Inåtvända bröstvårtor
Hej tjejer,
Jag har verkligen behov för att komma i kontakt med någon som haft liknande problem och erfarenhet som kan hjälpa med att svara på lite frågor jag har.
Jag har inåtvända bröstvårtor - och riktigt inåtvända, inte den typen som vissa verkar ha som kan stimuleras till att "titta ut". Mina är helt inåtvända och kommer inte ut av stimulering eller nyp från mig.
Redan på BB blev jag rekommenderad till att använda en ammenapp. Det gjorde jag, och han suger på den - men det är inget tvivel om att han har svårt att få mjölken ut. Iom att han endast vägde 2,8 och gick ner till 2,5 efter första dygn så blev vi också rekommenderade till att ge ersättning som komplement. Det gjorde vi och gör fortfarande nu nästan 2 veckor senare.
Jag trodde såklart att jag inte hade nog mjölk - men jag har börjat pumpa ut lite efter varje måltid och ger till honom efter nästa måltid och insett att jag nog har tillräckligt med mjölk. Ger fortfarande ersättning, men om brösten stimuleras ytterligare såsom jag gör nu så tror jag att produktionen är nog till sist.
Problemet är ju att han inte kan få det ut själv. Och nyckeln till detta mysterium är att få han till att göra det!
Och då är frågan - hur fan gör jag det?!? Och här följer några frågor gällande det...
- Någon med inåtvända bröstvårtor som använt ammenapp som upplevt att bröstvårtorna ändrar form efter ett tag och att barnet kan få fatt direkt på bröstet?
- Jag använder Avent ammenapp - någon som provat flera och har någon erfarenhet omkring några som kanske är bättre och enklare att suga ut igenom?
- Man kan se att han inte får ordentligt fatt i ammenappen - någon som har något tips om hur man får dem till att öppna upp mer inför en ammenapp?
- Jag har läst på Internet om det som heter Lansinoh Latchassist - en lille suggrej som skapar ett vaccum som man kan använda innan man ammar som skall ta ut bröstvårtan - någon som provat denna?
- Jag har också läst om det som heter Philips Avent Niplette - som också verkar vara en sugkopp-grej men lite mer avancerad för inåtvända bröstvårtor - någon som provat den?
- Det gör också väldigt ont med ammenappen på mig, vilket det inte gör när jag pumpar exempelvis. Jag tror att det är för att han suger fel liksom, i för litet område... någon annan som upplevt detta och har något tips?
Alla andra tips gällande just att barnet inte själv kan tömma bröstet är varmt välkomna. Just nu känns det som att allt jag gör är att amma i smärta, kämpa med en frustrerad baby, pumpa ut och koka ersättning för att sedan bäva inför när man skall det hela igen om 2 timmar...
Tack på förhand..