Inlägg från: Kajsagumman |Visa alla inlägg
  • Kajsagumman

Inåtvända bröstvårtor

Hej tjejer,

Jag har verkligen behov för att komma i kontakt med någon som haft liknande problem och erfarenhet som kan hjälpa med att svara på lite frågor jag har.

Jag har inåtvända bröstvårtor - och riktigt inåtvända, inte den typen som vissa verkar ha som kan stimuleras till att "titta ut". Mina är helt inåtvända och kommer inte ut av stimulering eller nyp från mig.

Redan på BB blev jag rekommenderad till att använda en ammenapp. Det gjorde jag, och han suger på den - men det är inget tvivel om att han har svårt att få mjölken ut. Iom att han endast vägde 2,8 och gick ner till 2,5 efter första dygn så blev vi också rekommenderade till att ge ersättning som komplement. Det gjorde vi och gör fortfarande nu nästan 2 veckor senare.

Jag trodde såklart att jag inte hade nog mjölk - men jag har börjat pumpa ut lite efter varje måltid och ger till honom efter nästa måltid och insett att jag nog har tillräckligt med mjölk. Ger fortfarande ersättning, men om brösten stimuleras ytterligare såsom jag gör nu så tror jag att produktionen är nog till sist.

Problemet är ju att han inte kan få det ut själv. Och nyckeln till detta mysterium är att få han till att göra det!

Och då är frågan - hur fan gör jag det?!? Och här följer några frågor gällande det...

- Någon med inåtvända bröstvårtor som använt ammenapp som upplevt att bröstvårtorna ändrar form efter ett tag och att barnet kan få fatt direkt på bröstet?

- Jag använder Avent ammenapp - någon som provat flera och har någon erfarenhet omkring några som kanske är bättre och enklare att suga ut igenom?

- Man kan se att han inte får ordentligt fatt i ammenappen - någon som har något tips om hur man får dem till att öppna upp mer inför en ammenapp?

- Jag har läst på Internet om det som heter Lansinoh Latchassist - en lille suggrej som skapar ett vaccum som man kan använda innan man ammar som skall ta ut bröstvårtan - någon som provat denna?

- Jag har också läst om det som heter Philips Avent Niplette - som också verkar vara en sugkopp-grej men lite mer avancerad för inåtvända bröstvårtor - någon som provat den?

- Det gör också väldigt ont med ammenappen på mig, vilket det inte gör när jag pumpar exempelvis. Jag tror att det är för att han suger fel liksom, i för litet område... någon annan som upplevt detta och har något tips?

Alla andra tips gällande just att barnet inte själv kan tömma bröstet är varmt välkomna. Just nu känns det som att allt jag gör är att amma i smärta, kämpa med en frustrerad baby, pumpa ut och koka ersättning för att sedan bäva inför när man skall det hela igen om 2 timmar...

Tack på förhand..

• Svar på tråden Inåtvända bröstvårtor
  • Kajsagumman

Hej Mw83!

Tack för svar...

Det låter ju positivt iofs att du lyckats att bli av med den efterhand nu! Det är nog ett liknande förlopp som jag ser framför mig just nu.... Men har det inte också varit väldigt jobbiga 3 månader?!

Min grabb blev ju bara född för 2 veckor sen så jag har ju bara suttit hemma sedan dess... men man tänker ju sig att man gärna skall kunna komma ut vid nån tidspunkt i de nästa 3 månader. Hur har du gjort?? Hivat med ersättning i kylbox och sterliserade ammenappar och sprutor/nappflaska och hela kittet?

Hur gör du på natten - ger du också ersättning där? Efter varje måltid? Hur mkt har du gett? Ammar du också ut något som du ger i efterhand?

Tack...!

• Kajsagumman
    am76 skrev 2010-08-25 12:54:57 följande:
    Jag köpte "bröstvårtsutdragare" från avent. Liknar en mjölkuppsamlingskopp - man har på sig dom inne i bh:n och de drar ut vårtorna. Sedan pumpade jag dessutom med elektrisk pump vilket också hjälpte till att dra ut dom. Hade även amningsnapp.
    Hej AM76!

Det låter ju positivt att det finns en chans att de då ändrar sig..! Jag har faktikst beställt den nu. Men jag läste också att man faktiskt helst inte skulle använda den när man väl ammade, utan att man skulle använda den innan man blev gravid då vaccumgrejen inte helt fungerade när det var mjölk i brösten pga att de då var mer utspända. Upplevde du att du hade problem med det?

Hur använde du den? Gick du runt med sugkoppen på när du inte ammade hela tiden? Gjorde det ont? Annars så läste jag också att man kunde sätta den på några minuter innan man ammade bara, för att dra ut den tillfälligt?

Du får väldigt gärna skriva och berätta hur du gjorde med Nipletten och vad du tyckte gav bäst succé!
  • Kajsagumman
    Koo skrev 2010-08-25 13:44:13 följande:
    Jag använde amningsnapp från Medela under hela tiden jag ammade dottern eftersom jag aldrig fick till amningen pga platta bröstvårtor. Fördelen med Medelas nappar var att de finns i flera storlekar (S, M och L tror jag). Tanken är väl att S ska vara till nyfödingar, men det var den som funkade bäst för oss under hela amningstiden (11 månader).

Så, ett alternativ kan ju vara att kolla efter andra storlekar på nappen, så kanske det funkar bättre åt er
    Hej Koo!

Tack för svar.... bara för att klargöra... Var det en sådan här som du använde: http://www.gnetagalten.se/images/00014/0/amningsnapp-medela.jpg

eller en sådan här: http://www.abc-annons.se/foto/662095673.jpg

Det ena verkar kallas "ammningskydd" och det andra "ammningsnapp" - det är himlans förvirrande med alla olika uttryck tycker jag!
  • Kajsagumman
    ylvab77 skrev 2010-08-26 11:25:06 följande:
    Hej hej
    Jag jobbar på Avent och har ett "tips"Vi har en s.k Niplette som hjälper till att dra ut inverterade bröstvårtor - det tar mellan 1-2 veckor att "lösa problemet".
    Om jag har förstått det rätt så beror iverterade bröstvårtor på att mjölkgången är lite för kort och det kan antingen ordnas med ett kirurgiskt ingrepp eller med en niplette som med hjälp av ett vacuum drar ut bröstvårtan och förlänger mjlkögången. Oftast rekommenderar vi att man gör det under gravitidteten så att problemet ärlöst tills babyn kommer men nu är det ju lite sent för det. Det går dock bra att starta även nu!

Är det intressant att veta mer? kolla vår hemsida eller vår facebookgrupp (Philips Avent Sverige) eller hör av dig tll mig så ska jag se om jag kan ordna det här på något vis..

MVH Ylva Bäckström för Avent
    Hej Ylva,

Jag har redan beställt Niplette hem - men har inte fått den ännu. Dock så läste jag också precis som du säger - att den helst skall användas innan man blir gravid. Så jag är lite i tvivel om HUR jag skall använda den när den nu kommer... iom att jag nu har mjölk i brösten. Man vill ju inte åsamka sig själv mer skada så att säga. Är det något du kan svara på?

Mvh
  • Kajsagumman

Hej allesammans,

Tack för alla svar! Som mamma för första gången så tänker man inte på denna typ av problem före man står mitt i det. Man har liksom inte tänkt så mycket längre än födseln...!

Det är ju helt otroligt vad fantastiska alla mammor där ute i världen är, och vad de går igenom för sina barn av smärta och uppffringar. Jag hade ingen aning om detta innan!! Jag hade såklart hoppats på att någon skulle skriva med ett supertips som löste mitt problem på en gång - men inser nu att något sådant inte riktigt finns. Det är precis som ni säger - man måste kämpa vidare och öva utan nappen och fortsätta med att amma ut och prova - och till sist, om man har tur - så en dag så lyckas det. Och det kan ta 8 veckor eller 2 månader - men tyvärr så finns det ingen genväg.

Jag har inte provat Nipletten ännu - den ligger på postkontoret och väntar på mig. Nu är frågan bara hur jag skall ta mig dit och hämta den! haha (hade inte tänkt så långt!!). Prioriterar ju att äta och sova när jag får chans till det istället! Men skall se om jag inte kommer dit senare idag eller imorgon beroende på hur snäll grabben är mot mig. Skriver och berättar om mina erfarenheter! Har även beställt lite olika ammningsnappar och den där LAtchAssist- bröstvårteutdragaren - så det kommer recension på det hela

Stort tack och all credit i världen till alla er tålmodiga och fantastiska mammor där ute (ink. mig själv ).

• Kajsagumman
    randigarutan skrev 2010-09-02 20:18:13 följande:
    hej! Jag har också problem med detta och många många tårar har jag fällt! SÅ himla rädd att aldrig kunna lämna hemmet just för att det är så himla krångligt att lägga dendär amningsnappen tillrätta OCH lägga bebis tillrätta INNAN han hinner vifta bort den där nappen!
    Jag har testan såna koppar som ska dra ut vårtan men jag tycker inte att det funkar utan så fort jag tar bort den krymper den..
    jag är så himla ledsen att ingen har sagt till mig under graviditet om detta om att man kan preparera vårtan.. frågade tom min BM men hon sa att man inte kunde göra nåt, bara typ frottera bröstet för att göra det tåligt men det har ju inget med detta å göra..

Kan man använda den där nipplette ändå trots att man ammar?
    Jag vill verkligen inte använda ersättning helst och min pojk verkar få i sig det han behöver för han har ökat i vikt sen födsel då vi vägde första gången i alla fall!
    Nä det är verklgien tråkigt men kanske funkar det bättre om nån månad.. han är ju bara 2 v min lille
    Hej randiga rutan!

Jag har inte lyckats amma utan napp ännu - men däremot så måste jag hålla med om att det faktiskt blir enklare. Nu är min lille grabb 3 veckor och 2 dagar och nu så får han mycket mer fatt i ammningsnappen och det går inte längre 5 minuter innan det lyckas där han slår bort den och man sitter och trugar och svettas.

När jag skrev inlägget var han också omkring 2 veckor - så faktiskt redan nu en vecka senare så går det mycket bättre. Så hang in there! Jag tror personligen att det har något att göra med denna "utdrivningsreflex" som jag heller aldrig hört om innan. Bröstet pushar liksom ut mjölk när ens kropp reagerar på att nu skall han äta och man hör han gråta - och det gör att han inte behöver suga så hårt utan att man själv "hjälper till". Den kan uppenbarligen ta några veckor att komma helt igång på vissa (varför har ingen sagt det liksom?) - och min personliga teori är att det är det som hänt hos mig nu... för nu rinner mjölken liksom till i nappen när han skall äta och det gjorde den absolut inte innan.

Jag har fått hem Nipletten men måste säga att det gör väldigt ont att sätta på den. Jag tror (tyvärr) det stämmer det som de säger att den helst inte skall användas när man väl ammar - för man märker att när det är mjölk i bröstet så gör det helt enkelt bara skitont - och att ha den där grejen på "över dagen" som det står på paketet, eller till och med sova med den - är helt out of the question. Ni känner väl till de första par sekunder när barnet tar fatt i bröstvårtan när bröstet är helt fyllt med mjölk? Det gör skitont i de första par sekunder. Så känns det när man sätter på den där Niplette.

Och den där LAtch Assist drar faktiskt ut bröstvårtan i en kort tid  så att han rent teoretiskt skulle kunna få fatt i den - men inte mer än vad nappen gör när han suger på den. Så jag får samma resultat om han suger i 5 minuter och jag tar av nappen och provar att ge han bröstvårtan. Plus att den där lilla LAtchassist blir ju också till en liten minibröstpump så om man då använder den precis innan han skall amma - så kommer det ju mjölk ut i den! Och det blir bara rätt meckigt.. tror inte det är tanken riktigt.

Jag kör nu vidare med mina nappar, och just nu är jag bara så glad att det fungerar i alla fall. Han har heller inte fått extra ersättning på 3 dagar! WOHO! Jag får arbeta vidare med att han suger direkt på bröstet när jag igen har fått lite självsäkerhet och lugnet lagt sig efter sista prövning... phu.
Svar på tråden Inåtvända bröstvårtor