• Bejje

Editera inlägg

Jag skrev nyss ett inlägg i forumet och kom direkt på efteråt att jag glömt en viktig del i inlägget. Har nu försökt hitta hur man editerar ett inlägg som man redan har skrivit, men kan inte hitta det. Resultatet blev att jag blev tvungen att posta ett inlägg till.

Är jag blind eller finns inte denna funktion?

• Svar på tråden Editera inlägg
  • Bejje

Det var tråkigt Rynkar på näsan Då lägger jag till det över mina förslag till den här siten och hoppas att Familjeliv lägger till denna funktion.

Det är väldigt ofta när jag skriver i andra forum som jag skriver för fort och stavar galet eller helt enkelt missat att säga något och vill lägga till något till mitt inlägg, oavsett om jag är trådstartare eller inte. Andra forum har då möjligheten att ändra ett inlägg hur många ggr som helst istället för att om jag vill ändra/lägga till något 10ggr så måste jag alltså göra 10 olika inlägg här.

• Bejje

Förstår om man vill vara hård och inte låta folk ta bort text som man har skrivit, men att lägga till text borde man åtminstone få göra. Jag menar nu itne bara trådstartaren och första inlägget utan även alla andra ska kunna antingen ändra eller åtminstone lägga till text i sitt inlägg tycker jag.

• Bejje
    Michisen skrev 2010-08-24 16:13:44 följande:
    Du kan ju lägga till text i ditt inlägg.
    Tror du missuppfattar mig eller så hittar jag inte. Allt jag hittar är "uppdatera inlägget" knapp som gäller första inlägget i tråden. Hittar inte samma sak för resten av inläggen i tråden.
  • Bejje

Är det något nytt på gång gällande detta? Kom att tänka på att jag sitter väl på ungefär 5-6 olika forum med jämna mellanrum och totalt sätt har jag väl använt ett 20 tal olika forum. Familjeliv är det enda forum jag har stött på där man inte kan redigera inlägg (menar då inte bara trådstart.)

några få enstaka forum har dock ett liknande tänk som familjeliv att man inte får redigera inlägg hur som helst eftersom man då kan skriva något stötande och sedan ta bort det för att undanröja bevis på det. De har dock löst det på ett annat sätt - att man kan redigera sitt inlägg, men bara under visst antal minuter. Det kan vara bra för att redigera onödiga stavfel t.ex.

Så jag frågar igen, finns någon plan på att införa en redigeringsfunktion som i stort sätt alla forum på nätet har?

• Bejje

Jag frågar igen och hoppas att någon på FL läser. Har ni funderat något mer på det här? Väldigt många vill ha en sådan funktion eftersom de är vana med det från alla andra forum på nätet.

• Bejje
    racer x3000 skrev 2011-07-17 17:23:33 följande:
    Tyvärr hålls det envist kvar vid att man inte ska få ändra på sina inlägg. Har tjatats rätt länge över det, men inget har hänt än så länge.
    och jag kan för mitt liv inte förstå det. Jag vet inte hur ofta jag stavar fel i forumet. Inte för att jag är dålig på att stava utan för att jag är så uppspelt och skriver så fort att jag ibland gör misstag. Ibland kan det också blir så illa att meningarna får fel betydelse. Detta hade snabbt och enkelt varit fixat om FL haft samma standard som praktiskt tagit vilket forum som helst på nätet, men nej, de ska ensvist hålla kvar vid att inlägg inte ska vara möjliga att redigera.
  • Bejje

Fortfarande ingen ändring på detta vad jag kan se. Jag besöker vanligtvis runt 6 olika forum varje dag och om man ser över längre tid så besöker jag lätt över 10 olika forum. Familjeliv är fortfarande det enda forum jag besöker som inte tillåter redigering av inlägg. Inte heller verkar man vara intresserad av att förändra/förbättra sitt forum, något som sker lite då och då i andra forum. Fortfarande lika besviken...

• Bejje
    Har nyss kommit tillbaka till familjeliv efter att i princip inte använt det på flera år.
    Ser att det fortfarande inte går att redigera stavfel på forumet. Vill gärna ha ett svar från Familjeliv varför man fortfarande inte fixat det?

Jag skriver ofta fort och fel och postar mitt inlägg och sedan ser jag stavfelen och sedan klickar jag på att redigera det och fixar stavfelen.

Kan dock inte göra det på familjeliv, funkade inte för 10 år sedan och funkar fortfarande inte idag.

Är det så svårt att införa? Måste ju skett uppgraderingar och förnyelse på forumet över alla år eller?
  • Bejje

Ja men ofta startar man ju inte en tråd utan bara kommenterar, då ser det fult ut att ha stavfel stup i kvarten.

Jag är inte dyslektiker, men jag skriver fort och hinner inte kolla min a stavfel.
    Jag skulle så klart kunna stoppa innan jag postar inlägget och kolla min stavning, men eftersom bokstavligt alla forum i hela världen (som jag använder) har möjlighet att redigera inlägg, utom Familjeliv, så har det blivit en (o)vana att först skriva och posta, sen kolla sitt inlägg och se felen och sen ändra.

Man kan tycka vad man vill om att Familjeliv inte kan redigera inlägg, men faktum är att det är väldigt ensamma i världen om att ha denna begränsning.

• Bejje

Tror inte heller Familjeliv, de som bestämmer,läser inlägg i deras egen del av forumet, eftersom jag aldrig någonsin fått ett svar från dom,så varför finns denna del av forumet om det inte är för folk att påpeka fel eller förslag till förbättringar i forumet?

• Bejje
    Arcnice skrev 2023-07-20 14:10:51 följande:

Hade de som driver forumet varit kompetenta hade det så klart funnits möjligheter att redigera sina inlägg.

I vissa andra forum där man kan redigera inlägg visas det i inlägget att det är redigerat och man kan klicka för att se det ursprungliga inlägget. Det är inte särskilt svårt att göra den funktionaliteten och det löser problemet att folk totalt ändrar sina inlägg och låtsas som att de inte skrivit det de skrev från början.

Mycket bra påpekande! Tack för det. Du har så klart helt rätt i det att det går att ha redigerings möjligheter, men ändå möjligheten att se vad som skrev från början.

Det skulle lösa båda sidors problem med detta.
    Så nu är frågan, kommer Familjeliv införa detta som forum 15 år sedan redan hade eller kommer det ta 10 år till?
  • Bejje
    Bejje skrev 2023-07-20 14:19:19 följande:
    Mycket bra påpekande! Tack för det. Du har så klart helt rätt i det att det går att ha redigerings möjligheter, men ändå möjligheten att se vad som skrev från början.

Det skulle lösa båda sidors problem med detta.
    Så nu är frågan, kommer Familjeliv införa detta som forum 15 år sedan redan hade eller kommer det ta 10 år till?

Kräver ju dock att om forumet från början inte ens har denna möjlighet programmerad, så måste man anställa en basic programmerare som fixar det :D

Det är kanske för dyrt :D

• Bejje
    Arcnice skrev 2023-07-20 14:48:27 följande:

Vet ju inte hur backenden ser ut, men skulle inte förvåna mig det minsta om jag skulle kunna optimera den rätt mycket på 2-4 veckor. Problemet är att många webbutvecklare är urdåliga på prestanda och i många fall inte verkar bry sig alls.

Vet inte om du är utvecklare, men det låter som det. Jag är inte det själv, men känner många. De skulle säkert kunna fixa detta på mindre än en dag utan att ens haft någon erfarenhet av Familjeliv. 

Familjeliv verkar dock inte ha några utvecklare alls eller bryr sig inte alls om det vi diskuterar just nu.

• Bejje

Gissar att Familjeliv inte läser denna sektion av forumet alls, men vill återigen, och jag har gjort det flera gånger nu, påpeka att det är otroligt irriterande att inte kunna editera stavfel utan måste göra ett nytt inlägg för att förklara vad man menar om man stavar så fel att det bildar ett annat ord.

Som jag påpekat tidigare så är jag så van från alla andra forum att man skriver snabbt som fan och skickar in det. Sen läser man igenom det hela och ser stavfelen och sen går in och ändrar dessa.

Nu är det hösten 2023, vi närmar oss 2024 allt mer. Forum för 20 år sedan hade funktioner för att redigera inlägg, så ligger Familjelivs forum minst 20 år efter i tiden eller har ägarna nånting mot att man editerar sina inlägg?

Om det handlar om det senare och att man vill påvisa att någon skrivit något dumt som de sedan redigerar så är det absolut inga problem då även rätt gamla forum har funktioner som loggar vad som har ändrats om det är där skon klämmer?

Svar på tråden Editera inlägg