• Kajsagumman

Inåtvända bröstvårtor

Hej tjejer,

Jag har verkligen behov för att komma i kontakt med någon som haft liknande problem och erfarenhet som kan hjälpa med att svara på lite frågor jag har.

Jag har inåtvända bröstvårtor - och riktigt inåtvända, inte den typen som vissa verkar ha som kan stimuleras till att "titta ut". Mina är helt inåtvända och kommer inte ut av stimulering eller nyp från mig.

Redan på BB blev jag rekommenderad till att använda en ammenapp. Det gjorde jag, och han suger på den - men det är inget tvivel om att han har svårt att få mjölken ut. Iom att han endast vägde 2,8 och gick ner till 2,5 efter första dygn så blev vi också rekommenderade till att ge ersättning som komplement. Det gjorde vi och gör fortfarande nu nästan 2 veckor senare.

Jag trodde såklart att jag inte hade nog mjölk - men jag har börjat pumpa ut lite efter varje måltid och ger till honom efter nästa måltid och insett att jag nog har tillräckligt med mjölk. Ger fortfarande ersättning, men om brösten stimuleras ytterligare såsom jag gör nu så tror jag att produktionen är nog till sist.

Problemet är ju att han inte kan få det ut själv. Och nyckeln till detta mysterium är att få han till att göra det!

Och då är frågan - hur fan gör jag det?!? Och här följer några frågor gällande det...

- Någon med inåtvända bröstvårtor som använt ammenapp som upplevt att bröstvårtorna ändrar form efter ett tag och att barnet kan få fatt direkt på bröstet?

- Jag använder Avent ammenapp - någon som provat flera och har någon erfarenhet omkring några som kanske är bättre och enklare att suga ut igenom?

- Man kan se att han inte får ordentligt fatt i ammenappen - någon som har något tips om hur man får dem till att öppna upp mer inför en ammenapp?

- Jag har läst på Internet om det som heter Lansinoh Latchassist - en lille suggrej som skapar ett vaccum som man kan använda innan man ammar som skall ta ut bröstvårtan - någon som provat denna?

- Jag har också läst om det som heter Philips Avent Niplette - som också verkar vara en sugkopp-grej men lite mer avancerad för inåtvända bröstvårtor - någon som provat den?

- Det gör också väldigt ont med ammenappen på mig, vilket det inte gör när jag pumpar exempelvis. Jag tror att det är för att han suger fel liksom, i för litet område... någon annan som upplevt detta och har något tips?

Alla andra tips gällande just att barnet inte själv kan tömma bröstet är varmt välkomna. Just nu känns det som att allt jag gör är att amma i smärta, kämpa med en frustrerad baby, pumpa ut och koka ersättning för att sedan bäva inför när man skall det hela igen om 2 timmar...

Tack på förhand..

• Svar på tråden Inåtvända bröstvårtor
  • LyckligMamma83

Jag har haft liknande problem:). På BB fick jag en amningsnapp (medela) och det tog ett tag innan min son lärde sig att suga. Jag ger också ersättning efter varje mål. Men jag måste säga att det är först nu efter 3 månader som lillen verkligen suger bättre, tom kan han suga utan amningsnapp ibland.

• Kajsagumman

Hej Mw83!

Tack för svar...

Det låter ju positivt iofs att du lyckats att bli av med den efterhand nu! Det är nog ett liknande förlopp som jag ser framför mig just nu.... Men har det inte också varit väldigt jobbiga 3 månader?!

Min grabb blev ju bara född för 2 veckor sen så jag har ju bara suttit hemma sedan dess... men man tänker ju sig att man gärna skall kunna komma ut vid nån tidspunkt i de nästa 3 månader. Hur har du gjort?? Hivat med ersättning i kylbox och sterliserade ammenappar och sprutor/nappflaska och hela kittet?

Hur gör du på natten - ger du också ersättning där? Efter varje måltid? Hur mkt har du gett? Ammar du också ut något som du ger i efterhand?

Tack...!

• am76

Jag köpte "bröstvårtsutdragare" från avent. Liknar en mjölkuppsamlingskopp - man har på sig dom inne i bh:n och de drar ut vårtorna. Sedan pumpade jag dessutom med elektrisk pump vilket också hjälpte till att dra ut dom. Hade även amningsnapp.

• am76

det tog ca 8 veckor innan dottern kunde få tag själv, då hade vårtan kommit ut litegrand. Lycka till!

• Skarpa

Jag använde amningsnapp från Medela under hela tiden jag ammade dottern eftersom jag aldrig fick till amningen pga platta bröstvårtor. Fördelen med Medelas nappar var att de finns i flera storlekar (S, M och L tror jag). Tanken är väl att S ska vara till nyfödingar, men det var den som funkade bäst för oss under hela amningstiden (11 månader).

Så, ett alternativ kan ju vara att kolla efter andra storlekar på nappen, så kanske det funkar bättre åt er

• Skarpa
    Kajsagumman skrev 2010-08-25 12:33:53 följande:
    Hej Mw83!

Tack för svar...

Det låter ju positivt iofs att du lyckats att bli av med den efterhand nu! Det är nog ett liknande förlopp som jag ser framför mig just nu.... Men har det inte också varit väldigt jobbiga 3 månader?!

Min grabb blev ju bara född för 2 veckor sen så jag har ju bara suttit hemma sedan dess... men man tänker ju sig att man gärna skall kunna komma ut vid nån tidspunkt i de nästa 3 månader. Hur har du gjort?? Hivat med ersättning i kylbox och sterliserade ammenappar och sprutor/nappflaska och hela kittet?

Hur gör du på natten - ger du också ersättning där? Efter varje måltid? Hur mkt har du gett? Ammar du också ut något som du ger i efterhand?

Tack...!
    Jag använde som sagt amningsnapp i nästan ett år. Kokade dem varje dag, och sköljde av dem ordentligt efter varje amningstillfälle. När vi var ute på stan slängde jag ner ett par amningsnappar i en plastpåse, och såg till att rengöra dem som vanligt efter amning. Mer bök än utan amningsnapp antar jag, men man kom in i det snabbt ändå
  • Kajsagumman
    am76 skrev 2010-08-25 12:54:57 följande:
    Jag köpte "bröstvårtsutdragare" från avent. Liknar en mjölkuppsamlingskopp - man har på sig dom inne i bh:n och de drar ut vårtorna. Sedan pumpade jag dessutom med elektrisk pump vilket också hjälpte till att dra ut dom. Hade även amningsnapp.
    Hej AM76!

Det låter ju positivt att det finns en chans att de då ändrar sig..! Jag har faktikst beställt den nu. Men jag läste också att man faktiskt helst inte skulle använda den när man väl ammade, utan att man skulle använda den innan man blev gravid då vaccumgrejen inte helt fungerade när det var mjölk i brösten pga att de då var mer utspända. Upplevde du att du hade problem med det?

Hur använde du den? Gick du runt med sugkoppen på när du inte ammade hela tiden? Gjorde det ont? Annars så läste jag också att man kunde sätta den på några minuter innan man ammade bara, för att dra ut den tillfälligt?

Du får väldigt gärna skriva och berätta hur du gjorde med Nipletten och vad du tyckte gav bäst succé!
  • Kajsagumman
    Koo skrev 2010-08-25 13:44:13 följande:
    Jag använde amningsnapp från Medela under hela tiden jag ammade dottern eftersom jag aldrig fick till amningen pga platta bröstvårtor. Fördelen med Medelas nappar var att de finns i flera storlekar (S, M och L tror jag). Tanken är väl att S ska vara till nyfödingar, men det var den som funkade bäst för oss under hela amningstiden (11 månader).

Så, ett alternativ kan ju vara att kolla efter andra storlekar på nappen, så kanske det funkar bättre åt er
    Hej Koo!

Tack för svar.... bara för att klargöra... Var det en sådan här som du använde: http://www.gnetagalten.se/images/00014/0/amningsnapp-medela.jpg

eller en sådan här: http://www.abc-annons.se/foto/662095673.jpg

Det ena verkar kallas "ammningskydd" och det andra "ammningsnapp" - det är himlans förvirrande med alla olika uttryck tycker jag!
  • Skarpa
    Kajsagumman skrev 2010-08-25 14:49:08 följande:
    Hej Koo!

Tack för svar.... bara för att klargöra... Var det en sådan här som du använde: www.gnetagalten.se/images/00014/0/amningsnapp...

eller en sådan här: www.abc-annons.se/foto/662095673.jpg

Det ena verkar kallas "ammningskydd" och det andra "ammningsnapp" - det är himlans förvirrande med alla olika uttryck tycker jag!
    Jag ser ingen riktig skillnad på bilderna, så min gissning är att det bara är två namn på samma sak Den första bilden ser kanske lite kupad ut i skölden runtom, men det är nog bara hur den ligger. Jag kan iaf säga säkert att det var sådana som du länkar till i andra länken som jag använde
  • ylvab77

Hej hej
    Jag jobbar på Avent och har ett "tips"Vi har en s.k Niplette som hjälper till att dra ut inverterade bröstvårtor - det tar mellan 1-2 veckor att "lösa problemet".
    Om jag har förstått det rätt så beror iverterade bröstvårtor på att mjölkgången är lite för kort och det kan antingen ordnas med ett kirurgiskt ingrepp eller med en niplette som med hjälp av ett vacuum drar ut bröstvårtan och förlänger mjlkögången. Oftast rekommenderar vi att man gör det under gravitidteten så att problemet ärlöst tills babyn kommer men nu är det ju lite sent för det. Det går dock bra att starta även nu!

Är det intressant att veta mer? kolla vår hemsida eller vår facebookgrupp (Philips Avent Sverige) eller hör av dig tll mig så ska jag se om jag kan ordna det här på något vis..

MVH Ylva Bäckström för Avent

Svar på tråden Inåtvända bröstvårtor