• Uppfylldönskan

Syskon i samma klass

Det är ju långt borta ännu. Men jag vill redan nu veta innan det börjar vara dags.
    Jag har två småflickor som är födda med endast 1år mellan dom.
    Jag vet av kompisar som haft kusiner som fått hoppa över 6års för att kusinerna ska kunna gå i samma klass.

Jag skulle vilja att flickorna går i samma klass. Är det möjligt?
    Då har dom alltid en kompis att vara med, dom har alltid nån att leka med på rasterna, dom kan hjälpa varandra med läxorna och jobba ihop med uppgifter osv.
    Dom är aldrig ensam. Just nu leker dom så otroligt bra ihop och dom verkligen avgudar varandra.
    Så det vore roligt om det får fortsätta i skolan också.

Är det nån här som har gjort så? Vad tyckte era barn om det?
    Vad tyckte ni själva om det?

Tacksam för svar. :)

Elvira, 20080123 & Amelia 20090504
  • Svar på tråden Syskon i samma klass
  • Fröken85

Mitt val hade varit att det fick gå i separata klasser, för att få utvecklas på var sitt håll oxå. Vet många som gör så med sina tvillingar till och med, för att de ska få vara "egna" individer lite också.

Men det är ju självklart ett val man får göra, men jag hade nog låtit dem börja i olika årskurser.

• elink

jag har jobbat i skolan och vet att äldre lärare med erfarenhet av flera barn som gått i årskurser med äldre barn säger att det inte är att rekomendera. barn kan vara kunskapsmässigt mogna men inte socialt mogna att umgås med äldre barn. ofta är man kanske inte som förälder riktigt kapabel att bedömma det för man ser bara att ens barn är duktigt. (därmed inte sagt att du skulle vara så, jag refererar till mer erfarna kollegors erfarenheter)

men det är så olika på barn. vill du verkligen att dina barn ska gå ihop kanske en skola i b-form är bättre?

• Uppfylldönskan
    elink skrev 2010-08-27 11:38:24 följande:
    jag har jobbat i skolan och vet att äldre lärare med erfarenhet av flera barn som gått i årskurser med äldre barn säger att det inte är att rekomendera. barn kan vara kunskapsmässigt mogna men inte socialt mogna att umgås med äldre barn. ofta är man kanske inte som förälder riktigt kapabel att bedömma det för man ser bara att ens barn är duktigt. (därmed inte sagt att du skulle vara så, jag refererar till mer erfarna kollegors erfarenheter)

men det är så olika på barn. vill du verkligen att dina barn ska gå ihop kanske en skola i b-form är bättre?
    Vad är en skola i b-form?
  • jeeri74

Jag har inga egna erfarenheter och har inte barn så att de kan gå i samma klass, men jag har föräldrar till tvillingpar i min närhet och de kommer sära på barnen när de börjar skolan. 
    För att de ska få egna vänner, egna erfarenheter, egna upplevelser, ha något eget att prata om när de kommer hem och inte allra minst komma ifrån varandra lite. De är ihop jämt och är riktigt bra vänner (självklart bråkar de som alla syskon) men de föräldrarna har som sagt kommit fram till att de ska få skiljas åt i skolan.

Sen är det, som du ju själv ett tag kvar. De kanske inte alltid kommer vara så nära vänner (förhoppningsvis kommer de vara det) och sen har ju mognaden mycket med det att göra.
    Och jag tror (men det är ju min åsikt) att det inte är så smart att hoppa över förskoleklassen (6-års) då det är någon form mellan förskola och skola, kan vara tufft att gå direkt från dagis till skolan, med allt det innebär.

Går de i olika årskurser kan ju storasyster hjälpa till med läxorna, de kan leka med varandra på rasterna, de har varandra där ändå, om än i mer frivillig form.

• elink
    Uppfylldönskan skrev 2010-08-27 11:44:59 följande:
    förlåt: b-form är när barn i ettan å tvåan tex går i samma klass. åldersintegrerat, även kallat. då går man ju i samma klass men arbetar med uppgifter anpassade för den ålder man har. den mest spridda b-form jag själv sett är en 1-5a. alltså barn från ettan till femman i samma klass. kan inte säga att jag tyckte det var så lysande. det är atoooor skillnad på de där ettagluttarna som är födda i december (6,5år) och en en femteklassare. men en 1-3a kan nog vara ok. de har en tendens att bli så stora de där klasserna bara, på vissa ställen i alla fall.
  • lightfish
    Uppfylldönskan skrev 2010-08-27 11:44:59 följande:
    Blandade klasser, typ 1-3, 4-6; flera årskurser i samma grupp. Skulle ett barn behöva mer stimulans är denna form smidigare eftersom det redan finns andra uppgifter.
  • helnöt

Inget jag skulle göra  syskon måste ju få utvecklas var för sig....

• Uppfylldönskan
    elink skrev 2010-08-27 11:49:01 följande:
    förlåt: b-form är när barn i ettan å tvåan tex går i samma klass. åldersintegrerat, även kallat. då går man ju i samma klass men arbetar med uppgifter anpassade för den ålder man har. den mest spridda b-form jag själv sett är en 1-5a. alltså barn från ettan till femman i samma klass. kan inte säga att jag tyckte det var så lysande. det är atoooor skillnad på de där ettagluttarna som är födda i december (6,5år) och en en femteklassare. men en 1-3a kan nog vara ok. de har en tendens att bli så stora de där klasserna bara, på vissa ställen i alla fall.
    Jaha okej :)
    Ja det är ju många år kvar. Så vet inte hur det blir alls med flickorna.
    Vore kul om dom går i samma klass, men just att ha sina egna vänner är ju också bra.
    Vi får se. Är ju flera år bort :)
  • elink
    jeeri74 skrev 2010-08-27 11:48:26 följande:

Jag har inga egna erfarenheter och har inte barn så att de kan gå i samma klass, men jag har föräldrar till tvillingpar i min närhet och de kommer sära på barnen när de börjar skolan. 
    För att de ska få egna vänner, egna erfarenheter, egna upplevelser, ha något eget att prata om när de kommer hem och inte allra minst komma ifrån varandra lite. De är ihop jämt och är riktigt bra vänner (självklart bråkar de som alla syskon) men de föräldrarna har som sagt kommit fram till att de ska få skiljas åt i skolan.

Sen är det, som du ju själv ett tag kvar. De kanske inte alltid kommer vara så nära vänner (förhoppningsvis kommer de vara det) och sen har ju mognaden mycket med det att göra.
    Och jag tror (men det är ju min åsikt) att det inte är så smart att hoppa över förskoleklassen (6-års) då det är någon form mellan förskola och skola, kan vara tufft att gå direkt från dagis till skolan, med allt det innebär.

Går de i olika årskurser kan ju storasyster hjälpa till med läxorna, de kan leka med varandra på rasterna, de har varandra där ändå, om än i mer frivillig form.

jag har haft tvillingar i mina klasser några gånger och vill nog instämma i det du säger. just DE tvillingparen hade mått bra av att inte leva i symbios med varandra...... att utvecklas till egna individer, inte alltid vara som samma person som sitt syskon. dock finns det nog de som inte håller med.....
  • jeeri74
    elink skrev 2010-08-27 11:52:42 följande:
    jag har haft tvillingar i mina klasser några gånger och vill nog instämma i det du säger. just DE tvillingparen hade mått bra av att inte leva i symbios med varandra...... att utvecklas till egna individer, inte alltid vara som samma person som sitt syskon. dock finns det nog de som inte håller med.....
    Självklart är det  olika för olika tvillingar, och jag är också säker på att många har åsikter tvärt emot. Själv är jag glad att slippa ta den ställningen! De har ju tryggheten i varandra men det kan ju vara svårare för dem att skaffa ett eget liv utan tvillingen/syskonet. Och det vet säkert (förhoppningsvis) deras föräldrar bäst, kanske med  samråd av förskolepersonal.
  • Dr Mupp

Jag har ett år mellan mina stora och de går i sina egna årskurser. De mår bara bra av att ha sina vänner, sina erfarenheter och sina egna klasser. Nu går mina även på olika fritids och har olika rastgårdar, vilket inte var tanken från början, men än så länge fungerar det bra.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • m med tre stjärnor

Mina flickor går i samma klass. Det skiljer två år på dem men de går i F-3klass så de går i samma (fast äldsta har hoppat över en klass så hon går i trean och lillasyster i f-klass.
    Det funkar ´men inte smärtfritt.
    Storasyster tycker att lillasyster snor kompisarna och är allmänt jobbig, lillasyster glider nog mer på storasysters namn;)
    Nu har jag en dotter till som är ett år yngre än hon som går i f-klass nu.
    De två har alltid levt nära, delat rum, gått i samma dagisgrupp, samma aktiviteter osv. De har mått väldigt bra de aktiviteter vi faktiskt delat på dem. Däremot gillade de inte att sova isär, så nu har de tåv ett jätterum med en bokhylla ihop OCH de går nu på två helt skilda ställen. Yngsta går på en helt ny förskola där hon får vara sig själv. Och det mår de båda jättebra av. I höst har de också valt helt skilda aktiviteter.

SÅ funkar det i vår familj, våra flickor är också väldigt olika personligheter.
    Vi har en annan familj med två flickor i samma klass och de två vill bara leka med varandra.

• Pinje

Min son går i tvåan och hans kusin som bor granne med oss har just börjat förskoleklass. De leker jättemycket med varandra, hemma, på raster och fritids. De har mycket kontakt bara av att gå på samma skola. Är på inget sätt samma sak som för ts, men bara ett inlägg att dina tjejjer kan träffas mycket utan att gå i samma klass.

Svar på tråden Syskon i samma klass