Inlägg från: Ramborg |Visa alla inlägg
  • Ramborg

Rätta felstavningar i skolan?

Jag läste i en tråd här på FL att nuförtiden ska lärarna inte rätta barnen när de stavar fel i skolan. Det viktiga påstås vara att man förstår vad barnen menar.

Kan detta verkligen stämma? Hur ska barnen då kunna lära sig att stava och skriva korrekt? Det låter ju helt vansinnigt.

Om detta stämmer, är det verkligen inte konstigt att så många inte kan skilja på "de" och "dem", eller avstava rätt, eller att man ser så många meningsbyggnadsfel och särskrivningar till och med i tidningarna. Skrikandes

• Svar på tråden Rätta felstavningar i skolan?
  • Ramborg
    Punkster skrev 2010-08-28 14:52:01 följande:
    Vänta bara till åk 3, då kommer det rättstavningsläxor med skriftligt förhör.

hehe, ja men då är jag lugn Tungan ute

Jag förstår tanken bakom att inte rätta den som precis har lärt sig bokstäverna. Visste inte att det var i de första åren bara, det var därför jag tyckte det lät konstigt!

Och javisst, "dom" funkar utmärkt. Hellre "dom" än "de" på fel ställe!

• Ramborg

Jag tvivlar inte på att lärarna följer kursplanen så gott det nu går att översätta den till verkligheten.

Min fråga i trådstarten utgick tydligen från ofullständig information, som framgår av mitt förra inlägg. Jag respekterar den pedagogiska tanken bakom att inte rätta stavfel under de allra första skolåren.

Däremot är jag skeptisk till att enbart läsning, utan att egna skrivfel rättas, leder till korrekt stavning. Det innebär inte att jag tycker att just min egen skoltids arga rödpenna är någonting att sträva efter. Men om man inte får reda på sina misstag, hur skall man då kunna undvika dem i framtiden?

• Ramborg

"dom" är jättebra, däremot inte fel använt "de" och "dem"!

(nej, jag är inte så rabiat att jag påpekar det för dem som skriver fel, men jag ryser lite inombords varje gång jag ser det.)

• Ramborg

Missförstod jag något, eller är det verkligen så att läroplanen inte säger att barnen ska lära sig stava?

Oj. Jag blir mållös.

Svar på tråden Rätta felstavningar i skolan?