• daydream

8 veckors bebis kommer inte till ro på dagarna - vad göra?

Vår lilla tjej är 8 veckor och sover jättebra på nätterna - ca 3 timmar åt gången, för att bara vakna för mat och sedan somna om igen.

Men resten av dygnet, dvs mellan typ 7 till 21, är det nästan hopplöst och jag upplever det som att hon har jättesvårt att komma till ro. Jag tror inte att det är magen som krånglar, men kan ju såklart inte veta säkert. Jag ser att hon är jättetrött, men det krävs ändå alltid en kämpainsats från mig för att hon ska somna och oftast vaknar hon efter någon halvtimme-timme.

Går vi ut med vagnen vaknar hon efter en stund och börjar skrika, och när hon börjar skrika kan det krävas en timme av bärande och vyssjande för att hon ska somna igen. Bärsjalen har funkat ett par gånger men oftast inte. Bärselen totalvägrar hon, babysittern likaså. Vi har ett babynest som hon sover i både i vår säng och vagnen, och sedan vi köpte den sover hon i alla fall ibland men det känns som att det är långt ifrån vad hon skulle behöva.

När hon sover så här dåligt blir hon jätteskrikig, grinig och kinkig - och det är jättesvårt att hitta på saker på dagarna pga detta vilket känns tråkigt men framförallt är det ju jobbigt för henne och jag skulle behöva alla tips jag kan få på hur man kan få en bebis att bli lugn och somna!

• Svar på tråden 8 veckors bebis kommer inte till ro på dagarna - vad göra?
  • Kinya

Har du provat att lägga henne på dig mage mot mage? Min dotter älskade att sova så när hon var i den åldern. Jag låg i sängen med henne på mig och tittade på tv eller läste en bok. När hon sov tungt kunde jag lägga henne i hennes vagga och hon sov vidare tills det var dags att äta igen.

• Melly

Har du provat att amma tätare om du ammar henne? Eller ge flaska tätare om du ger det? Kan vara en ökningsperiod och om man ammar så kan man behöva amma varje timme då eller ännu tätare ibland

• Annzo81

Jag har det precis som du med min lillkille, också 8 veckor gammal. Han sover max 3 timmar i sträck på natten och under dagen i stort sett ingenting. Han kan somna i knät efter matning men sen lägger man honom och efter 5 minuter så gallskriker han.  Han kan vara så trött att ögonen står i kors på honom men han kämpar emot sömn med allt han har.

Jag försöker att få honom att somna själv i spjälsängen, läste någonstans att det de vaknar av är förändringar efter att de somnat ex om man flyttat dem från sängen till spjälsängen så känns det annorlunda eller något sånt. Det verkar fungera för han sover bättre om han somnar av sig själv. Annars så försöker jag få honom att somna om när han vaknar efter 5 minutaren, det kan vara genom att ligg amma eller buffa lite på rumpan.

Vad gäller vagnen så hade vi samma problem också, vi började ta med napp i vagnen och när han blev riktigt grinig så lade vi honom på sidan och gav napp och då somnade han oftast rätt så kort efteråt. Men vaknade givetvis så fort man kom hem och stannande med vagnen :)

• Alley

Min 8 veckors är lika! Han sover i 3 timmars intervaller på natten men på agen vägrar han sova. För några veckor sen sov han 2 timmar på fm och minst 2 timmar på em men nu sover han inte mer än 10 min och är så trött att ögonen går i kors.Han fäktar med armar och ben och kommer aldrig till ro.  Han kan vila när jag är ute med vagnen men det är ingen djupare sömn. Han somnar till ibland när jag bär honom men så fort jag lägger ned honom skriker han igen. Bärsele vägrar han, babysitter är kul i 5 minuter, han vill bli buren hela tiden och så fort man slutar rulla vagnen vill han upp.
    Har hört att det är en 8 veckors kris som man får vänta ut och jag hoppas verkligen det för detta är påfrestande för både honom och mig. Framåt kvällen är han så trött att hans ögonen är rosa, han gallskriker och jag tycker så synd om honom.

• NiniMe

Ja detta låter precis som min lille, han va precis likadan, pigg på livet helt enkelt.. Skulle knappt sova och när han väl sov så va de typ 30 min MAX 1 timme, vaknade och beteede sig som han fortfarande va trött, men han va mest myssugen när han va nyvaken.. Han e precis likadan nu och han e 1 år, jag måste hålla han vaken tills han e så trött att han däckar direkt när de e middagslur...
    Dom säger ju att bebisar kan ha jobbigt med för mycke intryck och då bli lite oroliga.. Men de prova jag, då att inte göra ett skit mer än att vara hemma men de funka inte...

• Caroline 74

Åh vad skönt att läsa att man inte är ensam om detta alltså... Även om jag allt tycker lite synd om oss alla - både föräldrar och bebisar! Sitter vid köksbordet och skriver med vänsterhanden för på höger arm sover lilltjejen 4 veckor gammal efter att amat typ i tio minuter. Hon ha varit vaken sen nio i morse och är nu så klart trött, men sova i vagnen vill hon inte. Lägger jag henne där meckar hon nöjt i max tio minuter sen vill hon upp i famnen, där är hon nöjd och glad, skulle jag sen vilja lägga henne i vagnen blir det hysteriskt skrik. 

Lösningen är antingen somna i famnen eller babybjörnen och ligga kvar där tills det är mat igen efter max tre timmar. Problemet är ju bara att jag håller på att bli helt knäpp eftersom jag blir så himla låst när jag måste bära henne hela tiden. Skulle så gärna vilja vänja henne vid att somna och/eller sova i vagnen/sängen eller var som helst egentligen utom PÅ mig. Jag är lite rädd att jag vänjer henne vid detta nu så att det alltid kommer att vara strul med somnandet...

• Zoria123

Vet inte hur det har gått för dig men kan säga att här är det rena paradiset nu! :D
    Jag startade ju en tråd ang. skrik?! min dotter ville ju endast sova hos mig men nu har det löst sig! :D
    Det börja med att jag skulle till bvc och då var hon tvungen att ligga i vagnen vare sig hon ville eller inte hon skrek i ca 20 min, sen slocknade hon. Efter besöket fick hon äta sen gick vi igen och denna gång slockna hon utan ett enda knyst! :O
    Efter det skulle jag och min man åka ner till min syster, en bilresa på ca 3 timmar. Först skrek hon i ca 45 min och jag tillsut testa med nappen och VIPS hon tog den och ÄLSKADE den! :O Sen dess är nappen min ängel! Hon snuttar på den dag och natt, konstant! Och nu sover hon utan problem i vagn, i säng, i bärsjal osv. Sen hjälpte mig min syster under den veckan som jag var hos henne genom att lära mig på vilket vis man kan trixa och testa samt hjälpte mig att få in rutin men det behövdes nog också ca en vecka för att få allt att flyta. Det har tagit ett tag att vänja henne med vagnen samt sjal m.m. Men att hon tar nappen gör ju att hon inte måste snutta på mitt bröst konstant... LOVE IT!

Hoppas det löser sig för dig med! Lycka till! 

• 28032008

Hej! Detta är en gammal tråd men någon av er som skrev kanske ser detta. Min kille på 8 veckor är nu precis som ni skriver och jag undrar hur det gick sen? Blev det bättre? Var det bara en fas? Utvecklingssprång? Tacksam för svar. /sara och Wilmer

• ModestyBlaze

Hej,

7-8 v är en ökningsperiod och då behövs mer mat. Amma tätare och mer kan vara nyckeln, men sen måste brösten får vila lite också så ny mjölk bildas.

Om ni inte är rädda för ersättning så hade jag ammat så mycket jag kunde först och sen fyllt på med ersättning i flaska. Då kommer också sömnen oftast att vara bättre.

Sen finns vissa som precis i denna ålder inser att sova på rygg inte är grejen så att skaffa andningslarm och lägga på mage kan vara värt att prova.

Mina tips vid amning.

Vila mycket, var inte ute och promenera en massa när det är ökningsperiod.

Ät fet mat 5ggr/dag

Drick mycket vatten

Drick 1L Luzern Te/dag.

Sen hamnar man lätt i en "ond cirkel" på kvällen, då kan det vara värt att lägga barnet för att sova i 5 min ta upp och mata halvsovandes bebis.

Lycka till!

• SötFlöt

Jag ger min 7 veckors ersättning vilket gör henne rejält mätt = sover bra! På natten sover hon 9 timmar i ett sträck och vaknar ibland för ett mål vid 04. DET är bra sovrutiner Ammar du?

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 090305 & Iza 110403 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • 28032008

Hej igen. Jag ammar min son och har massor med mjölk. Vi måste ta paus i amningarna så han får hämta andan! :p Okej, ökningsperiod och sen är det ju även ett utvecklingssprång vid 8 veckor. Det jag tycker är jobbigt är att även om han är mätt, nybytt och så vidare så vill han inte somna ändå. Han kommer inte till ro på dagarna trots att han är så trött att han skelar. Självklart börjar jag lägga honom redan vid första tecken på trötthet och jag brukar dessutom utgå ifrån klockan, vi har någorlunda rutiner varje dag, nätterna går bra.. Men på dagarna vägrar han allt, kommer inte ens till ro i min famn... :/ Jag hoppas detta är tillfället för det hela gör oss båda mycket trötta och på dagtid finns ingen avlastning alls.

• Bollen2

Ibalnd när min bebis inte vill sova i vagnen eller sängen har jag ammat honom tills han blivit trött och somnat i min famn. Sen har han fått ligga där och sova i min famn, har då kunnat sova över två timmar i sträck på dagen. Visst är det jobbigt att inte kunna göra något när han sover, när man ser att det behöve städas och allt annat som ska göras. Men man får försöka slappna av, se tv eller nått och vara glad att han kan sova, så han blir piggare sen.

• RebeccaGoud

Hej!

Min dotter är 8 veckor (om två dagar), hon är en glad och mycket snäll bebis. Dock har vi en del problem, precis som ni ovan beskriver. På natten sover hon som en stock, vissa nätter äter hon en gång andra sover hon hela natten vilket är super bra. Men dagarna är lite jobbigare, fram tills 2 tiden sover hon som hon ska dvs äter sen sover i ca 1-2 timmar och sen äter igen etc. Men sen har vi under eftermiddagar och kvällar som hon helt enkelt inte vill sova, max 5 min. Hon somnar aldrig själv, hur mycket napp, vaggning, vyssning etc vi än ger henne så vägrar hon. Hon somnar bara i famnen och när hon väl somnat och jag ska lägga ner henne så kanske hon sover max 5-10 min, vaknar och vill äta, har försökt vyssa henne till söms i vagn/vagga utan att ta upp henne när hon väl inte vill äta, men icke sa nicke, hon bara gallskriker. Så fort jag tar upp henne går ca 2 meter så har hon somnat igen, sen vaknar hon om jag sätter mig ner. Efter detta brukar hon vara vaken länge, ibland 6 timmar utan att sova, jätte glad men dock bara i famnen och inte på egen hand. Känns som om jag försökt allt, för mig gör det egentligen inte så mycket att hon är vaken och vill vara i famnen, det är mysigt men samtidigt vill man kunna fixa hemma osv utan att bli avbruten var 5e min.. Men så är det väl med de små liven =)

Har ni några detaljerade knep hur man kan börja få bebben sin att somna på egen hand? Jag är medveten om att det tar sin lilla tid, men har någon några bra tips??

• LitetFrö

Hej

Detta är en gammal tråd men jag hoppas någon av er ser detta för jag behöver HJÄLP!

Min son är nu 7 v och sedan en vecka tillbaka så är han precis så som ni beskriver. Han är orolig och kan inte komma till ro. Fäktar och sparkar med armar och ben, är liksom helt uppe i varv. Vi måste gå runt med hobom i famnen för att han ska somna och sedan måste han sova på oss. Lägger vi ner hobom vaknar han igen. Som många av er skriver sover han lite bättre på natten, kan dock inte somna på egen hand.

Hans nervösa beteende och sprattlande väcker hobom hela tiden.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till, mår så dåligt för jag är så orolig att nåt är fel på honom att han liksom är överaktiv och alltid kommer att vara såhär.

Snälla, hur blev det för er?? Var detta bara en utveckling/tillväxtfas eller är era barn fortfarande nervösa/oroliga/svårt att komma till ro?

• Bekks

Min tös var sådan här innan. Matade konstant och hon kunde inte sova på dagen. Sov i tio minutersintervaller. Så här hade jag det i tre månader. Men jag gjorde så här: flyttade vaggan till vardagsrummet. Tvn fick vara på dygnet runt. Runt 11 gav jag lite ersättning. Sen sov hon en timme. Sen runt tre fick hon lite ersättning igen. Och sov en timme till. Jag ville verkligen hel amma men fick ta till lite ersättning för att hon skulle komma till ro. Var inte rädda för att prova, ni mammor kommer må mycket bättre om det fungerar för er.

• liz03

har ni provat att swaddla? ingen gör det i sverige, men i USA gör de det redan på bb. det brukade lugna min lilla när hon har svårt att komma till ro!

Svar på tråden 8 veckors bebis kommer inte till ro på dagarna - vad göra?