Inlägg från: Kajee |Visa alla inlägg
  • Kajee

    Rätta felstavningar i skolan?

    Blir alltid lite ledsen när jag ser hur man skyller lärarkåren för det mesta.
    Vill man veta vad man pratar om när det gäller skolan är det bland annat bra att veta en del om pedagogik, didaktik och vara lite mer insatt i skolans styrdokument.

     


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee

    Det här är vad som står i Kursplanerna om ämnet svenska. Jag har markerat det som faktiskt kan tolkas ha med stavningen att göra - och märk väl att det inte står någonstans att läraren ska rätta stavfel. Allt handlar istället om vilken pedagogisk syn man har. Och med stor sannolikhet är läraren mer skolad i denna fråga än lekmannen.;


    Mål att sträva mot

    Skolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven


    – utvecklar sin fantasi och lust att lära genom att läsa litteratur samt gärna läser på egen hand och av eget intresse,


    – utvecklar sin fantasi och lust att skapa med hjälp av språket, både individuellt och i samarbete med andra,


    – utvecklar en språklig säkerhet i tal och skrift och kan, vill och vågar uttrycka sig i många olika sammanhang samt genom skrivandet och talet erövrar medel för tänkande, lärande, kontakt och påverkan,


    – utvecklar sin förmåga att bearbeta sina texter utifrån egen värdering och andras råd,


    – utvecklar sin förmåga att i dialog med andra uttrycka tankar och känslor som texter med olika syften väcker samt stimuleras till att reflektera och värdera,


    – utvecklar sin förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter av olika slag och att anpassa läsningen och arbetet med texten till dess syfte och karaktär,


    – får möjlighet att förstå kulturell mångfald genom att möta skönlitteratur och författarskap från olika tider och i skilda former från Sverige, Norden och andra delar av världen,


    – tillägnar sig kunskaper om det svenska språket, dess ständigt pågående utveckling, dess uppbyggnad, ursprung och historia samt utvecklar förståelse för varför människor skriver och talar olika,


    – genom eget skrivande fördjupar sin insikt i grundläggande mönster och grammatiska strukturer i språket samt utvecklar sin förmåga att tillämpa skriftspråkets normer i olika sammanhang,


    – får erfarenheter av språken i de nordiska grannländerna samt en orientering om det samiska språket och övriga minoritetsspråk i Sverige,


    – utvecklar sin förmåga att skriva läsligt för hand och att använda datorn som hjälpmedel,


    – utvecklar förmåga att utnyttja olika möjligheter för att hämta information, tillägnar sig kunskap om mediers språk och funktion samt utvecklar sin förmåga att tolka, kritiskt granska och värdera olika källor och budskap,


    – stimuleras till eget skapande och till eget sökande efter meningsfull läsning samt till att ta aktiv del i kulturutbudet,


    – förvärvar insikt i hur lärande går till och reflekterar över sin egen utveckling och lär sig att både på egen hand och tillsammans med andra använda erfarenheter, tänkande och språkliga färdigheter för att bilda och befästa kunskaper.


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    mamma till 2 frön skrev 2010-08-28 20:31:02 följande:
    Jag är  verksam lärare och tycker också det är sorgligt med all skit som lärare blir beskyllda för och generaliserade under. Stavning är supersvårt speciellt i svenskan där det finns tusen undantag. De flesta barn lär sig stava genom att hjärnan memorerar orden som bilder och detta sker vid läsning, således är bästa bot mot felstavning läsning. För vissa räcker inte detta och vi måste gå in och hjälpa till, för vissa går det aldrig. Det bästa vi som föräldrar kan ge våra barn i detta dilemma är lästid tillsammans, kanske diskutera ord med mera, då får barnen både ordförståelse, ordförråd och stavning på köpet! Min övertygelse är att läraren går in och korrigerar när denne anser det lämpligt sedan kan man tycka att det är slappt mm. 

    Ps Kajee, vilken tur att vi nu får en tydligare kursplan än den du ovan citerar.
    Tänkte också det när jag satt där och kopierad.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Lilly mama skrev 2010-08-29 11:39:31 följande:
    Jag är väl uppväxt i en hårdare skola, fast då mest hemifrån med en mamma som arbetat med språket hela livet. Hon var inte blyg för att rätta och diskutera språk, kan jag säga. I dag är jag oerhört tacksam för det, eftersom jag inte har några större problem att arbeta med mitt språk och ifrågasätta mina egna texter. Som jurist är det orden som är mina "vapen" och de måste emellanåt vara ordentligt skarpslipade...

    Tyvärr, framtida lärare till mina döttrar, om jag märker att ni inte rättar uppenbara fel i uppsatser eller liknande, så kommer jag säga ifrån. Jag köper inte riktigt att det skulle vara pedagogiskt fel att rätta. Vi har i Sverige bestämt hur vi stavar ord och bygger  meningar. Då tycker jag att barnen ska lära sig detta. Det går inte att undgå att en text fylld med stavfel eller andra fel förlorar mycket i trovärdighet och att släppa barn ur skolan utan att ens ha försökt få dem att stava korrekt är snudd på tjänstefel. Nu hoppas jag att det är ett fåtal lärare som har denna pedagogiska inställning, men det lär jag väl märka.
    Jag citerar en men det här inlägget kan gärna reflekteras över av flera. (Och förmågan att reflektera - det ska vi lära ut. Så jag hoppas att inte lärarna har gjort fel här om du som läser tillhör åtminstone den senaste Läro- och Kursplanen.)

    "snudd på tjänstefel"? Det där är din personliga åsikt - inte något som stödjer sig på moderna pedagogiska tankar. Och det är sånt här som retar mig. Jag talar inte om för en läkare hur hon ska operera mig, jag talar inte om för en rörmokare hur rören ska dras och jag talar inte om för en advokat hur han bäst ska göra sin slutplädering. Så hur kommer det sig att så många föräldrar vet bättre än de proffesionella och pedagogiskt utbildade lärarna hur undervisning ska gå till? Jo för dom vet. Dom har "erfarenhet!". Dom har gått i skolan! Det är samma konstiga slutledning som om jag skulle tro att jag kan operera bättre för att jag har blivit opererad på.

    Har du läst den citerade kursplanen ovan? Som jurist antar jag att du mycket väl kan läsa dig till att det inte står ett endaste dyft om att eleverna SKA lära sig stava att lärarna SKA rätta (alla) stavfel. Inte ett enda dugg! Det är istället upp till de undervisande lärarna att avgöra hur undervisningen ska gå till och hur den ska anpassas till de elever vederbörande har. Det är INTE en fråga som avgörs av föräldrarna (även om man är läkare, rörmokare eller jurist). Det som står i skolans stydokument är upp till lärarna att tolka utefter den kunskap  de har - inte gissande eller tyckande efter erfarenhet av skolan som elev.
    Det är en expertis av pedagoger med stor erfarenhet/kunskap om modern pedagogisk forskning som arbetar med styrdokumenten. Sen ska politikerna godkänna det hela. Och det är här det blir problem eftersom man lägger ner sina politiska värderingar i formuleringarna. Därmed inte sagt att politikerna inte tar hänsyn till och lyssnar på de experter som finns på området.

    Visst har du rätt i att en text fylld med stavfel är svårare att ta på allvar MEN
    Det innebär inte att den rätta metoden är att rätta alla stavfel. - eftersom du tycker det.  Som ovan skrivits i tidigare inlägg, så är tankarna idag annorlunda än förr. En del lärare är tyvärr kvar i tankarna från LPR 69 och undervisar därefter. Men DET är tjänstefel.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Lilly mama skrev 2010-08-29 12:20:32 följande:

    Du skulle bara veta hur många gånger folk har vetat bättre än jag i mitt yrkesliv... Det är smällar man får ta när man arbetar med människor. Sen är jag tillräckligt ödmjuk för att inse att personerna jag arbetar med faktiskt kan sin situation lite bättre än jag. Jag skulle inte komma långt genom att slå min examen i huvudet på folk.

    Visst kan jag förstå att jag inte har samma kunskap om pedagogik som en lärare, men att som min bror få gå genom i stort sett hela grundskolan utan att någon lärare ens försökte ta tag i det hela blir inte bra. var det deras pedagogiska tanke? Vad vet jag. För egen del var jag intresserad av språk och läste mycket. Mamma kunde på så sätt ta tag i den tråden hemma vad gäller mig. Min bror däremot var helt annorlunda och hade verkligen behövt stöd och hjälp från lärarna. Som det är nu är han oerhört osäker när han skriver. Jag kan i alla fall inte låta bli att undra hur det hade gått om han fått något stöd från skolan.


    Så ja, jag står fast vid att jag inte kommer acceptera att mina döttrar behandlas på samma sätt (som någon skrev att de inte ens fick rättningar i åk6). Det tycker jag emellertid inte innebär att Caligula ska stå där vid katedern igen och härja. En utbildning i pedagogik måste väl även omfatta förmåga att ge kritik på ett bra sätt? Positiv men även negativ?


    Du skriver det själv - du vet att du kan bättre än de som har åsikter om ditt yrkeskunnande. Och det är samma sak med oss lärare.
    Men jag tänker inte låta bli att svara i en tråd som denna för det. Det handlar inte om att jag vet att jag kan bättre.
    Det finns två alternativ som jag ser det;
    Den ena är att man håller tyst (är ödmjuk?) och låter "förstå-sig-påare" fortsätta stå oemotsagda med sina icke pedagogiskt grundade  åsikter och ösa ur en massa dumheter över lärarkåren.
    Det andra är att man berättar hur dom pedagogiska tankarna går i skolan idag och hur styrdokimenten ser ut.
    Det här är en av anledningarna till att jag också¨är fackligt aktiv.

    Det kan hända att du får en del åsikter omtalade för dig om din yrkesutövning. Men hur ofta debatteras det i TV? Hur ofta hängs jurister ut som obildade klåpare i tidningen och hur många trådar har du sett här på FL om vilka idioter jurister är och hur dåliga de är på att sköta sitt jobb? Min gissning är; inte särskilt många.

    Fråga gärna dina barns lärare hur han/hon tänker kring undervisningen. Om du vill rätta dina barns stavfel hemma vid köksbordet kan ingen hindra dig. Men det är dina barns lärare som avgör hur undervisningen från skolans sida ska gå till - oavsett hur mycket du påpekar om något annat.

    Visst ska en pedagog kunna ge positiv kritik/feedback. Mycket av vårt jobb går ut på just detta. Men att det i sig innebär att kritik = att rätta stavfel. Den kopplingen gör faktiskt inte jag.

    Och till sist;
    Om du på allvar jämför dagens lärarkår och undervisning med "Calligula" så förslår jag att du ser filmen en gång till och funderar över saken. Det anser jag nämligen inte bara vara felaktigt utan till och med kränkande med en sådan jämförelse.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Lilly mama skrev 2010-08-29 12:50:25 följande:
    Ja, det är läraren som bestämmer i klassrummet, men jag har närt en förhoppning att mankan diskutera med läraren hur undervisningen går till. Det innebär dock inte att jag har planer på att vräka ur mig dumheter eller förväntar mig få stå oemotsagd. I slutändan har jag även ett val att välja en annan skola om jag inte anser att barnens lärare gör ett bra jobb. Precis som mina klienter kan välja bort mig.
    Skrev också just det - du kan diskutera. Men det är läraren som bestämmer. Oavsett vad du tycker om det. Vill du flytta till en annan skola så står det dig fritt. Du får väl förhöra dig på alla skolor hur varje enskild lärare väljer att rätta stavfel och se till att hamna på en skola där just ditt barns lärare gör detta på "ditt" sätt.
    Jag - och de flesta av mina kollegor - viker sig inte för att en förälder hotar att flytta. Det är väldigt märkligt att ändra sin undervisning efter föräldrarnas vilja.

    Visst förekommer "uthängda jurister" i media - men i den omgattning som hela lärarkåren klumpas ihop och anklagas i media
    Sen, om jag inte minns fel, så är skolan en av de viktigaste valfrågorna (återkommande så) - då dundras det på hur eländiga lärarna, skolorna och lärarutbildningarna är. Jag har faktiskt inte läst så många artiklar om hur politikerna går till val på att juristerna gör ett så uselt jobb med sina klienter. (Och implicit antyda att de bär hela det ansvaret.)

    Sorry om jag missuppfattade dig Caligula - läste väl fel i min upprördhet.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
Svar på tråden Rätta felstavningar i skolan?