Pappan föräldraledig först - någon som provat?
Hej!
Jag började jobba när sonen var 3 månader, då tog min man över och var hemma på heltid. Vi hade bestämt oss för att bara göra så om sonen var frisk och pigg, accepterade nappflaska med urpumpad mjölk och jag mådde bra efter förlossningen. Allt detta funkade, så jag gick som sagt tillbaka till jobbet tidigt. Jag fortsatte amma all tid jag var hemma (morgon, när jag kom hem från jobbet, kväll och någon gång på natten. Då räckte det för mig att pumpa ur bägge brösten en gång mitt på dagen (köpte en elektrisk pump) och förvara i kylväska så hade de mat hemma till nästa dag sen :)
Det positiva med detta är att vi bägge föräldrar tidigt kände stort gemensamt ansvar för allt som har med vår son att göra - och anknytningen har varit fantastisk för oss båda! Vår son har en toppenrelation med både mig och sin pappa och har haft det sedan väldigt tidig ålder. Min man skulle inte velat vara utan detta för allt i världen, och jag känner inte att det drabbat min och sonens relation på något sätt. Snarare till det bättre eftersom det aldrig varit bara jag som varit ensam ansvarig för honom - ger en skön jämlikhet i förhållandet! Vi satsade ju tidigt på att han skulle vara mycket även med sin pappa, för att det inte skulle bli någon abrupt övergång när jag började jobba.
Däremot kan jag nu i efterhand tycka att det inte var värt att gå tillbaka till det jobbet så tidigt, men det är en annan historia!
Får jag fråga (bara nyfiken) hur ni funderar på att dela?