stavningen först utan sett till VAD han skrivit. Hans självförtroende var/ är nere på noll när det gäller språket( läsa, stava)

• Punkster

Man brukar inte börja rätta felstavningar på allvar förren år 2-3, beroende lite på hur långt barnen har kommit i sitt individuella lärande. Detta för att barnen inte ska tappa lusten för att lära sig läsa och skriva, utan istället bli bekanta med bokstäverna, lära sig använda en penna på "skrivsätt", formulera sig osv. Det är klart att man kan komma med nån hint ibland, men det är inte det viktiga. Tänk själv om du har kämpat länge med något som du håller på att lära dig. Då är det mycket roligare att få beröm för vad man faktiskt har lyckats åstadkomma, än att få höra: "Bra, men du har gjort fel där, och där, och där och sen på slutet också". Det kan ju få vem som helst att tappa lusten.

Tro nu inte att barn inte lär sig stava i skolan, för det gör dom. Men inte som det absolut första. Att lära sig skriva och stava är en läroprocess som allt annat, det kräver tid och man får ta lite i taget. Vänta bara till åk 3, då kommer det rättstavningsläxor med skriftligt förhör.

• Ramborg
    Punkster skrev 2010-08-28 14:52:01 följande:
    Vänta bara till åk 3, då kommer det rättstavningsläxor med skriftligt förhör.

hehe, ja men då är jag lugn Tungan ute

Jag förstår tanken bakom att inte rätta den som precis har lärt sig bokstäverna. Visste inte att det var i de första åren bara, det var därför jag tyckte det lät konstigt!

Och javisst, "dom" funkar utmärkt. Hellre "dom" än "de" på fel ställe!

• far

TS: Om du mest stör dig på dem, som inte vet när de skall sätta in just det, rätta ordet, så håller jag med till 100%. Det ÄR jobbigt, men vi måste acceptera, att "dom", numera är godkänt i sv. ak. ordlista.

Svar på tråden Rätta felstavningar i skolan?