Pappan föräldraledig först - någon som provat?
Tack för denna trådstart!
Jag och min sambo vill fördela föräldraledigheten helt emot normen, alltså att fadern är ledig först i 8 månader, och sedan jag i 8 månader.
Och ja, JAG VET att jag kommer få höra mängder av kommentarer om att jag är en dålig mamma, att jag kanske inte borde skaffa barn osv, medan min partner som är pappaledig kommer hyllas som en hjälte. Så den typen av kommentarer undanbedes!
Vissa kommer säkert också tänka " hon kommer ångra sig när väl moderinstinkterna sätter in", och Ja, det kan bli så, men snälla, inga sådana kommentarer när ni inte träffat mig.
Men det jag undrar är, om vi är hemma de första 10 dagarna tillsammans, och sedan återgår jag till jobbet och fadern skall vara föräldraledig, vad händer då om jag har förlossningsskador som gör att jag inte kan jobba?
Hur mycket jag än googlar om detta, så hittar jag bara info som handlar om när kvinnan inte är i stånd att ta hand om sitt eget barn pga förlossningsskador, och då sjukskrivs, så kan då partnern ta ut föräldraledighet istället.
Kommer jag och min partner behöva ta ut dubbla dagar om jag inte återhämtat mig? Kommer jag behöva ta ut föräldradagar istället för att bli sjukskriven?
Någon där ute som gjort fördelningen på detta sätt som kan berätta?
Och nej, vi skall inte amma