Inlägg från: elink |Visa alla inlägg
  • elink

Syskon i samma klass

jag har jobbat i skolan och vet att äldre lärare med erfarenhet av flera barn som gått i årskurser med äldre barn säger att det inte är att rekomendera. barn kan vara kunskapsmässigt mogna men inte socialt mogna att umgås med äldre barn. ofta är man kanske inte som förälder riktigt kapabel att bedömma det för man ser bara att ens barn är duktigt. (därmed inte sagt att du skulle vara så, jag refererar till mer erfarna kollegors erfarenheter)

men det är så olika på barn. vill du verkligen att dina barn ska gå ihop kanske en skola i b-form är bättre?

• elink
    Uppfylldönskan skrev 2010-08-27 11:44:59 följande:
    Vad är en skola i b-form?
    förlåt: b-form är när barn i ettan å tvåan tex går i samma klass. åldersintegrerat, även kallat. då går man ju i samma klass men arbetar med uppgifter anpassade för den ålder man har. den mest spridda b-form jag själv sett är en 1-5a. alltså barn från ettan till femman i samma klass. kan inte säga att jag tyckte det var så lysande. det är atoooor skillnad på de där ettagluttarna som är födda i december (6,5år) och en en femteklassare. men en 1-3a kan nog vara ok. de har en tendens att bli så stora de där klasserna bara, på vissa ställen i alla fall.
  • elink
    jeeri74 skrev 2010-08-27 11:48:26 följande:

Jag har inga egna erfarenheter och har inte barn så att de kan gå i samma klass, men jag har föräldrar till tvillingpar i min närhet och de kommer sära på barnen när de börjar skolan. 
    För att de ska få egna vänner, egna erfarenheter, egna upplevelser, ha något eget att prata om när de kommer hem och inte allra minst komma ifrån varandra lite. De är ihop jämt och är riktigt bra vänner (självklart bråkar de som alla syskon) men de föräldrarna har som sagt kommit fram till att de ska få skiljas åt i skolan.

Sen är det, som du ju själv ett tag kvar. De kanske inte alltid kommer vara så nära vänner (förhoppningsvis kommer de vara det) och sen har ju mognaden mycket med det att göra.
    Och jag tror (men det är ju min åsikt) att det inte är så smart att hoppa över förskoleklassen (6-års) då det är någon form mellan förskola och skola, kan vara tufft att gå direkt från dagis till skolan, med allt det innebär.

Går de i olika årskurser kan ju storasyster hjälpa till med läxorna, de kan leka med varandra på rasterna, de har varandra där ändå, om än i mer frivillig form.

jag har haft tvillingar i mina klasser några gånger och vill nog instämma i det du säger. just DE tvillingparen hade mått bra av att inte leva i symbios med varandra...... att utvecklas till egna individer, inte alltid vara som samma person som sitt syskon. dock finns det nog de som inte håller med.....
Svar på tråden Syskon i samma klass