• Strommingen

Pappan föräldraledig först - någon som provat?

Är det någon som har erfarenheter av att dela upp föräldraledigheten så att pappan tagit ledigt första tiden eller tidigt under det första levnadsåret (typ när mamman återhämtat sig tillräckligt för att gå tillbaka till jobbet) och mamman tagit senare? Hur har det fungerat? För-/nackdelar?

• Svar på tråden Pappan föräldraledig först - någon som provat?
  • sussiq2

nej har ammat så skulle inte har funkat utan en massa stress över pumpning osv. Ska man göra det iaf eller ge ersättning så borde väl inget stå i vägen....

• Ulaninen

Hej!
    Jag började jobba när sonen var 3 månader, då tog min man över och var hemma på heltid. Vi hade bestämt oss för att bara göra så om sonen var frisk och pigg, accepterade nappflaska med urpumpad mjölk och jag mådde bra efter förlossningen. Allt detta funkade, så jag gick som sagt tillbaka till jobbet tidigt. Jag fortsatte amma all tid jag var hemma (morgon, när jag kom hem från jobbet, kväll och någon gång på natten. Då räckte det för mig att pumpa ur bägge brösten en gång mitt på dagen (köpte en elektrisk pump) och förvara i kylväska så hade de mat hemma till nästa dag sen :)
    Det positiva med detta är att vi bägge föräldrar tidigt kände stort gemensamt ansvar för allt som har med vår son att göra - och anknytningen har varit fantastisk för oss båda! Vår son har en toppenrelation med både mig och sin pappa och har haft det sedan väldigt tidig ålder. Min man skulle inte velat vara utan detta för allt i världen, och jag känner inte att det drabbat min och sonens relation på något sätt. Snarare till det bättre eftersom det aldrig varit bara jag som varit ensam ansvarig för honom - ger en skön jämlikhet i förhållandet! Vi satsade ju tidigt på att han skulle vara mycket även med sin pappa, för att det inte skulle bli någon abrupt övergång när jag började jobba.
    Däremot kan jag nu i efterhand tycka att det inte var värt att gå tillbaka till det jobbet så tidigt, men det är en annan historia!
    Får jag fråga (bara nyfiken) hur ni funderar på att dela?

• Queenie70

Då skulle jag rekomendera att pappan är tillsammans hemma med dig under din återhämtningsperiod, innan du går tillbaks till jobbet, så att inte enbart du blir den viktigaste anknytningspersonen som sedan plötsligt sedan är borta mesta av tiden, Det tror jag inte är bra. Annars funkar det nog, Om du inte tänker amma förståss,.

• Strommingen

Tja, det är egentligen bara spekulationer från min sida om hur det skulle fungera. Jag har lagt p-pillerkartan på hyllan fast är inte (vad jag vet!) gravid än, men det är förmodligen bara en tidsfråga. Sambon har ett fast och stabilt jobb som han trivs med, medan jag kommer att byta jobb så fort jag hittar något nytt. Det kan bli att jag erbjuds ett mammavikariat på ett år (mitt drömyrke, på drömföretaget! Extrem konkurrens på denna typ av jobb så jag tar det om jag får det eftersom jag är rätt ny i karriären.) som jag också hoppas på i första hand av de jobb jag är med i rekryteringsprocessen för. Om jag skulle vara gravid nu eller bli det inom kort innebär det alltså barnet tittar ut innan vik:et är slut - och då funderar jag på om jag skulle kunna vara hemma typ 1-2 mån tillsammans med min sambo och sen "jobba klart" vik:et (kan bli ca 1-4 mån beroende på om/när jag blir gravid) Om allt går bra dvs.

Alltså, det löser sig säkert fint hur vi än gör, men jag har två jobb bakom mig som inte varit klockrena och vill gärna klamra mig fast vid det här företaget och inte "svika" någon/ställa till problem med att gå på mammaledighet. (Inte för att jag tror att de skulle ta det så, då är det förmodligen inte ett så himla bra ställe att jobba på ändå men man tänker ju själv i de banorna.)

Sen tänker jag att det kan finnas fördelar precis som ulleuppsala skriver, att bägge föräldrar får nära anknytning till barnet och jämställdhet mellan oss som föräldrar. (Även om vi är rätt jämställda ändå!)

Ulaninen skrev 2010-08-27 19:38:41 följande:
    Hej!
    Jag började jobba när sonen var 3 månader, då tog min man över och var hemma på heltid. Vi hade bestämt oss för att bara göra så om sonen var frisk och pigg, accepterade nappflaska med urpumpad mjölk och jag mådde bra efter förlossningen. Allt detta funkade, så jag gick som sagt tillbaka till jobbet tidigt. Jag fortsatte amma all tid jag var hemma (morgon, när jag kom hem från jobbet, kväll och någon gång på natten. Då räckte det för mig att pumpa ur bägge brösten en gång mitt på dagen (köpte en elektrisk pump) och förvara i kylväska så hade de mat hemma till nästa dag sen :)
    Det positiva med detta är att vi bägge föräldrar tidigt kände stort gemensamt ansvar för allt som har med vår son att göra - och anknytningen har varit fantastisk för oss båda! Vår son har en toppenrelation med både mig och sin pappa och har haft det sedan väldigt tidig ålder. Min man skulle inte velat vara utan detta för allt i världen, och jag känner inte att det drabbat min och sonens relation på något sätt. Snarare till det bättre eftersom det aldrig varit bara jag som varit ensam ansvarig för honom - ger en skön jämlikhet i förhållandet! Vi satsade ju tidigt på att han skulle vara mycket även med sin pappa, för att det inte skulle bli någon abrupt övergång när jag började jobba.
    Däremot kan jag nu i efterhand tycka att det inte var värt att gå tillbaka till det jobbet så tidigt, men det är en annan historia!
    Får jag fråga (bara nyfiken) hur ni funderar på att dela?

Intressant att det är så sällan (aldrig?) man hör om pappor som tar första tiden, men jag förstår att det ofta är mest praktiskt med återhämtning, amning och kanske även ur lön/fp-synpunkt. 

Råkar även gilla att gå lite mot normen när tillfälle erbjuds. Inget fel med att höja några ögonbryn Oskyldig 
  • ploten
    Strommingen skrev 2010-08-27 20:04:47 följande:

Intressant att det är så sällan (aldrig?) man hör om pappor som tar första tiden, men jag förstår att det ofta är mest praktiskt med återhämtning, amning och kanske även ur lön/fp-synpunkt. 
    Varför skulle det vara mest praktiskt ur lön/fp-synpunkt?
  • 2små2stora

I USA går många tillbaka till arbetet efter 12 veckor då är mammaledigheten slut om jag inte minns helt fel. Det är inte många länder som har så lång f-ledighet som Sverige så varför skulle inte en mamma kunna gå tillbaka till jobbet tidigt här och låta pappan vara hemma.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Strommingen
    ploten skrev 2010-08-27 20:13:36 följande:
    Varför skulle det vara mest praktiskt ur lön/fp-synpunkt?
    Kan ju vara praktiskt att ha mer pengar på kontot. Om det skulle vara så att mannen tjänar bättre. Vilket inte är helt ovanligt. 
  • ploten
    Strommingen skrev 2010-08-27 20:15:58 följande:
    Kan ju vara praktiskt att ha mer pengar på kontot. Om det skulle vara så att mannen tjänar bättre. Vilket inte är helt ovanligt. 
    Men varför skulle det blir skillnad om pappan tar första halvan eller sista halvan av ledigheten?
  • Rally

En annan variant:

Jag började jobba när min son var 3 månader, men då halvtid. Vi jobbade helt enkelt halvtid båda två det första året och det fungerade i vårt fall fint och vi kunde båda ha kvar kontakten med våra jobb/karriärer. Klart att det blev lite småslitigt att  försöka att dribbla med tiden (jag jobbade eftermidag mån-fre och lördag förmiddag och pappan förmiddagar mån-fre och kunde jobba igen lite någon kväll), men det gick.  Värst var det dock för min man som  fick komma med barnet till mitt jobb en gång/dag för att sonen skulle ammas, men det gick det med. Han kände sig låst av det, men å andra sidan är det inte så lång tid av ens hela liv det är frågan om. De har fantastisk kontakt med varandra och vi kan omöjligt säga vem som varit hemma mest/minst med sonen eller bytt flest blöjor etc.

• Strommingen
    ploten skrev 2010-08-27 20:25:30 följande:
    Men varför skulle det blir skillnad om pappan tar första halvan eller sista halvan av ledigheten?
    Nu har inte jag några barn så jag kan ha fel, men de stora engångsutgifterna som tex barnvagn köper man väl första halvan snarare än sista halvan av ledigheten. Jag slängde in "kanske" för att de som kan antagligen brukar spara ihop pengar innan barnet kommer för att ta de kostnaderna.  
  • 2små2stora
    Strommingen skrev 2010-08-27 20:51:19 följande:
    Nu har inte jag några barn så jag kan ha fel, men de stora engångsutgifterna som tex barnvagn köper man väl första halvan snarare än sista halvan av ledigheten. Jag slängde in "kanske" för att de som kan antagligen brukar spara ihop pengar innan barnet kommer för att ta de kostnaderna.  
    De köper man i god tid innan man är ledig. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Strommingen
    Rally skrev 2010-08-27 20:38:27 följande:
    En annan variant:

Jag började jobba när min son var 3 månader, men då halvtid. Vi jobbade helt enkelt halvtid båda två det första året och det fungerade i vårt fall fint och vi kunde båda ha kvar kontakten med våra jobb/karriärer. Klart att det blev lite småslitigt att  försöka att dribbla med tiden (jag jobbade eftermidag mån-fre och lördag förmiddag och pappan förmiddagar mån-fre och kunde jobba igen lite någon kväll), men det gick.  Värst var det dock för min man som  fick komma med barnet till mitt jobb en gång/dag för att sonen skulle ammas, men det gick det med. Han kände sig låst av det, men å andra sidan är det inte så lång tid av ens hela liv det är frågan om. De har fantastisk kontakt med varandra och vi kan omöjligt säga vem som varit hemma mest/minst med sonen eller bytt flest blöjor etc.
    Det var  ju också en variant! Misstänker dock att varken av våra jobb lämpar sig för 50%. Definitivt inte sambons i alla fall.

Hur kändes det att gå tillbaka efter tre månader för er som gjorde det? Hade ni gjort annorlunda om ni fick göra om det?
  • JWN

Vi var hemma tillsammans de första 2 månaderna, (semester och FP på pappan, CSN på mamman). Sedan var jag hemma i 2 månader själv, sedan tog min man över och jag läste färdigt min utbildning.
    Hade mycket mjölk så mat fanns i frysen, ammade morgon, em och kväll. Började sedan jobba när barnet var 8 månader på 75 %. Jag upplevde det som skönt att komma in i arbetslivet och känner inte att jag missat något i anknytningen med min son. Däremot har jag fått slå mig in i en "pappa-barn" bubbla ibland och tala om att jag kan också ta hand om vårt barn.......eftersom det var pappan som tag hand om honom mest.

Med tvåan som tittar ut om ett halvår tänker vi oss försöka dela att en jobbar 40% och en 60%, det vill säga en jobbar två heldagar och en arbetar 3 dagar för att dela på det.
    Vi har bara postiva upplevelser och känner att vårt barn får båda sina föräldrar närvarande, än en på heltid och en som är borta på heltid.

• ElinSarah

Tack för denna trådstart! 
    Jag och min sambo vill fördela föräldraledigheten helt emot normen, alltså att fadern är ledig först i 8 månader, och sedan jag i 8 månader. 
    Och ja, JAG VET att jag kommer få höra mängder av kommentarer om att jag är en dålig mamma, att jag kanske inte borde skaffa barn osv, medan min partner som är pappaledig kommer hyllas som en hjälte. Så den typen av kommentarer undanbedes! 
    Vissa kommer säkert också tänka " hon kommer ångra sig när väl moderinstinkterna sätter in", och Ja, det kan bli så, men snälla, inga sådana kommentarer när ni inte träffat mig.

Men det jag undrar är, om vi är hemma de första 10 dagarna tillsammans, och sedan återgår jag till jobbet och fadern skall vara föräldraledig, vad händer då om jag har förlossningsskador som gör att jag inte kan jobba? 

Hur mycket jag än googlar om detta, så hittar jag bara info som handlar om när kvinnan inte är i stånd att ta hand om sitt eget barn pga förlossningsskador, och då sjukskrivs, så kan då partnern ta ut föräldraledighet istället. 
    Kommer jag och min partner behöva ta ut dubbla dagar om jag inte återhämtat mig? Kommer jag behöva ta ut föräldradagar istället för att bli sjukskriven? 

Någon där ute som gjort fördelningen på detta sätt som kan berätta? 

Och nej, vi skall inte amma 

• BuoBä
    ElinSarah skrev 2022-10-04 13:36:23 följande:

Jag och min sambo vill fördela föräldraledigheten helt emot normen, alltså att fadern är ledig först i 8 månader, och sedan jag i 8 månader. 
    Och ja, JAG VET att jag kommer få höra mängder av kommentarer om att jag är en dålig mamma, att jag kanske inte borde skaffa barn osv, medan min partner som är pappaledig kommer hyllas som en hjälte. Så den typen av kommentarer undanbedes! 
    Vissa kommer säkert också tänka " hon kommer ångra sig när väl moderinstinkterna sätter in", och Ja, det kan bli så, men snälla, inga sådana kommentarer när ni inte träffat mig.

Men det jag undrar är, om vi är hemma de första 10 dagarna tillsammans, och sedan återgår jag till jobbet och fadern skall vara föräldraledig, vad händer då om jag har förlossningsskador som gör att jag inte kan jobba? 

Hur mycket jag än googlar om detta, så hittar jag bara info som handlar om när kvinnan inte är i stånd att ta hand om sitt eget barn pga förlossningsskador, och då sjukskrivs, så kan då partnern ta ut föräldraledighet istället. 
    Kommer jag och min partner behöva ta ut dubbla dagar om jag inte återhämtat mig? Kommer jag behöva ta ut föräldradagar istället för att bli sjukskriven? 

Ja ni får ta ut dubbeldagar. Föräldraledigheten är även till för mammans återhämtning.

Och ledsen om jag är tråkig, men även om du får en plättlätt förlossning utan skador, så känner man sig lite grann som att man blivit överkörd av en buss. Ont i muskler man inte visste fanns, instabila höfter, knappt någon core-muskulatur kvar, avslag, svullnad, hormoner som rusar åt alla håll, gråter för inget, svettas floder... Det går inte över på 10 dagar. Så om det bara är av någon sorts princip du ska börja jobba så tidigt så bör du nog fundera på det två gånger. Efter två-tre månader är du i mycket bättre form.
  • ElinSarah

Det är detta jag menar.

Hade det rört sig om ett annat typ av återhämtningsbehov efter annan vårdskada, till exempel om pappan då istället skulle behöva operera blindtarmen i början av föräldraledigheten, då tvivlar jag på att han skulle bli uppmanad av vården att ta ut sina föräldradagar om han inte var i skick att återgå till jobbet. 

Jag förstår att detta är ett helt främmande tankesätt för alla, då det i alla tider har varit kvinnan som varit hemma först och därav också har "tagit av" sina föräldradagar för återhämtning, även om hon kanske egentligen borde varit sjukskriven. 

Anledningen till att vi vill göra såhär är inte av någon princip, utan bara att pappan hellre vill vara ledig den första tiden och jag hellre den senare tiden. Inget konstigare än så :) 

• Mimosa86

Skulle säga att det är väl också pga av detta som modern vanligtvis är hemma första tiden. Just för att också läka.

Men som mamma kan man bli sjukskriven om man skadas och då är pappan föräldraledig.

Alla bör göra det som känns bäst för dem. Däremot, om man aldrig har fött barn tidigare, så bör man vara försiktig med att i förväg bestämma ditten och datten. Då kanske det är bäst att ta en månad gemensamt först och känna efter? För man har ingen aning om hur man kommer känna eller må. I ert fall är det väl super om pappan är ledig första tiden, MEN kommer du fysiskt orka? Han kommer ju tillskillnad mot dig inte behöva återhämta kroppen och läka. Ofta har man som mamma en helt annan anknytning till bebis i magen eftersom man delar samma kropp och på något vis synkat varandra. 

Jag skulle säga att det viktigaste i sammanhanget är du. barnet tror jag mår bra oavsett vem som är hemma. Men kommer du må bra av det?

• BuoBä
    ElinSarah skrev 2022-10-04 14:29:39 följande:

Det är detta jag menar.

Hade det rört sig om ett annat typ av återhämtningsbehov efter annan vårdskada, till exempel om pappan då istället skulle behöva operera blindtarmen i början av föräldraledigheten, då tvivlar jag på att han skulle bli uppmanad av vården att ta ut sina föräldradagar om han inte var i skick att återgå till jobbet. 

Jag förstår att detta är ett helt främmande tankesätt för alla, då det i alla tider har varit kvinnan som varit hemma först och därav också har "tagit av" sina föräldradagar för återhämtning, även om hon kanske egentligen borde varit sjukskriven. 

Anledningen till att vi vill göra såhär är inte av någon princip, utan bara att pappan hellre vill vara ledig den första tiden och jag hellre den senare tiden. Inget konstigare än så :) 

Om du blir så illa däran att du måste vara sjukskriven, då blir du sjukskriven. Men inte för normal återhämtning. 

Har ni råd kan den ena av er vara hemma utan ersättning. Då bränner ni inga dubbeldagar. 
  • Pez

Under det första året så behöver ni inte ta ut ersättning från försäkringskassan om ni har råd. Du kan jobba och din partner vara hemma. Oklart om hur det funkar med förlossningsskador och oförmögenhet att jobba. Du blir väl sjukskriven gissar jag.
Svar på tråden Pappan föräldraledig först - någon som provat?